Lenovo Phab: un phablet entry-level cu aspiraţii mid-range [REVIEW]

29.04.2016
Design, construcţie, specificaţii

Diferenţele între tablete şi smartphone-uri se rezumă de multe ori la dimensiuni, hardware-ul fiind în mare partea acelaşi de la un tip de dispozitiv la altul. De-a lungul timpului, au existat câteva dispozitive care erau la limita, cu formă de telefon şi cu dimensiuni de tabletă, însă Lenovo a adoptat designul mare fără să se uite înapoi. Modelul Phab este practic o tabletă de dimensiuni reduse de pe care poţi iniţia apeluri de voce.

Design, construcţie

Judecând după preţul lui Lenovo Phab, este destul de clar că nu avem de a face cu o construcţie premium. Display-ul de 7” este protejat de sticlă, însă aceasta nu este realizată de Corning, ca în cazul majorităţii dispozitivelor mobile. Panoul pare să fie destul de rezistent la şocuri şi zgârieturi, însă se simte imediat lipsa tratamentului oleofobic, după doar câteva secunde de utilizare display-ul fiind complet acoperit de amprente.

Dispozitivul este încadrat într-o ramă din plastic de culoare gri. Aici se regăsesc butoanele de volum şii „power” pe partea din dreapta, jack-ul de căşti în partea de sus, tăviţa pentru cele două cartele micro-SIM în stânga şi mufa micro-USB şi difuzorul în partea de jos. Spatele este realizat dintr-un plastic aderent, care ajută la manevrarea dispozitivului în siguranţă, fără să existe riscul de a aluneca din mână. Materialul capacului de pe spatele lui Lenovo Phab constituie un avantaj mai ales atunci când încerci să foloseşti dispozitivul cu o singură mână.

Din păcate, ca în cazul multor dispozitive realizate integral din plastic, carcasa scârţâie atunci când apeşi pe ea, simpla ridicare a tabletei (telefonului?) de pe masă fiind acompaniată de câteva sunete nedorite. Pentru segmentul de preţ în care Lenovo Phab se încadrează, acest lucru nu este însă ieşit din comun. Un alt element îngrijorător ar fi tăviţa pentru SIM-uri, al cărei capac este realizat din plastic. Modelul Phab testat a venit cu un defect de la un utilizator anterior, care a reuşit să rupă capacul tăviţei. Se pare că materialul din care este acesta realizat este foarte fragil, deci la introducerea cartelelor SIM este recomandată multă atenţie.

Specificaţii

• Ecran: 6,98”, IPS, 1280 x 720 pixeli
  • Sistem de operare: Android 5.1
  • Chipset: Snapdragon 410 MSM8916
  • Procesor: quad-core Cortex-A53 la 1.2 GHz
  • Procesor grafic: Adreno 306
  • RAM: 1 GB
  • Memorie: 16 GB
  • Card: microSD, 128 GB max.
  • WiFi: 802.11 a/b/g/n
  • Bluetooth: 4.0
  • USB: micro-USB
  • Cameră foto: 13 MP
  • Filmare video: Full HD (1920 x 1080 @ 30 FPS)
  • Cameră foto frontală: 5 MP
  • Baterie: 4.250 mAh
  • Dimensiuni: 186 x 97 x 8.9 mm
  • Greutate: 250 grame
Ecran, performanţă, autonomie

Ecran

În ciuda faptului că avem de a face cu un display mult mai mare decât pe un phablet obişnuit, Lenovo a încercat să păstreze costurile la un nivel scăzut prin integrarea unui panou HD. Pentru aceste dimensiuni şi gamă de preţ, Lenovo Phab beneficiază de un ecran bun, însă nu excelent. Rezoluţia 1280 x 720 pixeli face până şi pictogramele să pară înceţoşate atunci când foloseşti dispozitivul de la o distanţă normală, iar nivelul de luminozitate limitat nu îl recomandă pentru utilizarea în lumină puternică de la soare.

Performanţă

Dacă peste neajunsurile la capitolul design şi ecran poţi trece mai uşor în cazul unui smartphone, performanţa este foarte importantă. Din păcate, nici la acest capitol, Lenovo Phab nu străluceşte. În ciuda faptului că vorbim despre un dispozitiv anunţat în 2015, acesta vine echipat doar cu 1 GB memorie RAM. Acest lucru limitează numărul de aplicaţii care pot fi rulate simultan, iar faptul că rulează Android 5.1 nu oferă acces la funcţia Doze din Android Marshmallow, care poate să oprească procesele din fundal automat.

Lenovo Phab pare să fie destinat celor care folosesc puţine aplicaţii şi care nu îşi pierd răbdarea atunci când au de aşteptat câteva secunde bune la pornirea acestora, lucru confirmat şi de testele sintetice. Dacă vă plac jocurile pentru mobil, probabil că va trebui să vă rezumaţi la cele cu grafică 2D, cipul grafic integrat în Snapdragon 410 fiind destul de limitat pentru aplicaţiile care folosesc grafică 3D.

Autonomie

Utilizarea unui hardware mai slab are şi un avantaj major: autonomia. Display-ul cu rezoluţie mică, procesorul din gama medie şi limitarea la generaţia 802.11n de modul wireless oferă o durată de utilizare de aproximativ două zile în utilizare normală. Acumulatorul de 4250 mAh are de asemenea un cuvânt de spus în această privinţă, întrucât este mai mare decât în cazul majorităţii smartphone-urilor de pe piaţă. Durata de utilizare variază însă în funcţie de modul de utilizare, dacă sunt folosite ambele locaşuri pentru cartele SIM sau dacă este utilizată reţeaua 4G pentru conexiune de date.

Software, camera foto, concluzii

Software

Lenovo nu personalizează extrem de mult versiunea standard de Android. Deşi toate aplicaţiile normale sunt proprietare, compania oferind interfeţe noi pentru cameră, telefon, galerie, contacte şi mesaje, interfaţa sistemului de operare nu este foarte mult schimbată. Centrul de notificări păstrează designul clasic de Android Lollipop, cu menţiunea că pot fi adăugate şi eliminate funcţiile rapide după bunul plac (ba chiar sunt şi câteva extra-uri care nu se găsesc în Android-ul stock).

Pe lângă oprirea şi pornirea WiFi, Bluetooth, Mod Avion, locaţie şi date, Lenovo oferă şi oprirea sau oprirea sunetului Dolby (da, Lenovo Phab este certificat pentru compatibilitate cu standardul Dolby Atmos), utilizare cu o singură mână, înregistrare a sunetului la 360 de grade şi comutarea de pe o cartelă SIM pe cealaltă.

Din fericire, compania a ales să nu integreze bloatware pe acest dispozitiv. În afara aplicaţiilor standard de la Google, Lenovo a inclus doar software care să înlocuiască aplicaţiile stoc pentru diversele funcţii ale telefonului (amintite mai sus). Câteva aplicaţii noi precum FM Radio, Dolby, 360 Recorder şi SHAREit (pentru transfer de date wireless între dispozitiv şi PC) sunt singurele alte aplicaţii instalate din fabrică. De altfel, spaţiul limitat de numai 16 GB fără opţiunea de a ataşa un card microSD şi memoria RAM limitată a dispozitivului nici nu ar recomanda aglomerarea dispozitivului cu software inutil. În lipsa unor butoane fizice capacitive, Lenovo Phab oferă clasicele butoane virtuale din Android, fără personalizare.

Camera foto

Nici camera foto nu reuşeşte să impresioneze. În ciuda rezoluţiei ridicate, de 13 megapixeli, în fotografiile realizate pe timp de zi se simte o mare lipsă la capitolul dynamic range. De asemenea, focalizarea este lentă, însă nivelul de detalii din fotografii este decent pentru această gamă de preţ. Fotografiile realizate cu Lenovo Phab sunt probabil destul de bune pentru a fi publicate pe reţele de socializare, însă nu pentru altceva. Calcularea timpului de expunere nu este tocmai perfect, de multe ori fiind setat la valori prea ridiciate în mod automat. Performanţa în lumină slabă nu impresionează cu nimic, însă fără o stabilizare optică decentă mai toate telefoanele au probleme la acest capitol.

Lenovo Phab poate fi recomandat mai degrabă pe post de tabletă decât pe post de telefon. Dimensiunile sale ridicate nu sunt tocmai potrivite pentru a fi purtat în buzunar, iar performanţa limitată îl recomandă pentru consum de materiale multimedia şi browsing. Pentru aplicaţii de productivitate, unde performaţa este importantă, Phab nu este de ajuns pentru a oferi o experienţă plăcută de utilizare.

Autonomie ridicată
Funcţionalitatea Dual-SIM
Conexiune de date LTE