Un Singur om, o Adevărată televiziune

25.06.2007
Un Singur om, o Adevărată televiziune
Trăieşte viaţa online

Justin KahnIntru pe acest site, astăzi 25 mai, 2007. La ora 12.00 – ora României, Justin încă doarme. Doarme interesant, căci se foieşte des. La ora 17:46 nu-i mai văd faţa de chinezoi-american (ori ce-o fi), pentru că s-a retras cu totul sub plapumă. Dau „ceasul” înapoi, pentru că există şi un back-up al transmisiei Justin.TV (câteva ore de înregistrări). Aşa aflu că ajunsese acasă abia pe la 8.30 (ora României); şi-a pus laptop-ul pe pat, l-a băgat la încărcat, apoi s-a dezbrăcat şi evident s-a băgat la nani cu notebook-ul în braţe. Justin Kan, un tânăr antreprenor (23 de ani) din San Francisco, se lasă filmat zi-noapte, 24 de ore din 24, şapte zile pe săptămână, de camerele video răspândite prin apartament. Iar când iese pe stradă nu uită să ataşeze ţinutei sale un accesoriu: o altă cameră video, montată pe cap. Totul se transmite live. Oricine, de oriunde, poate să vadă pe site-ul său ce întreprinde omul nostru, pe cine stresează, cum conduce maşina ş.a.m.d.

Emite live de puţină vreme, din martie anul acesta. Miza distracţiei: un business pe Internet. Site-ul se modernizează continuu, iar Justin şi prietenii săi, împreună cu care a lansat acest „live-life-video-blog”, s-au gândit să alunge potenţiala monotonie, lansând săptămânal un alt personaj pe Justin.TV.

Actualizare: la două zile de la finalizarea acestui articol, intru iar pe www.justin.tv şi văd două noi „canale“ cu transmisie live: unul pe care o privim pe blonda Justine din Pittsburgh, pe celălalt vedem ce filmează webcam-ul montat la biroul Justin.TV. Dacă se mai adaugă câteva asemenea canale, vom avea ocazia să comparăm televiziunea lui Justin cu YouTube, cu diferenţe doar în modul de prezentare al conţinutului video – live, respectiv preînregistrate.

Justin.tv este totuşi un concept reinventat. În urmă cu 11 ani, blogeriţa „JenniCam” etala pe site-ul ei, live, poze făcute în camera sa, câte una la fiecare 30 de secunde.

justin.tv

De unde potenţialul succes financiar al Justin.TV? Fetele aşezate în faţa unui webcam şi care fac tot felul de „exhibiţii” live la cererea domnilor generoşi sunt o banalitate pe Internet. Dar asta-i o muncă part-time. Justin însă este live toată ziua, fie că-i acasă ori pe stradă, vezi ce vede cu ochiul său când e treaz, vezi ce „văd” pereţii din dormitorul său când omul doarme. Iar lumea e interesată de această abordare, gen Big Brother. Au şi un canal de chat pe acelaşi site, unde vizitatorii discută pe seama peripeţiilor prin care trece zilnic vedeta Justin Kan. Banii pot ieşi din publicitatea pe site, şi cu cât are mai mulţi vizitatori Justin.TV, cu atât creşte şi câştigul. Conform statisticilor Quantcast, numărul de vizitatori unici ai Justin.tv se învârtea, în luna mai, în jurul a 40.000.

Arunc televizorul pe geam

M-am săturat să dau bani furnizorului de televiziune prin cablu. Mai ales că ultima oară când m-au reconectat, treaba a durat patru zile şi m-am bucurat de o „calitate“ atât de bună a imaginii, încât am crezut că băieţii de la intervenţii au lipit firele cu prenadez. Ideea e că pe ecran am o mare crescătorie de purici pe majoritatea posturilor, iar încercările de rezolvare a situaţiei au eşuat lamentabil. În schimb, televiziunea pe Internet e în mare parte gratuită şi ai de plătit un singur abonament. Locuiesc în Drumul Taberei, zonă acoperită de câteva reţele de cartier. Am ales una convenabilă, cu abonament de 40 de lei pe lună şi trafic nelimitat, dar cel mai important e că nu trebuie să mă duc nuştiupeunde să plătesc. Vine la uşă o doamnă în vârstă, simpatică şi tacticoasă, care a învăţat exact când mă găseşte acasă fără să mă deranjeze.

De site-ul Channelchooser am aflat de pe un blog şi curios din fire l-am notat conştiincios ca să mă delectez acasă. Zis şi făcut. Îl deschid. În stânga văd o listă de 15 categorii din care să aleg, printre care ştiri, filme, sport, jocuri şi entertainment. După o zi de muncă am chef să mă uit la chestii amuzante aşa că deschid categoria Entertainment şi descopăr 40 de posturi TV cu streaming online. AHA! Comedy Central. Excelent! Îl deschid şi apare o nouă fereastră cu tot felul de bunătăţi de ales: clipuri Southpark, cele mai noi scheciuri cu celebrii actori de stand-up comedy şi multe altele, drept care mi-am petrecut cam o jumătate de oră pe acolo.

Totuşi, momentan n-am răbdare să urmăresc glumele americane, aşa că mă întorc la meniu. Uite unul care sună promiţător: LoLTV. După cum bănuiam, postul e plin de umor şi faze extraordinare. Practic, acolo s-au adunat toate clipurile pe care le-ai primit pe mail de la colegii spameri de-a lungul anilor, reclame superamuzante şi multe altele pe care nu le-am văzut până acum. Sunt pur şi simplu vrăjit. Nu-mi trebuie mâncare. Trag monitorul mai aproape de marginea biroului, mă tolănesc în canapea cu o sticlă de suc lângă mine şi râd de unul singur la miile de clipuri succesive. Vine şi consoarta acasă, ca de obicei, cu o poveste lacrimogenă despre problemele de la birou. Vede că nu prea reacţionez şi se uită şi ea la monitor.

Channelchooser.com

După o oră, decidem că şi chestiile amuzante trebuie servite cu porţia, aşa că schimbăm canalul. Ea vrea ceva mai soft, aşa că deschid categoria Lifestyle şi mă iau cu mâinile de cap. Văd o mulţime de posturi ale căror denumiri încep cu „Fashion“. Am înţeles într-o fracţiune de secundă că şi proaspătul TV nu-mi mai aparţine. E atât de simplu de „butonat“, încât nu-mi pot aroga dreptul de stăpân specialist, iar mausul mi-a fugit subit de sub degetele mele sub degetele Ei.

Sunt doar câteva dintre oferte. Ai de ales între 654 de posturi pentru toată lumea şi 160 de posturi pentru adulţi, unde apropo, găseşti conţinut pentru toate gusturile posibile. Nu se poate să nu dai de un canal TV care să-ţi fie pe plac şi n-ai cum să le parcurgi pe toate într-o viaţă de om. Singurul inconvenient? Majoritatea sunt în engleză. Cu toate astea, printre ele am găsit şi unul românesc, ArenaTV, la secţiunea Gaming, cu ştiri, review-uri şi tot felul de teme din domeniu cu care mă delectez la cafeaua de dimineaţă. Totul e gratuit, merge în format full screen, iar conexiunea Internet de la furnizorul de cartier îmi ajunge să văd totul la o calitate foarte bună. Era să uit! Ai Internet pe mobil? Poţi intra pe Channelchooser şi de pe handset, pentru că site-ul are şi o variantă prietenoasă pentru ecranul mic. Timp să ai.

„Liceană de 15 ani“, câştig bine

Sună ciudat, dar este cât se poate de adevărat. Pentru a deveni vedetă pe Internet, pentru a câştiga bani din propriile creaţii cu webcam-ul, nu-ţi trebuie nici facultate, nici resurse financiare deosebite. Ci doar ceva farmec şi personalitate.

Jessica Rose Lonelygirl15, unul dintre personajele cele mai vizionate pe YouTube, cu zeci de mii de abonaţi la clipurile sale, cu milioane de accesări, a fost iniţial – anul trecut când şi-a făcut apariţia online – o liceancă de 15 ani, având probleme cu băieţii şi părinţii, aparent satanistă, dar oricum fascinantă. A fost. Pentru că lumea s-a prins după vreo două-trei luni de la debutul ei online că ceva nu-i „în regulă”. Filmările de 1-2 minute în care apărea Lonelygirl15 erau practic profesionale (sofisticat editate, cu o coloană sonoră atent aleasă şi bine integrată etc.). Iar adevărul arăta aşa: fata de 15 ani avea 20; liceanca Bree era de fapt tânăra actriţă Jessica Rose, iar în spatele personajului complex se afla un scenariu scris, regizat, filmat de doi tipi.Fără vreun buget dedicat, oamenii aceştia au creat viitorul televiziunii; au făcut o demonstraţie a ceea ce se poate numi Internet TV. Show-urile Lonelygirl15 sunt un amestec între home made video, telenovele, videoblog şi mister.

Lonelygirl15 are şi un site numai al ei, creat de fondatorii acestui show, care anul trecut genera 10.000 USD pe lună datorită reclamelor ataşate la finalul clipurilor.

Loneygirl.com

Lonelygirl15 va câştiga probabil sume uriaşe de anul acesta. Împreună cu alţi câţiva zeci de creatori de conţinut aflaţi în topul celor mai vizionate clipuri de pe YouTube, Lonelygirl15 a intrat în programul de răsplătire cu bani (asemenea partenerilor media corporate, precum CBS) iniţiat de puţin timp de YouTube. Competitori ai YouTube, ca Revver.com ori Metacafe.com împărţeau de-o perioadă banii câştigaţi cu utilizatorii de top generatori de conţinut video. Un tip din Toronto, de pildă, a făcut 30.000 USD în câteva luni, pe un videoclip accesat sute de mii de ori, după cum scrie TheGlobeAndMail.com. Clipurile lui Lonelygirl15 şi ale altora din topul YouTube ajung chiar şi până la zece milioane de accesări lunar.

Cum să devii milionar din Internet business

Joel Comm, un pionier al Internetului, antreprenor şi autorul unor cărţi celebre, îi provoacă pe internauţii cărora nu le lipseşte substanţa cenuşie să se îmbogăţească pe net. N-ar fi primii, ci doar următorii milionari ai Internetului.

Iar întrebarea „Cum aş putea deveni următorul milionar din afaceri pe Internet” va primi răspunsuri prin intermediul unui reality show pe Internet, ce urmează a fi găzduit la www.NextInternetMillionaire.com.

Pentru proiectul ce se vrea educativ şi distractiv deopotrivă, iniţiat de compania de new media a lui Comm (InfoMedia Inc.) împreună cu Deluge Films, au început deja preselecţiile. Dintre aspiranţii la „următorul milion” vor rămâne 12, iar aceştia vor avea ocazia de a studia tactici de scos bani din Internet, ca mai apoi să se bată prin cunoştinţele dobândite – de-a lungul show-ului TV pe net – pentru un premiu de 25.000 USD şi totodată pentru oportunitatea de se asocia într-o afacere online, timp de un an, cu Joel Comm.

Joel Comm „Publicul conştientizează că Amazon.com, Google sau eBay, companii care-şi desfăşoară activitatea pe Internet, sunt incredibil de profitabile. Dar puţini realizează faptul că există mii de simpli indivizi ce trăiesc confortabil din banii obţinuţi acasă, stând în faţa computerului conectat la Internet. Show-ul The Next Internet Millionaire care va putea fi privit oricând, de oricine, va oferi publicului informaţii şi resurse utile de care se pot folosi pentru a intra în cursa câştigurilor de ordinul milioanelor din munca online” – spune Comm.

Filmările vor avea loc în lunile iulie şi august, iar show-urile vor fi transmise pe Internet, pe parcursul a 13 săptămâni, din această toamnă. În primele două săptămâni de la anunţarea show-ului, 60.000 de pagini web făceau deja referire la acesta. Show-ul televizat pe net va fi condimentat cu invitaţi speciali: Mark Joyner (un autor celebru), Armand Morin (magnat al Internetului), copyrighter-ul Marlon Sanders etc. În ultimii 12 ani, Comm a vândut un site lui Yahoo!, a lansat câteva cărţi, incluzând best-seller-ul „The AdSense Code” şi a construit site-uri ce i-au asigurat venituri de milioane de dolari.

Tinerii nu se mai uită la televizor

E deja banal: tinerii nu se mai uită la televizor. Ci la monitor, la „posturile“ al căror nume include neapărat sufixul „.com“, „.net“, „.tv“ ori „.ro“. Telecomanda nu-i mai pasionează, ci mausul avid după „emisiunile” şocante, haioase sau educative cu durata de un singur minut, disponibile pe noul tip de televiziune – web TV – reprezentată de portaluri ca YouTube. În plus, pe Internet, fiecare dintre ei are puterea să devină actor, regizor, producător şi vedetă în propriul film, înregistrat cu minime eforturi financiare, cu maximă pasiune în ma­nevrarea mobilulului ori a camcorderului.

Televiziune pe Internet

Afirmarea acestui specimen uman tot mai larg răspândit se obţine prin intermediul spectatorilor web-ului, care oferă milioane de clicuri şi în consecinţă, oportunitatea unui câştig serios, chiar de sute de mii de dolari. go4it! a ales trei exemple, ilus­trative pentru noile tendinţe.