Camioane cu copilot virtual – pentru siguranţa noastră

05.08.2009
Camioane cu copilot virtual – pentru siguranţa noastră

Conform unui studiu, 47% din accidentele în care sunt implicate camioane se produc în situaţii monotone, în aglomeraţii, când toate autovehiculele se îndreptă în acceaşi direcţie. Astfel s-au pus bazele proiectului HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport) care are la dispoziţie 28 de milioane de euro pentru a crea un copilot virtual pentru camioane. Un computer va analiaza informaţiile primite de la 9 senzori (camere, radare şi lasere) şi va determina poziţia camionului în banda de deplasare, poziţionarea celorlalţi participanţi la trafic şi starea şoferului.

Sistemul HAVEit va fi un fel de copilot virtual

În coloană, copilotul computerizat va putea controla deplasarea şi oprirea camionului. Sistemele actuale funcţionează pentru viteze mai mari de 30 km/h, însă se doreşte completarea plajei de viteză până la 0 km/h. De asemenea, este de dorit ca vehiculul să pornească automat când coloana avansează, fără ca şoferul să execute o comandă. O altă problemă pe care sistemul HAVEit vrea s-o abordeze este economia de combustibil, prin ajustarea parametrilor de funcţionare ai motorului în funcţie de drumul ce urmează a fi parcurs. Pentru aceasta va fi introdus sistemul E-Horizon care foloseşte o hartă foarte detaliată pentru a determina curbele şi pantele de pe drum. Se doreşte folosirea acestor informaţii pentru a schimba vitezele mai devreme şi a obţine un plus de eficienţă la rulare.

Copilotul virtual va intra în teste pe camioane Volvo în 2011

Proiectul HAVEit a fost început în 2008, iar în 2011 se doreşte implementarea sistemului rezultat pe un lot de test de 11 vehicule. Dintre acestea, trei vor fi camioane de mare tonaj de la Volvo. S-ar putea ca mulţi şoferi să nu fie de acord cu această iniţiativă deoarece o parte din controlul asupra vehiculului va fi preluat în unele cazuri de computer-ul copilot. Pe de altă parte, reacţiile unui calculator în anumite situaţii s-ar putea să fie mult mai rapide decât cele ale unui şofer, fie el şi odihnit. Sistemul electronic de stabilitate este un astfel de exemplu. Rămâne de văzut dacă implementarea lui HAVEit va avea efectul scontat şi va crea o sinergie împreună cu şoferul.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News