Crowdsourcing: Pune clientul la munca!

25.09.2007
Crowdsourcing: Pune clientul la munca!
web 2.0

web 2.0

Google: alta joaca de-a munca neplatita

Si in ograda Google avem cateva exemple de crowdsourcing. Despre YouTube, arhicunoscutul videoportal achizitionat de Goolge, stie mai toata lumea: o parte dintre vizitatorii sai sunt si creatori de continut ce sporesc numarul de materiale video de pe site, in general fara sa primeasca ceva in schimb.

Mai recent, cele mai vizionate clipuri sunt rasplatite cu bani, dar sunt destul de putine cazuri.  Mai departe. Prin "jocul" online Image Labeler lansat in 2006, Google incerca sa imbunatateasca cautarea in imensa baza de poze de care dispune, ajutandu-se de marea sa masa de utilizatori. In runde de cate 90 de secunde, jucatorii avand parteneri alesi la intamplare vad pe ecran diverse poze si trebuie sa le descrie. Cand descrierile a doi parteneri de joc sunt similare, ambii primesc puncte. Si mai recent, Google a demarat un proiect in India ce vizeaza imbunatatirea hartilor cu detalii de nivel local.

Voluntarii au primit echipamente GPS pentru marcarea precisa a diferitelor puncte de interes. Cei implicati in program incarca datele pe serverele Google; datele sunt analizate si daca se dovedesc viabile sunt incluse in hartile publice ale Google.

Deja 50 de orase din India sunt acoperite cu harti Google detaliate, iar intregul efort apartine voluntarilor locali.

Media

iStockphoto: nu muncim, facem bani de pe urma voastra, dar va rasplatim

Daca tot primesti marfa aproape pe gratis si o vinzi mai departe, iti permiti sa ai si cele mai bune preturi, nu? Iata principiul pe care functioneaza iStockphoto, de ceva vreme una dintre cele mai mari baze de imagini (fotografii, grafica pe computer, clipuri flash etc.) din lume, cu continut incarcat de o parte dintre vizitatorii site-ului – amatori, profesionisti, pasionati de desen etc. Uploaderii ale caror imagini sunt descarcate primesc pentru fiecare dintre ele o parte din banii ce revin iStockphoto. Preturile? Atat de modice (1 – 15 USD, in functie de dimensiunile imaginii) incat multi dintre traditionalii furnizori de fotografii au dificultati, scazand constant in cota si profit ori reinventandu-se dupa ce iStockphoto a devenit o sursa populara de imagini.

Site-ul a intrat in atentia celei mai puternice banci de imagini, Getty Images, detinatoarea unei cote de peste 30% din piata de profil, avand venituri anuale de circa un miliard USD. In februarie 2006, Getty a achizitionat iStockophoto pe 50 de milioane USD. "Daca apare cineva care ar putea sa-ti atace afacerea, ar fi bine sa fie tot un business de-al tau" – spunea Jonathan Klein, CEO al Getty Images cu privire la achizitie. Potrivit Wired.com, anul trecut, businessul iStockPhoto crestea pe luna cu 14%, avea o baza de 10 milioane de fotografii si peste 22.000 de contribuitori. SeattleTimes.com scrie ca Getty Images va concedia 100 de oameni, adica 5% dintre angajati, cauza fiind declinul unei industrii ce vinde o fotografie cu sute sau mii de dolari, in timp ce imagini de calitate profesionala se pot cumpara chiar si cu un dolar de pe site-uri precum iStockphoto.