„Sfântul Graal” al energiei verzi, descoperit? Cercetătorii au anunțat o reușită remarcabilă în fuziunea nucleară

14.12.2022
Interiorul unui reactor în care este generată o reacție de fuziune nucleară. (Foto: Profimedia Images)

O echipă de cercetători din California a anunțat că a reușit, în premieră, să obțină un câștig net de energie dintr-o reacție de fuziune nucleară.

Dacă este stăpânita, această reacție, care se petrece în stele precum Soarele din sistemul nostru solar, poate furniza cantități nelimitate de energie verde. Pană acum, în experimentele efectuate pentru fuziunea nucleară era consumată mai multă energie decât era obținută.

Anunțul privind reușita cercetătorilor de la Lawrence Livermore National Laboratory a fost făcut de Jennifer Granholm, secretarul Energiei din SUA. Potrivit ei, realizarea va intra în cărțile de istorie.

Fuziunea nucleară îi va permite umanității să lase în urmă combustibilii fosili, care contribuie masiv la problemele climatice cu care se confruntă planeta noastră. Mai mult, petrolul și gazul sunt resurse folosite astăzi și ca „arme” în disputele geopolitice, de regimuri precum cele din Rusia sau Arabia Saudită.

Citește și: Moment istoric: Primul automobil electric solar care a intrat în producția de serie

Fuziunea nucleară se petrece la temperaturi și presiuni atât de ridicate încât este foarte dificil de controlat. Cercetătorii de la Lawrence Livermore National Laboratory au precizat că au reușit, pentru scurt timp, să atingă temperaturi de 3 milioane de grade Celsius, simulând astfel condițiile dintr-o stea.

Echipamentele complexe folosite de Lawrence Livermore National Laboratory pentru a realiza fuziunea nucleară.

Fuziunea nucleară este procesul prin care două nuclee atomice ușoare de hidrogen se combină pentru a forma un nou nucleu, mai greu, de heliu. În acest proces este eliberată energie. Spre deosebire de alte reacții nucleare, fuziunea nu generează radiații periculoase și nu este poluantă.

Realizarea cercetătorilor americani aste impresionantă, dar Riccardo Betti, profesor de fizică la Universitatea din Rochester, spune că va mai trece mult timp pană când vom avea centrale care produc energie prin fuziune nucleară. El a asemănat procesul cu descoperirea benzinei, în secolul 19. La momentul respectiv nu existau încă motoare cu ardere internă sau anvelope care să exploateze combustibilul, potrivit lui Betti.

Sursa: NYT