Xiaomi pierde teren în competiţia cu Huawei, iar aceasta este o veste bună pentru Google

Până acum doi ani, producătorul chinez de smartphone-uri Xiaomi părea de neoprit. Compania oferă smartphone-uri cu design reuşit şi caracteristici tehnice foarte bune la un preţ accesibil. Succesul Xiaomi ameninţa poziţia Google pe piaţa sistemelor de operare mobile. Asta deoarece compania chineză foloseşte o versiune de Android non-Google, dezvoltată de Android Open Source Project (AOSP). Producătorii de dispozitive mobile care utilizează această platformă nu trebuie să respecte aproape nicio regulă. O pot modifica oricât de mult doresc şi nu sunt obligaţi să preinstaleze servicii Google precum Search, Maps, YouTube sau Play. Acestea pot fi adăugate ulterior, dar nu ocupă un element central în sistemul de operare. Alte exemple de companii cunoscute care folosesc Android AOSP sunt: Amazon, pe smartphone-ul Fire Phone, sau Meizu.

În schimb, producători consacraţi de smartphone-uri, precum Samsung, Sony sau HTC, folosesc Android-ul dezvoltat de Google. Aceste companii respectă condiţiile impuse de Open Handset Alliance (OHA), organizaţie fondată la iniţiativa companiei americane. Producătorii care utilizează acest tip de Android trebuie să preinstaleze pe terminale servicii Google şi să reducă numărul de modificări pe care le fac sistemului de operare.

În 2014, Xiaomi a livrat cu 226% mai multe smartphone-uri comparativ cu 2013, ajungând la 61,1 milioane de unităţi. Anul trecut, însă, lucrurile nu au mai stat la fel de bine pentru companie, iar creşterea a încetinit, pe măsură ce tot mai mulţi utilizatori din China au ales să cumpere dispozitive high-end de la mărci concurente. Deşi anunţase că şi-a impus să livreze 80-100 milioane de smartphone-uri în 2015, Xiaomi a ratat ţinta, livrând doar puţin peste 70 milioane de unităţi. Din fericire pentru Google, un alt producător chinez, care foloseşte Android OHA, a avut un an de excepţie. Este vorba de Huawei, care a înregistrat o creştere de 44% a livrărilor de telefoane inteligente în 2015, la peste 108 milioane de unităţi, în ciuda faptului că piaţa globală de smartphone-uri a încetinit. Huawei este primul producător chinez de telefoane inteligente care a reuşit să livreze mai mult de 100 milioane de unităţi într-un an.

În China şi India, două din cele mai importante pieţe pentru smartphone-uri, sunt zeci de companii care folosesc Android AOSP şi nu Android OHA. În India, de exemplu, liderul pieţei de smartphone-uri este marca Micromax, care nu foloseşte Android OHA. Iar această companie nu vinde doar în India, ci şi în alte regiuni din estul Asiei. Astfel, ponderea ASOSP creşte rapid într-o regiune în care vânzările de smartphone-uri au „explodat” în ultima vreme.

Android AOSP este instalat în general pe smartphone-urile ieftine. Mulţi ar putea spune că Google nu pierde bani, deoarece utilizatorii acestora nu fac achiziţii consistente prin intermediul dispozitivelor mobile. Problema este, însă, că scade cota de piaţă a Google pe anumite servicii, precum Google Search, pe măsură ce noi utilizatori ajung pe internet şi nu intră în contact cu produsele oferite de companie. Un raport recent al Cisco arată că până în 2020 numărul oamenilor care vor deţine un telefon mobil va fi mai mare decât al celor cu acces la electricitate sau apă curentă. 

Succesul Huawei ajută Google în războiul cu versiunile de Android AOSP, însă acest lucru nu este suficient. De aceea, Google a lansat în septembrie 2014 Android One, o versiune de Android pentru dispozitive cu preţuri mai mici de 100 de dolari. Aţi ghicit, această versiune include şi serviciile Google.

Gigantul susţine că este mai avantajos pentru producătorii de smartphone-uri să folosească Android One, deoarece experienţa oferită utilizatorilor este îmbunătăţită: aceştia primesc actualizări software mai des, beneficiază de o interfaţă curată şi mai puţine aplicaţii preinstalate.