Qualcomm a dezvăluit cea mai recentă platformă PC a sa, Snapdragon X2 Elite, la evenimentul Snapdragon Architecture Deep Dive 2025.
Acest nou cip introduce îmbunătățiri arhitecturale majore, menținând în același timp compatibilitatea cu peste 90% dintre jocurile Windows comune.
Având un GPU puternic și un salt semnificativ al performanței cu eficiență îmbunătățită, Snapdragon X2 Elite este considerat un candidat formidabil pentru notebook-urile Windows on Arm de generație următoare.
GPU-ul Adreno X2 din Snapdragon X2 Elite oferă performanțe grafice de 2,3 ori mai mari în comparație cu generația anterioară, potrivit Qualcomm.
Această arhitectură este concepută pentru a suporta sarcini de lucru solicitante și oferă un upgrade semnificativ față de modelele anterioare integrate în chipset-uri mobile, cum ar fi Snapdragon 8 Elite.
Snapdragon X2 Elite dispune de noul GPU Adreno X2, reprezentând un upgrade substanțial față de arhitectura anterioară Adreno X1.
În primul rând, unitatea a trecut la o configurație cu patru segmente, care permite o capacitate mai mare de procesare a shaderilor, suportând până la opt blocuri de servicii.
Aceasta scalează efectiv numărul total de ALU-uri FP32 de la 1536 pe X1 la 2048 pe X2, rezultând o îmbunătățire cuantificabilă a performanței.
De asemenea, GPU-ul dublează memoria cache L2 partajată de la 1MB la 2MB și suportă o lățime de bandă a memoriei mai mare, ajungând până la 228GB/s pe configurația sa cu trei canale.
Aceste îmbunătățiri se aliniază cu intenția Qualcomm de a-și consolida prezența în ecosistemul PC-urilor cu Windows, oferind în același timp producătorilor opțiuni mai avansate pentru notebook-urile subțiri și ușoare.
Adreno X2 are 16 unități Ray Tracing (RTU) la nivel hardware și suportă DXR 1.1, precum și Vulkan Ray Pipeline. Arhitectura oferă o performanță cu 70% mai bună la putere egală și o eficiență cu 125% mai mare la performanță egală în comparație cu Adreno X1. Qualcomm afirmă că acest lucru înseamnă rate de cadre de până la 2,3 ori mai mari în jocurile AAA.
Qualcomm remediază problemele de compatibilitate de lungă durată pentru jocurile Windows pe dispozitivele Arm.
Compatibilitatea, printr-o mai bună distribuție a driverelor și colaborare între studiourile de jocuri, este de aproximativ 90%, în creștere de la 70% anul trecut.
Qualcomm intenționează să lanseze driverele GPU trimestrial, în martie, iunie și septembrie, cu scopul final de a egala cadența rapidă utilizată în prezent atât de AMD, cât și de Nvidia.
O parte semnificativă a acestei îmbunătățiri este contribuită de suportul pentru tehnologiile anti-cheat bazate nativ pe Arm. Astfel de soluții includ acum Epic Games Online Services (EAC), Tencent ACE Anti-Cheat, Denuvo, GameGuard și altele cu un echivalent Arm, permițând executarea stabilă a titlurilor majore, cum ar fi Fortnite.
Motoarele de jocuri precum Unity și Unreal Engine lucrează la suportul nativ Arm, în timp ce compilatorul Arm de la Microsoft este finalizat. Cu instrumente îmbunătățite, Qualcomm se așteaptă la mai multe jocuri Arm native, ceea ce va consolida performanța și compatibilitatea generală în ecosistem.