IDC: piaţa tabletelor a scăzut pentru prima oară în trimestrul al patrulea din 2014

Autor: Dorian Prodan 03.02.2015
IDC: piaţa tabletelor a scăzut pentru prima oară în trimestrul al patrulea din 2014

Strategy Analytics a afirmat ieri că piaţa tabletelor practic a stagnat în ultimul trimestru al anului trecut, însă datele publicate de către IDC arată o situaţie şi mai întunecată. Conform celui mai recent raport publicat de către agenţie, piaţa tabletelor a scăzut pentru prima oară în cursul celui de-la patrulea trimestru al anului trecut, iar producătorii mari sunt aproape toţi afectaţi.

Spre deosebire de Strategy Analytics, IDC include şi sistemele convertibile 2-în-1 atunci când analizează întreaga piaţă a tabletelor, acest aspect explicând atât diferenţa dintre numărul total de unităţi vândute cât şi direcţia opusă a evoluţie din cursul ultimelor trei luni ale anului trecut.

Conform IDC, producătorii de tabletele au reuşit să vândă doar 76,1 milioane de tablete în cursul celui de-al patrulea trimestru al anului trecut, în scădere cu 3,2 procente de la cele 78,6 milioane unităţi vândute în aceeaşi perioadă din 2013. După un demaraj rapid şi o creştere din ce în ce mai puţin dinamică, piaţa tabletelor s-a lovit într-un final de prima scădere din istoria sa, iar cei mai afectaţi sunt producătorii mari.

Apple s-a lovit de o scădere de aproape 18 procente dar şi-a păstrat locul fruntaş în topul producătorilor, însă acest lucru a fost cunoscut încă din ziua în care compania a publicat rezultatele financiare pentru cel de-al patrulea trimestru din 2014. Odată cu Apple, şi Samsung s-a lovit de o scădere vizibilă, compania vânzând doar 11 milioane de tablete şi înregistrând o scădere de 18,4 procente.

Singurul producător din Top 5 care a înregistrat o creştere în cursul acestor trei luni a fost Lenovo, compania sărind de pe locul al cincilea pe locul al treilea. Compania a vândut 3,7 milioane de tablete, iar acest lucru i-a permis să-şi adjudece o cotă de piaţă de 3,7 procente.

ASUS şi Amazon, doi dintre producătorii importanţi de tablete care se certau până nu demult pentru locul al treilea în topul producătorilor, s-au lovit de scăderi masive. ASUS a vândut 3 milioane de unităţi şi a scăzut cu 25 de procente, în timp ce Amazon a reuşit să convingă doar 1,7 milioane de cumpărători şi s-a prăbuşit de pe locul trei pe locul cinci cu o scădere de 70 de procente.

Dincolo de Lenovo, singurii care au prosperat au fost producătorii de mai mică anvergură care oferă produse mai ieftine, grupul „Alţii” crescând cu 36 de procente. Ca de obicei, motivele invocate pentru această evoluţie negativă sunt atractivitatea din ce în ce mai mare a telefoanelor-gigant cu ecrane de 6” şi ritmul mai lent în care utilizatorii îşi actualizează tabletele.

La nivelul întregului an, evoluţia pieţei tabletelor rămâne pozitivă. Companiile au vândut în aceste douăsprezece luni un număr total de 229 de milioane de unităţi, în creştere cu 4,4 procente de la valorile atinse în 2013.

Cel mai mare producător de tabletele a rămas Apple, compania fiind însă într-o scădere vizibilă, aceasta fiind urmată de către Samsung (în creştere uşoară cu 1,1 procente), ASUS (în scădere cu 5,5 procente), Lenovo (în creştere cu 43,5 procente) şi Amazon (în scădere masivă cu 66 de procente). Aceste date nu sunt însă foarte încurajatoare deoarece performanţele din ultimul trimestru, care ar fi trebuit să fie totodată şi cel mai bun din an, arată că piaţa tabletelor se îndreaptă într-o direcţie nedorită.