Cloud gaming: ultima redută anti-piraterie

Nu există joc pe PC care să nu poată fi spart.Orice metode de protecţie ar alege producătorii, mai devreme saumai târziu (de cele mai multe ori mai devreme) vor fi anihilate decătre iscusiţii crackeri. Sunt voci care susţin că tocmai dinaceastă cauză jocurile de pe PC au ajuns să fie realizatesuperficial, iar cele de pe console optimizate pentru că aduc bani.Problema este că şi consolele au ajuns să fie "modate", iarjocurile dedicate acestor platforme să fie şi ele aranjate.Deocamdată la un nivel nu foarte îngrijorător, dar care creşte dela o zi la alta. Astfel, singurul lucru care ar putea stopapirateria ar fi stocarea conţinutului exclusiv peserverele producătorilor.

Totul rulează de pe servere

Probabil că aţi auzit de Cloud Computing. Pe scurt, se referă laaccesul şi rularea aplicaţiilor de pe serverele producătorilor,hard-ul vostru stocând doar un minim de date necesar bootării şiconectării la reţea. Cloud Gaming-ul poate fi considerat osub-ramură a Cloud Computing-ului care va fi dedicatăjocurilor. Primul pas în acest sens a fost făcut încă din 2009,odată cu anunţarea platformei OnLive. Ea urmează sădevină accesibilă din varaacestui an, mai exact din data de 17 iunie, în cadrulevenimentului E3 Show.

Oferta anti-piraterie nu sună deloc rău pentru început: primii25.000 de utilizatori care se înregistrează pe OnLive vor beneficiade un preţ promoţional de 14,95 $ / lună, pe operioadă de trei luni. Din păcate, este valabilă doar pentruamericani. În orice caz, când serviciile OnLive vor fi disponibilela nivel global, va trebui să îndeplinim cam aceleaşi criterii:vârstă minimă 18 ani, card de credit şi o conexiune la Internetcare să treacă testul de performanţă.

Succesul proiectului nu va depinde doar de preţuri ci şi detitlurile care vor rula de pe servere. Oficialiine asigură că vom avea la dispoziţie jocuri 3D la cel maiînalt nivel şi asta fără să investim în calculatorul deacasă. Procesarea se va face de pe puternicele servere OnLive.

Aşadar, iată un aspect deosebit de interesant ce ţine dehardware. Aşa cum spuneam mai sus, serverele vor firesponsabile de performanţe şi nu sistemul tău de acasă.Mai mult decât atât, pentru accesarea anumitor servicii (cum ar fivizionarea de conţinut High Definition) PC-ul nici nu va fiobligatoriu. OnLive îţi va oferi o"microconsolă" care se va conecta la televizor.Preţul acesteia va fi inclus în abonament.

Silent Hunter V

Sunt curios ce gândesc ATI şiNVIDIA. Ce strategie de marketing vor alege pentrua ne face să cumpărăm plăci de 5, 10 sau 20 de milioane? Înmomentul de faţă probabil că stau liniştiţi şi nu se gândesc căCloud Gaming-ul le-ar putea fura viitorii clienţi. Este însă oproblemă care va deveni serioasă (pentru producătorii de plăcivideo în special) dacă OnLive va avea succes. O posibilă reuşită vada naştere unor noi concurenţi şi va oferi o motivaţie în plustimizilor competitori din prezent (Gaikai) care vor veni cu ofertecompetitive, astfel încât şi mai mulţi gameri se vor orienta cătreCloud Gaming.

În ipoteza în care netul merge bine şi ai multe jocuri la unpreţ convenabil, sunt convins că se vor găsi destui doritori.Marele avantaj este de departe experienţa înmultiplayer, la care cu greu ai acces (sau deloc) dacăapelezi la jocurile piratate.

Totul arată atât de promiţător pe hârtie, rămâne de văzut cum vafuncţiona practic acest serviciu. Până la proba contrarie, săacordăm totuşi credit dezvoltatorilor de platforme Cloud Gaming şisă concluzionăm cu plusuri şi minusuri.

Cloud Gaming - plusuri şi minusuri

[+] Nu necesită investiţii într-un sistemperformant

[+] Economiseşti spaţiu pe hard-disk

[+] Economiseşti timp căci nu mai trebuie săstai să instalezi jocurile

[-] Ai nevoie de o conexiune la Internet rapidăşi stabilă

[-] Doar anumite jocuri vor fi puse peserverele de cloud gaming

Concluzie: Cloud gaming-ul este unproiect îndrăzneţ care depinde însă de conexiunea laInternet. Cum se întâmplă ca net-ul să mai pice, oameniise vor gândi de două ori înainte de a se abona la un astfel deserviciu. Pentru că odată ce dai nişte bani, ai şi pretenţii calucrurile să meargă bine. Producătorii văd însă cloud gaming-uldrept singura opţiune viabilă de evitare a pirateriei, astfel că înviitor sunt mari şanse să ofere jocuri prin intermediul acestorplatforme. Electronic Arts a confirmat deja suportul.