Numărul utilizatorilor protejaţi de soluţii de securitate a crescut, dar persoanele în vârstă sunt mai expuse riscurilor

Numărul utilizatorilor protejaţi de soluţii de securitate a crescut, dar persoanele în vârstă sunt mai expuse riscurilor
Dispozitivele mobile au tot mai mulţi utilizatori, persoanele în vârstă sunt mai expuse la incidente online, iar numărul utilizatorilor protejaţi de soluţii de securitate a scăzut, potrivit raportului Kaspersky Cybersecurity Index pe prima jumătate a anului 2017.
 
Utilizatorii moderni folosesc din ce în ce mai rar computerele pentru activităţile lor online şi preferă, în schimb, dispozitivele mobile, potrivit cercetării. De exemplu, când vine vorba despre e-mail, 78% din utilizatori îşi accesează contul de e-mail de pe computer, comparativ cu 87%, cu şase luni înainte. De asemenea, 67% fac acest lucru de pe dispozitivele mobile, procentaj care a crescut de la 59%, în prima jumătate a anului 2016.
 
Şi proporţia utilizatorilor care folosesc dispozitivele mobile pentru cumpărături online a crescut la 50%, de la 41% cu şase luni înainte, în timp ce procentul utilizatorilor care fac cumpărături online de pe computer a scăzut de la 80%, la 75%. Această tendinţă este valabilă pentru majoritatea activităţilor online monitorizate în Index.
 
În plus, pentru prima dată în ultimii ani, numărul mediu de dispozitive dintr-o locuinţă a manifestat o uşoară scădere, în mare parte datorată reducerii numărului de computere per locuinţă. Astăzi o locuinţă are, în medie, 6,2 dispozitive conectate la Internet, comparativ cu 6,3, în a doua jumătate a anului 2016.
 
În acelaşi timp, proporţia utilizatorilor protejaţi a înregistrat o scădere. Dacă la sfârşitul anului 2016 doar 39% din respondenţi nu îşi protejaseră dispozitivele, acum 41% din utilizatori recunosc că nu folosesc nici o soluţie de protecţie. Acest lucru ar putea avea legătură cu faptul că utilizatorii folosesc din ce în ce mai mult dispozitive mobile, pe care cel mai adesea le lasă neprotejate, spre deosebire de computere. Tendinţa este una periculoasă: şi prin folosirea dispozitivelor mobile utilizatorii se expun riscurilor, iar cu cât le folosesc mai mult în activităţi online, cu atât riscul este mai mare, avertizează Kaspersky.
 
De la începutul anului 2017, baza de date a Kaspersky Lab a înregistrat peste 20 de milioane de obiecte malware care ţinteau dispozitive Android. Astăzi, utilizatorii Android au de-a face cu programe ransomware care criptează datele de pe telefon, cerând răscumpărare, cu malware care urmăreşte să fure bani prin intermediul aplicaţiilor de mobile banking sau cu pagini web de phishing care vor să obţină acces ilicit la conturile utilizatorului, de exemplu de pe reţelele de socializare.
 
 
Prin urmare, în perioada analizată, unul din patru (27%) respondenţi a spus că a fost victima infracţiunilor cibernetice, pe un anumit dispozitiv. Deşi procentul mediu al acestor utilizatori afectaţi a scăzut în primele şase luni ale anului, scăderea a apărut numai în rândul respondenţilor care au soluţii de securitate instalate pe dispozitivele lor.
 
Utilizatorii de peste 55 de ani s-au confruntat cu riscuri mai mari în prima jumătate a anului 2017. Dacă în cea de-a doua jumătate a anului 2016 doar 12% din aceşti utilizatori au raportat că s-au confruntat cu o ameninţare în mediul online, în prima jumătate a anului procentul a crescut la 19%, cei mai mulţi dintre ei spunând că au întâlnit o variantă de malware.
 
Raportul Kaspersky Cybersecurity Index este bazat pe rezultatele unor chestionare online adresate utilizatorilor de Internet din întreaga lume, efectuate de două ori pe an de Kaspersky Lab. În prima jumătate a anului 2017, la chestionar au participat 21.081 de utilizatori din 32 de ţări, cu vârste începând de la 16 ani. Raportul reuneşte o serie de indicatori creaţi cu scopul de a reflecta schimbările în comportamentul utilizatorilor de Internet şi riscurile la care se expun.
Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Adrian Popa
Adrian Popa
Adrian Popa este coordonator al site-urilor Go4it.ro și Go4games.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de presă Gândul, Adrian a fost redactor-șef la Mediafax.ro și Gandul.ro (fostul ... citește mai mult