Black Friday în România: prima “vinere neagră” a reducerilor!

Black Friday este o zi specială în Statele Unite. Ea succedă "Ziua Recunoştinţei" ("Thanksgiving Day") şi marchează oficial debutul sezonului de cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Dar concret, ce este atât de special la această "vinere neagră"? Reducerile masive de preţuri. Comercianţii se întrec în oferte care mai de care mai atractive, aşa încât cumpărătorii au ocazia să-şi achiziţioneze produsele la care au râvnit la un preţ nesperat de mic. În România, astăzi are loc oficial primul "Black Friday" după modelul american.

Reducerile variază între 10% şi 75%, dar media se situează undeva la 20 - 25%. Un procent la prima vedere bun decât în cazul discount-urilor de zi cu zi în care suntem tentaţi cu reduceri de 5% - 10%.

Motivele de bucurie nu sunt însă decât pentru cei care cred că tot ce zboară se şi mănâncă. De la vorbe la fapte e cale lungă şi, după o trecere în revistă a celor mai importante magazine de electronice şi IT din România (căci aceste domenii ne interesează), am ajuns la concluzia că pentru o parte a comercianţilor online, negoţul mioritic se bazează în continuare pe speculă.

Cu alte cuvinte, unele magazine româneşti se folosesc de această emblemă de tradiţie împrumutată de la americani, dar reducerile sunt doar pe hârtie, schiţate grafic prin linii roşii, pătrăţele şi buline senzaţionale. În realitate, se practică trucuri ieftine prin care discount-ul se aplică unor produse al căror preţ a fost umflat cu câteva zile înainte.

Sigur, acest lucru nu este valabil general, există şi produse al căror preţ a fost redus corect. Apare însă a doua problemă şi cea care ne macină cel mai mult - încărcarea site-urilor.

Cei care aţi încercat să navigaţi astăzi prin magazinele online în căutarea unei promoţii, aţi observat cu siguranţă multe site-uri căzute la datorie, din cauza serverelor încărcate. Comercianţii încearcă să dea o explicaţie: "nu e vina mea, sunteţi prea mulţi" - ca să dăm un exemplu. Corect ar fi fost să-şi ceară scuze - considerăm noi. Cazul în care ni se dă totuşi o explicaţie este unul fericit. Alte site-uri pur şi simplu nu pot fi accesate, iar dacă reuşeşti să le accesezi nu poţi decât să te uiţi pe nişte pagini încărcate incomplet şi de pe care practic nu poţi comanda nimic.

După ce ne-am pierdut răbdarea încercând să comparăm nişte produse la promoţie, iată că primim şi comunicatele de presă de la magazinele cu promoţii de Black Friday. Acestea abundă în cifre impresionante.

Magazinele online se laudă cu sute de mii de vizitatori unici, asta până la ora 10 dimineaţa, şi zeci de mii de produse comandate în cadrul promoţiei "Black Friday". Sutem curioşi cum a fost posibil acest lucru din moment ce, noi personal, nu am putut accesa site-urile şi nu am reuşit să comandăm nimic în ultimele trei ore.

Asta mă duce cu gândul la concursurile de la radio şi TV unde suni ca să dai răspunsul câştigător, dar nu reuşeşti niciodată să prinzi o linie liberă. Poate până diseară reuşim să comandăm ceva, dar nu ne facem speranţe. La acea vreme stocurile vor fi epuizate de norocoşii care au prins o linie liberă.

Cam aşa arată primul Black Friday la români. Ţinând cont că este primul, trecem peste această frustrare să-i spunem normală, la fel de normală ca şi disfuncţionalităţile întâlnite pe cele mai mari site-uri de vânzări online.

Ce părere ai despre "Black Friday"-ul din România?