Acer Swift 3 SF-314-55 review: un ultraportabil bine construit

06.02.2019
Construcţie, design, ergonomie şi specificaţii

Probabil că unele dintre cele mai versatile laptop-uri de pe piaţă pot fi încadrate în categoria ultraportabile, acestea oferind destulă putere de procesare pentru a putea fi folosite pentru activităţi de birou, într-un corp compact şi uşor, putând fi cărate oriunde fără prea mult efort. Seria Swift 3 de la Acer a demonstrat în anii precedenţi că are cam tot ceea ce este necesar pentru a rivaliza ofertele concurenţilor, iar modelul cel mai recent, SF314-55, chiar reuşeşte să întreacă aşteptările la câteva capitole.

Construcţie, design şi ergonomie

Swift 3 nu poate fi considerat un laptop de buget, Acer încercând să se îndepărteze de această „stigmă” din trecut. Laptop-ul este realizat aproape în totalitate din aluminiu plăcut atingerii, singura componentă vizibilă din plastic fiind rama din jurul display-ului. Având însă în vedere că ecranul este unul de tip anti-glare, putem spune că alegerea plasticului pentru ramă în locul unui panou de sticlă care să acopere întregul display, a fost una inspirată.

În ciuda dimensiunilor reduse, Acer Swift 3 nu este un laptop de 13”. Acesta foloseşte „corpul” unui astfel de laptop, însă reuşeşte să integreze un display de 14”, graţie marginilor subţiri pe trei dintre cele patru laturi. În partea de jos sunt găzduite toate componentele electronice necesare display-ului, însă spaţiul negru mai mare nu este tocmai deranjant. Camera web este găzduită în partea de sus, alături de un sistem cu cinci microfoane Intel Smart Sounnd, pentru control vocal prin intermediul Cortana din Windows 10.

Tastatura este standard pentru laptop-urile Acer din gama ultraportabilelor, fiind realizată cu o spaţiere bună şi cu taste care au o cursă medie, uşor de apăsat şi care oferă un răspuns bun la apăsare. Dimensiunile reduse necesită însă renunţarea la numpad. Trackpad-ul este de asemenea limitat de dimensiunile carcasei şi este mai mult lat decât înalt, însă este destul de bun pentru un laptop cu Windows şi poate fi apăsat fizic pe întreaga sa suprafaţă. În partea din dreapta, sub săgeţi, există şi un senzor de amprentă capacitiv, compatibil cu Windows Hello, pentru autentificare mai rapidă. Un dezavantaj al acestui laptop ar fi marginile teşite de jur împrejur, care pot fi deranjante în utilizare prelungită. Probabil că Acer ar trebui să apeleze la un proces de fabricaţie care să lase marginile mai puţin ascuţite.

În ciuda faptului că vorbim despre un ultraportabil, Acer pare să fi integrat cam toate port-urile necesare unui utilizator office. Avem două port-uri USB 3.0 Type-A (câte unul pe fiecare parte), un port HDMI 2.0, un cititor de carduri SD, un jack combo şi un port USB Type-C care poate fi folosit şi pentru ataşarea de display-uri. Ba chiar unul dintre port-urile USB poate fi folosit pentru încărcarea telefoanelor la putere mai mare, sau atunci când laptop-ul este oprit. Din păcate însă, Acer nu a renunţat la port-ul de încărcare proprietar, cu mufă subţire. Am prefera să găsim un port USB Type-C pentru încărcare pe viitor, pentru compatibilitate cu mai multe adaptoare de priză şi care ar permite ataşarea mai multor accesorii, la nevoie.

Specificaţii tehnice

Ecran 14”, IPS, Full HD (1.920 x 1.080 pixeli), anti-glare
CPU Intel Core i3-8135U @ 2,3 GHz (3,9 GHz boost) / 2 core, 4 threads
GPU Intel UHD Graphics 620
RAM 4 GB DDR4
SSD Kingston 128 GB SATA-III M.2
Sunet Stereo,
Conectivitate Wi-Fi 802.11ac, Bluetooth 4.2, 2 x USB 3.1, 1 x USB Type-C, HDM 2.0, jack combo, cititor carduri SD
Alte dotări tastatură cu iluminare (alb), senzor de amprentă
Acumulator 4 celule (3.320 mAh)
Greutate 1,6 kg
Sistem de operare Windows 10 Pro

Experienţa de utilizare, performanţă şi concluzii

Acer Swift 3 se va potrivi în mâinile multor utilizatori care au nevoie de un laptop foarte uşor de cărat, care lucrează în principal cu aplicaţii de birou sau aplicaţii web. Desigur, dacă analizăm puţin lista de specificaţii hardware, vom observa că există şi câteva componente care ar putea ajuta la rularea unor aplicaţii chiar puţin peste ceea ce poate să facă un ultraportabil obişnuit.

Vorbim desigur despre faptul că Acer a ales să integreze un cip grafic dedicat de la NVIDIA, modelul MX150 cu 2 GB de memorie dedicată. În timp ce un cip grafic va ajuta cu siguranţă în anumite cazuri de utilizare, precum editare foto sau video, sau chiar rularea de aplicaţii mai complexe la viteze mai mari precum software de proiectare de genul CAD, am fi preferat să existe opţiunea de a configura acest laptop şi fără o astfel de componentă.

Motivul este simplu: nu foarte mulţi utilizatori ar avea nevoie de un laptop atât de subţire şi uşor care să beneficieze de un cip grafic dedicat. Cel integrat în procesorul Core i3-8145U este de ajuns pentru majoritatea cazurilor de utilizare, limitând astfel consumul de energie. Oricând cipul grafic dedicat este folosit, în general în cazul redării de clipuri video, sau pentru redarea unor animaţii mai complexe, chiar şi în browser, consumul de energie creşte semnificativ. Din fericire, în majoritatea activităţilor pentru care acest laptop este realizat, adică editarea de documente Microsoft Office, placa video nu ar trebui să pornească prea des.

De asemenea, configuraţia modestă a acestui model în parte, sugerează că nu este potrivit pentru alte activităţi, fiind prea puţină memorie RAM pentru orice fel de activitate legată de editare foto sau video la un nivel avansat, şi un procesor prea puţin puternic pentru a putea oferi o experienţă editare video confortabilă şi timpi de randare mici.

Din fericire, Acer Swift 3 se descurcă foarte bine în utilizare normală, ecranul fiind poate cea mai bună parte a sa. Avem de a face cu un ecran IPS cu protecţie anti-glare, care atinge un nivel de luminozitate decent. Nu este nici pe departe cel mai luminos din câte am văzut şi probabil că în soare puternic, afară, nu va face faţă prea bine, însă poate fi folosit fără probleme în orice tip de birou, fie că vorbim despre unul cu multă lumină naturală, fie că acesta foloseşte multă lumină artificială.

Difuzoarele se aud la nivelul la care ne-am aştepta de la un laptop subţire. Volumul nu este foarte mare, iar basul aproape că lipseşte complet. Este de ajuns pentru a putea vedea un clip pe YouTube, însă pentru ascultarea de muzică sau vizionarea de filme, este recomandătă o pereche de căşti.

La nivel de zgomot, Swift 3 rămâne relativ silenţios chiar şi atunci când ventilatoarele pornesc la turaţie maximă. Acesta poate fi auzit, însă nu deranjează niciodată, iar difuzoarele sale pot acoperi sunetul sistemului de răcire, chiar şi la un nivel mediu. Întrucât majoritatea componentelor importante sunt poziţionate undeva în partea de sus, tastatura nu se încălzeşte prea tare în utilizare, însă pe partea de jos, căldura se simte mult mai tare. Probabil că din acest motiv nu vreţi dori să folosiţi laptop-ul în poală dacă vreţi să rulaţi jocuri, sau software care pune procesorul şi cipul grafic la treabă serioasă.

Vorbeam anterior de autonomie, care poate varia în funcţie de cazurile de utilizare, însă pe profilul cel mai eficient, care limitează luminozitatea ecranului, câteva funcţii software din Windows şi puterea procesorului, poţi atinge aproximativ 5-6 ore de utilizare, în ciuda faptului că indicatorul din Windows raportează mult mai mult. În teorie, în cazuri ideale de utilizare, acest laptop ar trebui să ofere aproximativ 10 ore de autonomie.

Performanţă

Am testat o versiune de bază a lui Swift 3, configurat cu un procesor Intel Core i3, 4 GB memorie RAM şi doar 128 GB stocare pe SSD, însă în ciuda hardware-ului modest, nu am avut probleme în utilizare normală. Testele de mai jos au scopul mai degrabă de a prezenta nivelul de performanţă pe care să îl aşteptaţi de la un asemenea laptop, pentru a putea lua o decizie mai informată. Spunem însă din nou că acesta NU este un laptop pentru gaming sau pentru realizarea de conţinut foto sau video.

Avem de a face cu o „maşină de scris” portabilă, un browser de internet şi cel mult un computer pentru redare de muzică şi filme la capitolul multimedia. Cipul grafic MX150 de la NVIDIA poate să faciliteze rularea câtorva jocuri 2D sau mai vechi pe setări joase şi rezoluţie 720p, însă cu siguranţă experienţa în jocuri nu va fi una foarte bună.

Test Scor
Cinebench R15

CPU 243 cb
OpenGL 76,95 FPS

PCMark Creative  3.633 puncte
WinRAR  3.053 KB/s
HDTune Read:  449,6 MB/s
CrystalDiskMark Seq32T1

Read: 1497 MB/s
Write 406,3 MB/s

CrystalDiskMark 4KibQ8T8 Read: 365,7 MB/s
Write: 244,1 MB/s

Swift 3 de la Acer, chiar şi în varianta sa de bază cu puţină memorie RAM şi procesorul de intrare în gamă, reuşeşte să dovedească că este un computer de birou foarte bun şi un companion de călătorie excelent pentru cei care nu lucrează tot timpul de la un birou fix. Cipul grafic este cam în plus în această configuraţie, iar autonomia putea fi puţin mai bună, însă alegerea inspirată a unei protecţii anti-glare pentru ecran şi construcţia de calitate, fac foarte uşoară recomandarea acestei configuraţii.

Compact şi uşor
Protecţie pentru ecran anti-glare
Construcţie solidă