Angajații din companii sunt ținta unei campanii avansate de phishing, care folosește emailuri personalizate și documente atașate, deghizate în actualizări ale politicilor de resurse umane.
Această campanie marchează o escaladare semnificativă a tacticilor de phishing, atacatorii personalizând nu doar conținutul emailului, ci și atașamentele, adresându-se individual fiecărui destinatar – demonstrând un nivel fără precedent de personalizare. Scopul este de a încuraja victima să își introducă datele de logare pentru emailurile de serviciu, conform Kaspersky.
Cel mai probabil, atacatorii s-au pregătit prin parcurgerea și colectarea numelor angajaților pentru a face campania cât mai bine țintită și mai convingătoare. Corpul de mail este înșelător: include un așa-zis „badge de expeditor verificat” pentru a conferi un plus de credibilitate, numele destinatarului și o invitație de a deschide fișierul atașat pentru a consulta protocoalele de lucru la distanță, administrarea beneficiilor și standardele de securitate. Totuși, întregul corp al emailului este de fapt doar o imagine, fără text real, tocmai pentru a ocoli filtrele de email.
Documentul atașat, care se prezintă ca un „Manual al Angajatului” actualizat, nu conține nicio politică sau vreo informare reală – doar o pagină cu titlu, un cuprins cu elementele care ar fi fost „modificate” marcate cu roșu, și o pagină cu un cod QR, pretins necesar pentru a accesa documentul complet, împreună cu instrucțiuni generale despre cum se scanează un cod QR cu telefonul. Documentul include numele victimei de mai multe ori, pentru a crea impresia că acest document a fost creat special pentru ea.
Dacă victima scanează codul QR și urmează link-ul, ajunge pe o pagină frauduloasă unde i se cere să își introducă datele de autentificare corporative, exact informația pe care atacatorii urmăresc să o obțină.
„Campanie demonstrează un nou nivel de perfecționare a atacurilor de phishing, și am putea asista la apariția unui nou mecanism de automatizare a trimiterii de emailuri, care generează un document atașat separat și o imagine separată pentru corpul emailului, pentru fiecare destinatar în parte. Această tactică permite scalarea atacului și, în același timp, posibilitatea de a evita măsurile de protecție tradiționale. Organizațiile trebuie să prioritizeze măsurile de securitate și educarea angajaților pentru a fi înaintea acestor amenințări” – Roman Dedenok, expert Anti-Spam la Kaspersky.