Mio MiVue Drive 65 LM: GPS şi cameră de bord într-un singur dispozitiv [REVIEW]

23.08.2017
Mio MiVue Drive 65 LM: GPS şi cameră de bord într-un singur dispozitiv [REVIEW]
Design, construcţie şi experienţa de utilizare

În ultima perioadă, Mio a început să îşi lărgească orizonturile, lansând mai multe sisteme de monitorizare video pentru industria auto, sistemele GPS fiind în continuare neschimbate. În cazul lui MiVue Drive 65, compania chineză pare să fi încercat o fuziune a celor două segmente de piaţă, rezultatul fiind un aparat GPS standard, care vine la pachet cu o cameră video de bord. Cu atât de multe soluţii ieftine pe piaţă din ambele categorii, este oare necesar un asemenea dispozitiv?

Design şi construcţie

În urmă cu un an am testat Mio Spirit 8500, un aparat GPS clasic, fără funcţii speciale avansate. La prima vedere noul Mio MiVue Drive 65 este foarte similar, designul său exterior fiind aproape identic. Avem acelaşi display rezistiv cu rezoluţie mică, o carcasă şi o protecţie pentru ecran realizate din plastic (un avantaj al acesteia fiind textura mată, care nu reflectă alte surse de lumină), dimensiuni foarte ridicate (aproape cât o tabletă) şi imposibilitatea de a-l opera fără un cablu de alimentare conectat.

Diferenţele apar pe partea din spate, unde a fost amplasată o cameră video cu obiectiv supraangular. Aceasta este conectată la aparat folosind un sistem de ajustare mobil pe două axe. Utilizatorul poate astfel ajusta cadrul pentru a fi orientat mai bine spre direcţia înainte, unde probabil că doreşte să filmeze.

La capitolul conectivitate avem de a face pe laterala stângă cu o mufă mini-USB pentru alimentare şi conexiune la un PC (pentru actualizarea hărţilor), un slot microSD, şi încă o mufă mini-USB la care poate fi conectată încă o cameră (probabil pentru monitorizare în spatele autoturismului). Cu toate acestea, filmările nu sunt înregistrate pe cardul microSD din stânga. În partea de sus se regăseşte încă un slot de acelaşi gen, exclusiv pentru filmări.

Montarea pe parbriz se face folosind un sistem clasic cu ventuză. GPS-ul poate fi cu uşurinţă scos din suport, sistemul de prindere folosind o clemă din plastic dur, care pare să fie foarte rezistentă în timp. Singurele lucruri deranjante la montarea în parbriz este faptul că încurcă vizibilitatea şoferului, iar cablul de alimentare se conectează pe partea stângă, în ciuda faptului că majoritatea maşinilor au conectorul de alimentare de 12V pe partea dreaptă.

Experienţa de utilizare

Mio MiVue Drive 65 beneficiază de o interfaţă de utilizare clasică pentru un dispozitiv de tip GPS. Din păcate, aceasta vine şi cu o serie de probleme pentru cei care s-au obişnuit să folosească dispozitive inteligente moderne. În primul rând, ecranul rezistiv răspunde foarte greu la comenzi în comparaţie cu un display capacitiv, iar hardware-ul lui MiVue Drive 65 nu poate ţine pasul cu atingerile rapide. Atunci când introduci o adresă, timpul de scris este mult prea mare, iar lipsa unui touchscreen multi-touch obligă utilizatorul să folosească un singur deget pentru scriere.

Meniurile, în ciuda faptului că beneficiază de text în limba română, sunt foarte confuze. Meniul principal este uşor de operat, însă odată ce ajungi în meniul de căutare al unei adrese, totul se complică. Poţi căuta o adresă sau o zonă (precum un oraş), însă nu este clar de ce aceste două funcţii nu sunt integrate într-una singură, cu posibilitatea de a selecta din rezultatele căutării dacă ai nevoie de o anume stradă sau o anume localitate. Acest lucru este problematic în special atunci când ai nevoie să ajungi într-o localitate nefamiliară, unde nu cunoşti strada sau numărul. Dacă începi să cauţi „adresa” şi nu cunoşti strada sau numărul, aparatul nu ştie să calculeze o rută.

De altfel, navigaţia între localităţi este cam singurul lucru la care mai poţi folosi un GPS de acest gen în prezent. Lipsa conectivităţii la internet asigură şi o lipsă de informaţii despre trafic sau despre drumuri care ar putea fi blocate (aparatul are compatibilitate cu un sistem numit TMC pentru astfel de informaţii, dar setarea lui este prea complicată). Avantajul acestui aparat este însă faptul că hărţile pentru România (şi întreaga Europă) sunt stocate local, deci lipsa unei conexiuni la internet nu duce automat la imposibilitatea de a folosi navigaţia, un avantaj pentru zonele fără semnal stabil pentru telefonie mobilă.

MiVue Drive 65 poate servi şi rolul de handsfree pentru telefon prin intermediul Bluetooth, difuzorul său fiind destul de „gălăgios” pentru a asigura o experienţă decentă într-o conversaţie. Microfonul nu este tocmai la un nivel foarte înalt, deci pe partea cealaltă ar putea exista probleme în descifrarea mesajului. Faptul că difuzorul are un volum ridicat ajută în cazul indicaţiilor auditive, aparatul beneficiind de două tipuri de voci pentru indicaţii şi câteva semnale sonore de avertizare, în special pentru depăşirea vitezei legale, viteză care este destul de bine marcată pe hărţi. Vocile sunt însă la fel de dezamăgitoare precum cele de pe modelul testat anul trecut. Una dintre voci încearcă să citească numele complete ale străzilor, însă sare peste diacritice, rezultatul fiind greu de descifrat, iar intonaţia vocii este de tipul „robot în agonie”. Cea de-a doua voce este mai suportabilă, însă nu poate decât să ofere indicaţii pentru direcţie, nu şi numele străzilor.

 

Filmare şi concluzii

Filmare

Probabil singurul motiv pentru care ai alege MiVue Drive 65 peste alte dispozitive de acest gen de la Mio sau concurenţă este funcţia de filmare. Aparatul filmează non-stop atunci când este pornit, indiferent dacă este folosită funcţia de navigaţie sau nu. În pachet se găseşte un card microSD Kingston de 16 GB alături de un adaptor pentru cititoare SD, de ajuns pentru câteva ore de înregistrare.

Fişierele salvate ocupă uneori pana la 500 MB pentru 5 minute, însă nu este clar totuşi de ce (fişierele sunt secţionate în mai multe bucăţi de 500 de MB). Imaginile rezultate, în ciuda faptului că sunt Full HD ([email protected] FPS) au o calitate scăzută, detaliile fiind greu de distins, chiar şi pentru obiectele apropiate. De exemplu numerele maşinilor din faţă sunt foarte greu de descifrat chiar şi de la o distanţă relativ mică, de vină fiind în principal compresia agresivă a codecului şi zgomotul accentuat al imagini. Aparatul are un sistem de „evenimente”, care odată activat, scoate din înregistrarea originală, separat, un fişier mai mic, care include câteva secunde de dinaintea apăsării şi câteva secunde de după apăsare. Acestea sunt stocate într-un folder separat pe card.

Filmarea se face în buclă, deci atunci când cardul este plin, aparatul începe să suprascrie cel mai vechi material video înregistrat. Din păcate, acest lucru duce la imposibilitatea de a filma o întregă călătorie folosind cardul inclus în pachet, 16 GB fiind de ajuns pentru 2-3 ore de material, însă nu mai mult.

Unghiul de înregistrare este potrivit, acoperind întregul parbriz al unui autoturism, putând fi observate destule lucruri atât înainte, cât şi în laterale. Este important însă cum îşi setează fiecare utilizator poziţia aparatului şi apoi orientarea camerei.

Filmările beneficiază de opţiunea de a ataşa ca watermark informaţii precum data, ora, coordonatele GPS şi viteza în timp real, ceva ce alte camere auto independente nu oferă. Accesarea meniului dedicat pentru cameră, care oferă şi monitorizare în timp real are inclusiv opţiunea de a realiza fotografii, care sunt însă la fel de slabe precum materialele video: au culori şterse, sharpness exagerat, iar detaliile fine sunt greu de distins.

O problemă apare la prelucrarea materialului video, codecul folosit de Mio fiind imposibil de folosit alături de software profesional de editare video precum Adobe Premiere. Software-ul Adobe nu recunoaşte nici componenta video, nici cea audio din material. Cu Windows Movie Maker am reuşit să recuperăm imaginile, însă nu şi sunetul. Este posibil ca în alte soft-uri de editare să funcţioneze, însă nu am avut la îndemână alte opţiuni.

Concluzii

Mio MiVue Drive 65 avea şansa să fie un dispozitiv foarte bun, însă pentru asta trebuia să apeleze la tehnologia din ultimul deceniu. Insistenţa de a folosi un display capacitiv, software învechit şi o cameră foto sub standardele din prezent au dus la realizarea unui produs greu de recomandat în zilele noastre. Hărţile sunt în continuare foarte bune, însă operarea lor este în general destul de complicată. Salvarea acestui dispozitiv ar fi fost funcţia de filmare, însă am reuşit să scoatem rezultate mai bune din camera de acţiune MGCOOL testată în urmă cu o lună, care are un preţ de listă mult mai mic.

Mio MiVue Drive 65 LM se comercializează în magazinele de specialitate din România la un preţ de aproximativ 1.100 lei.

Părţi pozitive

Construcţie rezistentă
Ecran anti-glare
Navigaţia funcţionează fără internet
Recomandat pentru călătorii lungi, chiar şi în afara ţării

Părţi negative

Touchscreen-ul rezistiv este greu de utilizat
Vocile pentru indicaţii în limba română sunt slabe
Calitatea materialului video este îndoielnică
Preţul este foarte mare pentru ce oferă

Cătălin Niţu
Cătălin Niţu
Redactor-șef Go4it.ro. Lucrează în presa de tehnologie și gaming din 2008. Absolvent al Facultății de Jurnalism și pasionat de gadget-uri, PC-uri și console de gaming. citește mai mult