Construit tot în Europa, cel mai mare accelerator de particule din lume va avea aproape 100km lungime

22.06.2020

CERN, Organizația Europeană pentru Cercetări Nucleare, dorește continuarea căutărilor pentru bosson-ul Higgs, supranumit și „Particula lui Dumnezeu”, folosind un nou accelerator de particule de aproape patru ori mai mare decât cel folosit până acum.

Dezvoltat de CERN în perioada 1994 – 2004, Large Hadron Collider (LHC) este un accelerator de particule construit în interiorul unui tunel gigantic cu o circumferinţă de 27 Km, îngropat la o adâncime între 50 m şi 175 m, în preajma graniţei dintre Franţa şi Elveţia.

accelerator de particule

Fără îndoială, ce mai mare mașinărie construită vreodată de civilizația umană, scopul LCH este acela de a proba teorii ale fizicii particulelor, inclusiv de a verifica existenţa particulei Higgs, despre care se spune că stă la baza explicării conceptului de „masă”, unitatea fundamentală o oricărui corp fizic sau a materiei din Univers.

Prima oara când fizicienii au afirmat ca bosonul Higgs ar putea exista a fost in 1964, particula primind numele lui Peter Higgs, profesororul la Universitatea Edinburgh care prezis existența acesteia pe baza studiilor teoretice. În anul 2012, Savantii de la Geneva au fost foarte aproape de a confirma pe cale experimentală existența bosonului Higgs, aceștia precizând totuși că teste trebuie continuate pentru a avea certitudinea descoperirii făcute.

accelerator de particule

Aparent, rezultatele obținute cu LHC au fost atât de promițătoare încât cercetătorii CERN sunt pe cale să obțină aprobarea pentru construirea unui nou LHC, cu o circumferință de aproape 100Km și capabil să permită continuarea experimentelor folosind un nivel de energie mult mai mare.

Spre comparație, dacă actualul accelerator LHC a fost realizat în 10 ani cu un buget 4.75 miliarde de dolari, succesorul său ar putea fi construit cu un buget estimat la 23 miliarde dolari. Planurile sunt însă pe termen lung, CERN sperând să poate începe construcția abia în preajma anului 2038, lăsând timp suficient pentru atragerea finanțării necesare.