Un satelit Starlink, aflat pe orbita joasă a Pământului, a evitat la limită o coliziune cu un satelit chinezesc. Cele două obiecte spațiale s-au apropiat la o distanță critică de 200 de metri din cauza lipsei de date orbitale precise.
SpaceX face acum presiuni pentru schimbul de date între operatorii de sateliți.
Un satelit SpaceX Starlink a evitat la limită o coliziune cu un omolog chinez săptămâna trecută.
Incidentul a avut loc vineri, 12 decembrie, la o altitudine de aproximativ 560 de kilometri. Cele două obiecte s-au apropiat la aproximativ 200 de metri – o distanță considerată extrem de critică, având în vedere vitezele relative enorme din spațiu, care sunt de zeci de mii de kilometri pe oră.
Cauza acestei posibile coliziuni a fost, aparent, lipsa datelor de coordonare, deoarece traiectoria exactă a satelitului chinezesc nu a fost cunoscută în timp util de sistemul Starlink. Deși sateliții Starlink au sisteme autonome de evitare a coliziunilor, acestea se bazează pe input-uri precise pentru a reacționa eficient.
Incidentul a implicat o unitate dintr-un grup de sateliți chinezi care fusese lansat cu puțin timp înainte. Problema acestor lansări este așa-numita „zonă gri”. Experți subliniază că în primele 48 de ore de la lansare, de multe ori, datele de amplasare a noilor sateliți sunt imprecise. Chiar dacă aceste date sunt suficiente pentru urmărirea aproximativă a traiectoriei, adesea sunt foarte puține pentru manevrele de evitare a coliziunilor.
Michael Nicolls, vicepreședinte al Starlink Engineering, a spus că pot apărea apropieri periculoase în spațiu dacă operatorii nu partajează datele de localizare a sateliții lor. Potrivit lui Nicolls, satelitul Starlink afectat, cod 6079, nu a s-a putut îndepărta la timp deoarece nu a fost emis niciun avertisment, iar datele orbitale ale satelitului chinezesc lipseau din sistem. Declarația sa subliniază apelul SpaceX pentru un schimb de date standardizat și rapid între toți actorii de pe orbita terestră joasă (LEO) pentru a preveni incidentele.
CAS Space, operatorul chinez al satelitului implicat, a negat responsabilitatea. Compania a subliniat că toate lansările sunt monitorizate de sisteme terestre pentru a preveni coliziunile în timpul ascensiunii. Deși CAS Space și-a semnalat disponibilitatea de a se angaja în discuții viitoare, a menționat că responsabilitatea sa ca furnizor de servicii de lansare se încheie odată cu desfășurarea satelitului.
Acest lucru complică lucrurile: odată ce satelitul părăsește vehiculul de pe care este lansat, adesea este neclar cine este responsabil pentru transmiterea datelor orbitale de înaltă precizie către alți operatori ai constelației în primele ore, care sunt critice.
Probabilitatea unor astfel de incidente crește rapid din cauza comercializării masive a călătoriilor spațiale. Numai în primele șase luni ale anului 2025, sateliții Starlink au efectuat peste 144.000 de manevre evazive autonome, conform cifrelor companiei. „Constelația” SpaceX cuprinde acum aproximativ 9.300 de unități pe orbită.
Cauza principală a acestei îngrijorări este scenariul teoretic al așa-numitului Sindrom Kessler. Acest efect, descris de omul de știință Donald Kessler de la NASA în 1978, sugerează că, la o anumită densitate de obiecte pe orbită, o coliziune ar putea declanșa o reacție în lanț.
Resturile rezultate ar distruge alți sateliți până când anumite orbite ar deveni inutilizabile timp de secole. Având în vedere creșterea mega-constelațiilor și apariția unor noi actori din China și Europa, apelul pentru un sistem global de „gestionare a traficului spațial” care să depășească simplele declarații de intenție devine din ce în ce mai puternic.