Corporate blog – how to

Alaturi de vioaiele si nonconformistele bloguri individuale, identificam adesea si unele corporate. Misiunea de a scrie pe un astfel de site nu e deloc usoara. Ba chiar periculoasa uneori.

Un blog corporate (apartinand oficial de o companie) poate fi cu circuit inchis (intern) sau public. Cel intern ii ajuta pe angajati sa comunice si sa discute problemele mult mai usor (stim ca in fata computerului, individul devine mai dezinhibat si mult mai dispus sa-si exprime gandurile decat prin viu grai, face to face). Blogul corporate public e o forma evidenta de relationare cu consumatorul, existent sau potential.

Se poate transforma intr-un serviciu de promovare a produselor sau de comunicare cu publicul si cu presa. Blogul corporate este insa un instrument extrem de periculos, orice inabilitate transformandu-l intr-o arma care se indreapta impotriva autorului. De pilda, nu poti spala rufele in public cu clientii sau competitorii si nici nu poti divulga secrete de serviciu, pentru ca vei fi zburat de la job cat ai zice blog.

Steve Rubel, vicepresedintele companiei Edelman PR, ofera cateva sfaturi despre cum sa pastrezi blogul companiei fara sa divulgi secrete, sa fii concediat sau sa plictisesti poporul. Pe de alta parte, nici sa fii prea „cuminte" si oficial pe blog nu e o solutie buna, pentru ca nu vei avea vizitatori, ceea ce inseamna ca ti-ai pierdut vremea.

Iata, asadar, sfaturile lui Rubel:

  • Fii pasionat si adauga valoare

Pentru a fi credibil online trebuie sa folosesti experienta si informatiile despre domeniile tale de interes ca sa adaugi valoare in conversatie. Asta te ajuta sa cladesti nu numai profilul tau, dar si pe cel al companiei pe care o reprezinti.

  • Trebuie sa fii constient de interesele tale

E obligatoriu sa iti amintesti tot timpul cine iti plateste salariul. Nu numai angajatorul e important, ci si toate organizatiile de care depinzi pentru indeplinirea obiectivelor. In cazul meu, acestea sunt clientii, partenerii si presa. Fa o lista cu marii clienti ai companiei tale si ai grija sa nu-i superi cu discursurile tale.

  • Defineste bine subiectele

Defineste obiectivele si subiectele sensibile pe care nu le poti aborda. Eu am aflat pe pielea mea ca este foarte dificil sa scriu despre clienti, competitori sau distribuitori. M-am axat in special pe trenduri, priviri de ansamblu, sfaturi si le-am condimentat cu mici exemple.

  • Gandeste-te bine inainte sa publici un articol

Daca ai vreo indoiala, arunca materialul la cos. Consulta un coleg care cunoaste domeniul. Eu mi-am infranat tendinta de a publica din instinct, scriind inainte materialul intr-un editor separat.

  • Trebuie sa fii puternic, dar cu un simt al umorului foarte dezvoltat

Daca nu te distreaza sa fii blogger, atunci nu se merita sa te bagi in treaba asta.
Trebuie sa fii intotdeauna pregatit sa fii luat peste picior. http://steverubel.typepad.com/

Blogul oficial al eMarketer arata ca doar 5% dintre companiile din Marea Britanie au bloguri actualizate constant. Nici in SUA nu e mai roz situatia. Dupa un studiu al Socialtext si eMarketer realizat in iunie 2006, doar 5,8% dintre companiile din clasamentul Fortune 500 au blog si numai 1,5% din clasamentul Forbes 200 (Best Small Companies).

Daca dai o cautare pe Wikipedia la cuvintele „corporate blog", vei gasi destul de putine date despre domeniu, dar mai jos dai de un link catre o lista (in lucru) a tuturor blogurilor corporate pe care o gasesti aici: www.thenewpr.com. Cine a muncit la ea? Un roman, Constantin Basturea, director al Converseon, o companie americana de marketing online.

Pe blogul lui (http://blog.basturea.com) gasesti mostre relevante de bloguri corporate din toata lumea. Cu ocazia asta am descoperit si cateva din Romania.

Printre personalitati am remarcat pe Cosmina Francu, Responsabil Comunicare Institutionala si Financiara la BRD-Groupe Société Générale, Tereza Valcan, Head of Corporate Affair a Cosmote, si Dragos Tuta, New Business Director si Partener al Selenis, o agentie de consultanta in comunicare.