AMD și Sony au prezentat, împreună, abordarea AMD pentru îmbunătățirea performanței hardware-ului grafic viitor într-un videoclip postat pe YouTube – compresie, agregare și dedicare.
Compresia tuturor datelor din fluxul grafic pentru un consum redus de memorie; agregarea unităților de calcul care procesează datele pentru o multiplicare mai rapidă a matricei (cheia pentru îmbunătățirea performanței AI, inclusiv upscaling); și, în final, adăugarea de siliciu dedicat pentru a gestiona accelerarea ray și path tracing, necesară pentru a crește calitatea vizuală.
Implicarea Sony a sugerat o legătură cu zvonurile despre PlayStation 6: cipurile AMD alimentează consolele PlayStation de la Sony, iar acesta este practic singurul loc în care cele două companii se intersectează, cel puțin pentru moment.
AMD alimentează aproape toate consolele, de la Xbox la Steam Deck, linia Nintendo Switch fiind una dintre puținele excepții (se bazează pe cipuri Nvidia). De asemenea, sunt și laptopuri care au plăci grafice de la AMD. Iar aceste laptopuri, care au o grafică integrată mai bună, sunt bune și pentru gaming, dar nu necesită un buget mare.
VIDEO
Cele trei tehnologii noi prezentate în videoclipul AMD sunt Radiance Cores, Neural Array și Universal Compression.
Testele realizate de-a lungul anilor au arătat că AMD a fost mult în urma Nvidia în ceea ce privește performanța ray tracing (care nu este doar pentru reflexii frumoase – ci îmbunătățește semnificativ iluminarea). Iar asta, cel puțin parțial, pentru că procesarea are loc în nucleele unității principale de calcul, care sunt optimizate pentru procesarea altor tipuri de grafică.
Așadar, ray tracing-ul reduce mult ratele de cadre pe secundă. Iar arhitectura one-core-one-ray-trace-unit limitează cantitatea de procesare pe care o poți folosi pentru a o îmbunătăți. Radiance Cores gestionează accelerarea ray tracing separat, similar cu modul în care o fac nucleele RT de la Nvidia.
Multiplicarea matricelor este algoritmul cheie pentru accelerarea procesării AI pe dispozitiv – este ceea ce gestionează, de exemplu, nucleele Tensor – iar în zilele noastre, upscaling-ul este condus de algoritmi bazați pe AI, bazați pe învățare automată, cum ar fi DLSS de la Nvidia și XeSS de la Intel.
Upscaling-ul este important deoarece este o modalitate majoră de a rula la rezoluții mai mari fără a afecta performanța și, în multe privințe, se află în centrul unei suite de tehnologii pentru îmbunătățirea fidelității imaginii și a performanței.
Versiunea AMD este FidelityFX Super Resolution, iar următoarea generație a tehnologiei, FSR Redstone (probabil parte a RDNA 5), va avea nevoie de aceste matrice, precum și de varianta Sony a acesteia, PSSR.
Cu cât datele sunt mai puțin comprimate, cu atât este nevoie de mai multă memorie pentru procesare și cu atât se deplasează mai lent printr-o „pipeline”.
În mod tradițional, procesoarele grafice s-au limitat la comprimarea doar a celor mai mari consumatoare de memorie, începând cu texturile, în parte pentru că exista un cost de performanță pentru inserarea lor în conducta de procesare.
Însă siliciul este mult mai rapid decât era înainte, încât probabil are sens să fie folosit pentru toate datele grafice, așa cum funcționează Compresia Universală. Chiar dacă performanța este egală, probabil înseamnă că este necesară mai puțină memorie, un factor important atât pentru jocurile 4K și la rezoluție superioară, cât și pentru prețuri.