Yahoo a semnat un parteneriat cu Mozilla pentru furnizarea serviciilor de căutare Web în Firefox

Autor: Dorian Prodan 20.11.2014
Yahoo a semnat un parteneriat cu Mozilla pentru furnizarea serviciilor de căutare Web în Firefox

Google şi Mozilla au avut un parteneriat reciproc avantajos încă de la lansarea browser-ului Firefox, gigantul Internetului obţinând astfel o poziţie privilegiată pentru motorul său de căutare iar partenerul său bucurându-se de o sursă constantă şi consistentă de venituri. După zece ani, relaţia dintre cei doi a devenit din ce în ce mai rece, iar Mozilla şi-a ales un nou partener: Yahoo.

Google Search a fost motorul de căutare implicit al browser-ului Firefox încă de la debutul acestuia, Google obţinând astfel o poziţie strategică în cadrul unui browser extrem de popular la acea vreme. Chiar dacă Firefox nu mai este regele browser-elor ca acum 5-6 ani, Mozilla Foundation afirmă că utilizatorii acestui browser încă efectuează circa 100 de miliarde de căutări anual, reprezentând astfel o porţiune consistentă din piaţa vizată de Google. Detaliile contractului dintre cele două companii nu a fost niciodată făcut public, însă informaţiile neoficiale afirmă că ar fi vorba de circa 300 de milioane de dolari anual, adică aproximativ 85 de procente din totalul încasărilor Mozilla Foundation.

Contractul dintre cei doi a fost reînnoit în 2011 pentru o perioadă de trei ani, însă Mozilla a anunţat că a semnat un parteneriat important în urma căruia Yahoo va deveni motorul de căutare implicit al browser-ului Firefox. Această măsură va fi aplicată momentan doar pe teritoriul Statelor Unite, restul ţârilor urmând să primească în continuare în mod implicit Google Search şi nefiind clar când şi dacă se va schimba ceva în viitorul apropiat.

Pentru Google, pierderea importantei pieţe a Statelor Unite este una gravă, şi se adaugă altor două înfrângeri strategice cauzate de înlocuirea Google Search cu Baidu şi Yandex în versiunile Firefox create pentru pieţele chineză, respectiv rusă.

De acest parteneriat vor beneficia Yahoo şi Microsoft, cea din urmă oferind serviciile care motorizează de fapt Yahoo Search. Ca de obicei, utilizatorii vor putea opta pentru orice alt motor de căutare doresc, însă sumele mari vehiculate în cadrul acestor contracte ne spun că cei mai mulţi probabil că nu o vor face. Contractul cu Yahoo se va întinde pe o perioadă de cinci ani, noul partener angajându-se să respecte totodată marcajele Do Not Track trimise de browser.