Mecanismul pentru „dezactivarea” celulelor canceroase, descoperit de cercetătorii americani

22.04.2020

Oamenii de știință de la Universitatea din Michigan anunță identificarea unui nou set de receptori celulari care, dacă sunt activați folosind medicamentul potrivit, ar putea funcționa ca un mecanism de frânare a dezvoltării mai multor tipuri de celule canceroase. Descoperirea este considerată un pas esențial în dezvoltarea unei noi categorii de medicamente anti-cancer, capabile să sporească activitatea unei familii predominante de proteine ​​supresoare tumorale.

Oamenii de știință spun că au știut de ceva vreme că anumite tipuri de molecule sunt capabile să crească activitatea unei proteine numită PP2A, cunoscută ca având efect de suprimare a celulelor canceroase. În testele preliminare realizate pe animale, proteina a reușit să omoare celulele canceroase și să micșoreze tumorile.

Problema era că fără informații clare despre locul fizic în care moleculele interacționează cu proteina PP2A, încercările de a optimiza proprietățile acestora dezvoltarea de medicamente reale ar presupune un șir interminabil de încercări, întârziind poate cu mai mulți ani obținerea unui medicament eficient.

Vizând depășirea acestui obstacol, echipa de cercetători a folosit microscopie crio-electronică pentru a obține imagini tridimensionale ale moleculei instrument, DT-061 legată de PP2A. Utilizând această tehnică de microscopie, echipa a putut vedea cum diferite părți ale proteinei au fost conectate și stabilizate de compus. Aceste informații pot fi utilizate pentru a începe sintetizarea substanțelor care să întrunească profilul dorit, acționând asemenea unor chei moleculare pentru declanșarea PP2A.

Cercetătorii numesc această clasă de molecule SMAP (molecule mici, activatoare ai PP2A).

Concret, tratamentul vizează stoparea pe cale naturală a cancerului, prin reactivarea mecanismului care în mod normal asigură autodistrugerea celulelor care nu mai funcționează corect, stabilizând interacțiunile proteice cu rol de frânare asupra dezvoltării cancerului. Echipa spune că receptorii nou identificați oferă o pistă clară pentru optimizarea viitoarei generații de medicamente SMAP pentru tratarea cancerului și, eventual, a altor boli.

Legătura observată între cancer și proteina PP2A se manifestă și în cazul altor afecțiuni, inclusiv bolile cardiovasculare și neurodegenerative. Deși vizează tratarea cancerului, descoperirea făcută de cercetătorii americani ar putea avea, de asemenea, aplicații în tratarea insuficienței cardiace și boala Alzheimer.