Hugo Barra explică strategia care a facilitat ascensiunea rapidă a companiei Xiaomi

Autor: Dorian Prodan 19.01.2015
Hugo Barra explică strategia care a facilitat ascensiunea rapidă a companiei Xiaomi

Compania chineză Xiaomi este în acest moment copilul teribil al industriei telefoanelor mobile, de la lansarea primului lor telefon mobil până la intrarea în topul celor mai mari cinci producători din domeniu trecând doar trei ani. În cadrul unui interviu acordat celor de la TechCrunch, vice-preşedintele Hugo Barra a explicat şi cheia acestui succes.

Xiaomi a fost fondată în 2010, primul său produs fiind modelul Mi1, care a fost lansat un an mai târziu. Compania şi-a comercializat de la bun început produsele la un preţ foarte mic, iar acest lucru i-a permis să devină treptat din ce în ce mai cunoscută şi mai apreciată. În toamna anului trecut, la doar trei ani de la lansarea primului său telefon, Xiaomi a devenit pentru scurtă vreme ocupanta locului al treilea în topul celor mai mari producători de telefoane, aceasta fiind retrogradată cu o poziţie în momentul în care Lenovo a anunţat că a terminat absorbţia companiei Motorola. La scurt timp după acest anunţ, Xiaomi a reuşit să atragă o nouă infuzie de capital în valoare de 1,1 miliarde de dolari, valoarea de piaţă a companiei ajungând în prezent la circa 46 de miliarde de dolari.

Compania a fost acuzată deseori că se inspiră prea mult de la produsele concurente, în special de la cele fabricate de Apple, dar acest lucru nu i-a descurajat prea mult pe amatorii de produse ieftine. În mod amuzant, strategia de piaţă a companiei Xiaomi este şi ea asemănătoare cu cea folosită de Apple, însă este fructificată într-un mod diametral opus: în timp ce Apple o foloseşte pentru maximizarea marjei profitului în segmentul superior, Xiaomi o foloseşte pentru obţinerea unui preţ de vânzare cât mai mic posibil pentru segmentul inferior.

Conform declaraţiei făcute de vice-preşedintele Hugo Barra, cheile succesului companiei Xiaomi sunt portofoliul mic de produse şi ritmul lent de actualizare a acestora. În timp ce alte companii din domeniu au un portofoliu foarte complex care este actualizat la fiecare jumătate de an, Samsung fiind probabil cel mai bun exemplu, Xiaomi are doar două game de telefoane care sunt actualizate la intervale de timp între 18 şi 24 de luni.

Această strategie îi permite companiei să negocieze contracte foarte avantajoase atât cu furnizorii de componente cât şi cu integratorii Foxconn şi Inventec deoarece poate folosi avantajele volumului mare şi al perioadei îndelungate contractate în cursul negocierilor. Suplimentar, Xiaomi beneficiază în timp şi de reducerile oferite de partenerii săi hardware, ceea ce îi permite la rândul ei să reducă preţurile finale de comercializare ale terminalelor de două sau trei ori de-a lungul unui întreg ciclu de viaţă. În plus, compania refoloseşte componente hardware deja contractate si pentru produsele noi sau reîmpachetează produsele vechi, Barra afirmând de pildă că Mi2 şi Mi2s sunt practic acelaşi produs, iar acest lucru permite reducerea suplimentară a costurilor de dezvoltare şi de producţie.

După cum se observă, această politică este foarte apropiată de cea folosită de Apple. Rivalul din Cupertino obişnuieşte şi el să păstreze anumite componente de-a lungul mai multor generaţii de produse, cum ar fi de pildă ecranele, camerele foto, carcasele sau alte cipuri interne, să refolosească componente mai vechi în cadrul unor produse inferioare şi să păstreze produsele pe rafturi timp de 24 de luni sau chiar mai mult. Spre deosebire de Xiaomi, care urmăreşte reducerea preţurilor de vânzare şi acapararea unei cote de piaţă cât mai mari, Apple preferă să-şi fructifice imaginea de produs exclusivist din gama superioară şi să-şi maximizeze marja profitului.

Tags: