5 mărci de electronice care au înviat din morţi. Iată cum au ajuns brandurile Nokia, Kodak sau Akai să primească o nouă şansă

Pe piaţa de electronice, liderul de astăzi poate fi locul 10 de peste cinci ani sau o chiar o marcă moartă. E de ajuns să apară un produs inovativ ca toate clasamentele să fie date peste cap. Branduri precum Nokia şi BlackBerry au aflat pe pielea lor acest lucru după lansarea iPhone în 2007. În cazul companiei finlandeze, aceasta a devenit din marca numărul unu pe piaţa de smartphone-uri un brand care a fost mort pe acest segment pentru o perioadă. Vă prezentăm mai multe cazuri de mărci celebre de electronice care au dispărut la un moment dat, apoi au fost readuse la viaţă de alte companii sau de către investitori.

 

Nokia

 

 

Marca Nokia a dispărut, pentru o perioadă de doi ani de pe smartphone-uri, o piaţă pe care cândva a dominat-o. Brandul a revenit pe piaţă după ce startup-ul finlandez HMD Global a cumpărat dreptul de a o folosi de la Microsoft, compania care achiziţionase divizia de dispozitive mobile a Nokia în 2013. Firma este condusă de foşti lideri din cadrul companiei Nokia, iar dispozitivele sunt fabricate de gigantul chinez Foxconn.

 

Noile smartphone-uri prezentate de companie s-au bucurat de succes. Cu ocazia Amazon Prime Day, Nokia 6 a fost cel mai vândut telefon inteligent liber de reţea. Mai mult, în timpul unei oferte promoţionale a JD.com în China, stocul s-a epuizat în 60 de secunde. Nu se ştie exact câte terminale s-au vândut, dar în primele 24 de ore s-au înregistrat pe site, pentru a cumpăra telefonul, 250.000 de oameni. Compania pregăteşte acum vârful de gamă Nokia 8, care va dispune de caracteristici tehnice de top, printre care şi un sistem dual-camera. Finlandezii au făcut valuri şi după ce au lansat o versiune nouă a celebrului model Nokia 3310. În cazul în care lucrurile merg ca până acum, Nokia are şansa să reintre destul de repede în topul celor mai mari zece producători de smartphone-uri din lume.

 

Kodak

 

 

După ce a dominat timp de zeci de ani piaţa camerelor foto, Kodak a intrat în faliment în 2012. Compania pierduse bătălia cu smartphone-urile. Totuşi, după ce a vândut brevete în valoare de peste 500 de milioane de dolari, Kodak a revenit „în afaceri”. Compania a participat în 2016 la Consumer Electronics Show unde a prezentat noua cameră Kodak Super 8. Mai mult, marca apare şi pe alte dispozitive, precum smartphone-uri orientate spre pasionaţii de fotografie. Un exemplu este modelul retro Kodak Ektra.

 

Polaroid

 

 

Aceasta este compania care a inventat camerele foto care scot poze instantaneu. Compania originală a fost fondată în 1937 în statul american Massachusetts de către Edwin Land, un om care a obţinut 533 de brevete în timpul vieţii, fiind depăşit în SUA la acest capitol doar de către Thomas Edison.

 

După moartea lui Land, Polaroid a intrat în declin, iar încercările de a-şi diversifica gama de produse şi servicii oferite au eşuat. În 2001, compania a intrat în faliment, iar brandul a fost oferit sub licenţă altor producători de electronice. Astfel, marca a ajuns să apară pe televizoare LCD şi cu plasmă sau playere DVD. Resturile companiei au fost cumpărate de către Petters Group Worldwide, o companie specializată în vânzarea de licenţe pentru mărci celebre defuncte. Holdingul s-a desfiinţat în 2008 după ce s-a descoperit că proprietarul lui, Tom Petters, opera o schemă Ponzi. Totuşi, în 2009 o altă companie a cumpărat dreptul de a folosi marca pentru produse fotografice. În mai 2017, marca a trecut în proprietatea acţionarului principal al Impossible Project, o companie specializată în produse foto din Olanda.

 

Akai

 

 

La apogeul ei, în anii 1990, compania japoneză Akai Holdings avea 100.000 de angajaţi şi venituri anuale de 5,2 miliarde de dolari. Grupul s-a prăbuşit în anul 2000, cu datorii de 1,1 miliarde de dolari la creditori. Astfel, brandul original Akai a dispărut de pe piaţa de electronice. Astăzi, marca apare pe produse realizate de alte organizaţii, în special din China. Compania Akai actuală, care deţine drepturile de proprietate intelectuală, are sediul în Singapore. 

 

BPL

 

 

Puţin cunoscut în România, BPL (British Physical Laboratories) este un brand celebru de televizoare, mai ales în Asia de Sud, care a dispărut timp de aproape 10 ani de pe piaţă. Compania a ajuns de la venituri de 630 de milioane de dolari la sfârşitul secolului trecut, la un pas de faliment. Asta din cauza faptului că a pierdut lupta cu Samsung şi LG. În 2014, însă, gigantul ecommerce Flipkart din India a abordat BPL cu o propunere: să producă din nou televizoare care să fie vândute online. În ianuarie 2016, noile modele au apărut pe Flipkart. Acestea s-au bucurat imediat de succes. De la venituri de 4,5 milioane de dolari în 2015, BPL a consemnat vânzări de 18 milioane de dolari în 2016.