Vânzările de telefoane din clasa premium au crescut cu 8% în prima jumătate a anului 2025 față H1 2024, atingând cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată într-un astfel de interval, conform studiului Handset Model Sales Tracker al Counterpoint Research.
Creșterea a fost mult mai rapidă decât cea a pieței generale de smartphone-uri, care a crescut cu 4% în aceeași perioadă față de anul precedent.
Există o tendință puternică de „premiumizare” vizibilă în toate zonele geografice, deoarece consumatorii continuă să interacționeze mai mult cu smartphone-urile lor și să treacă la dispozitive premium pentru o experiență generală mai bună și datorită creșterii accesibilității, se arată în studiu.
Majoritatea mărcilor și regiunilor au crescut pe acest segment, profitând de avantajul „premiumizării”. Per total, piața premium a contribuit cu peste 60% la veniturile globale din smartphone-uri, subliniind importanța strategică a segmentului.
Apple a rămas lider în prima jumătate a anului, crescând cu 3% față de anul precedent și ocupând o cotă de 62% din piața premium.
Cu toate acestea, cota sa de piață a scăzut pe măsură ce alți producători de echipamente originale (OEM) au crescut mult mai rapid.
Apple a câștigat pe piețele emergente, dar a pierdut cotă în China în fața Huawei și Xiaomi.
Huawei rămâne o alegere populară în China datorită bazei sale de consumatori fideli și a unei prezențe offline puternice. Marca își recuperează constant cota de piață pierdută de la Apple, câștigând în același timp popularitate prin lansarea de dispozitive cu designuri unice, cum ar fi modelul pliabil în trei Mate XT.
Huawei a avut o cotă de piață de 8%, iar vânzările sale s-au majorat cu 24%.
Xiaomi a câștigat, de asemenea, în segmentul premium din China. Compania și-a promovat „premiumizarea” pe toate fronturile, nu doar în domeniul smartphone-urilor, ci și în afacerile sale cu vehicule electrice și IoT.
Efectul de halo al lansării sale premium EV aduce beneficii afacerii cu smartphone-uri a Xiaomi, care este strâns integrată cu segmentele sale EV și IoT. Xiaomi a înregistrat o creștere cu 55% a vânzărilor sale de telefoane premium.
Google a intrat în top cinci mărci de smartphone-uri premium după cinci ani. Vânzările sale s-au dublat față de anul precedent (+105%), performanța puternică a seriei Pixel 9, extinderea pe piețe mai noi și eforturile de marketing mai agresive fiind motivele acestei evoluții.
Google s-a concentrat pe diferențierea seriei sale Pixel prin poziționarea acesteia ca dispozitive bazate pe inteligență artificială (AI), cu o experiență software curată, mai degrabă decât să sublinieze doar specificațiile hardware. Încrederea consumatorilor în dispozitivele Pixel este în creștere.
Samsung a crescut pe baza seriei S25, care a avut performanțe mai bune decât seria S24. Pe viitor, se așteaptă ca Z Fold7 să aibă performanțe mai bune decât predecesorul său datorită hardware-ului semnificativ modernizat.
Cota de piață a companiei sud-coreene s-a menținut la 20%, în timp ce vânzările de smartphone premium s-au majorat cu 7%.
În ceea ce privește țările, primele 10 piețe premium au contribuit cu aproape 80% din vânzările din segment, iar India (+37% față de anul precedent) a fost piața cu cea mai rapidă creștere dintre acestea. Această evoluție a fost determinată de performanța bună a Apple și de disponibilitatea finanțării ușoare, ceea ce a extins piața țintă pentru dispozitivele premium. Cu toate acestea, în ceea ce privește volumele absolute, China, cea mai mare piață premium din lume, a fost cel mai mare contribuitor la creștere.
Dispozitivele pliabile rămân o categorie de nișă, dar în creștere. Acestea au apărut ca un factor de diferențiere cheie pentru branduri și un pas strategic pentru extinderea ofertelor lor de lux. Pentru consumatori, dispozitivele pliabile oferă o schimbare revigorantă în ceea ce privește factorul de formă. Intrarea Apple în 2026 va contribui și mai mult la creșterea segmentului.
În ceea ce privește inteligența artificială (IA), dispozitivele compatibile GenAI au contribuit la peste 80% din vânzările de smartphone-uri premium în prima jumătate a anului 2025, segmentul premium determinând adoptarea generală a GenAI. Consumatorii premium rămân în mod constant atrași de inovațiile de ultimă generație, iar brandurile de smartphone-uri poziționează GenAI ca următorul factor de diferențiere cheie în acest segment. Pe măsură ce diferențele hardware se reduc, alegerile consumatorilor vor depinde din ce în ce mai mult de ecosistemul IA.