Efectul Coandă, fenomenul care a revoluţionat aeronautica

Avionul cu reacţie inventat de Henri Coandăeste fără îndoială cel mai cunoscut proiect al savantului român,dar mai importantă decât avionul în sine s-a dovedit a fidescoperirea aşa numitului "efect Coandă", unfenomen fizic care a ajuns să stea la baza dezvoltării aeronavelorcapabile să decoleze pe verticală şi fundamentul fizic pentrurealizarea a numeroase echipamente industriale şi militare.

Cum a fost descoperit "efectul Coandă"

Acum fix 100 de ani, în toamna anului 1910,tânărul Henri Coandă prezenta la Salonul Aeronautic de la Parisun aparat de zbor cu totul inedit, care nuavea elice (toate avioanele cu motor realizate până laacea dată puteau zbura datorită elicelor). Aparatul prezentatatunci nu a fost însă testat ci doar studiat şi descris, motivulfiind acela că nu era 100% finalizat.

Experimentul, după finisarea prototipului, a avut loc în lunadecembrie a aceluiaşi an, la Issy-les-Moulineaux.

Avionul pilotat chiar de către Henri Coandă s-a comportatsurprinzător. Până să se ridice de la sol, flăcările ceieşeau din ajutaj au provocat un incendiu, fiind orientatecătre fuselajul aparatului şi nu în exterior aşa cum se aşteptainginerul. Pericolul enorm, cauzat de faptul că fuselajul fusesefabricat din lemn, iar habitaclul era şi el expus focului, l-aforţat pe Coandă să abandoneze aparatul şi să se salveze. Acesteşec (inclusiv de ordin financiar) nu l-a descurajat ci,dimpotrivă, l-a ambiţionat.

Au urmat 20 de ani de studii asupra misteriosului fenomen, pânăcând savantul nostru a reuşit să înţeleagă tot ce se petrece şi,mai mult, să găsească aplicaţii pe baza acestui efect.

"…efectul Coandă constă în principiu în a crea o zonă dedepresiune în plin aer, de-a lungul unui perete, care permitefluidelor să se proiecteze şi să ia direcţia peretului unde s-agenerat depresiunea...", spunea Henri Coandă într-un interviuTV realizat în 1969.

Explicaţia "efectului Coandă"

Aplicaţiile bazate pe efectul Coandă nu sunt legate doar deaeronautică, ele se regăsesc şi în alte domenii, precum celtehnic-industrial sau militar: atenuatoare dezgomot, vizualizări cu fum, exhaustare degaze, ventilatoare, amplificatori defluide şi altele.

Demonstraţie practică

În clipul de mai jos avem o demonstraţie cu unejector care foloseşte efectul Coandă, simplu darsuficient cât să ne facă să înţelegem potenţialul acestui fenomen:fără niciun fel de piesă mecanică în mişcarereuşeşte să antreneze cantităţi mari de aer.

Cea mai importantă aplicaţie a sa a fost şi va rămâne aceea depropulsor, pentru că a genera forţe fără piesemecanice în mişcare este dezideratul oricărui aparat de zbor alviitorului.

Articol realizat în colaborare cu Asociaţia HenriCoandă. Află mai multe despre Henri Coandăpe www.jet100.com.