În casă la Bang & Olufsen

25.10.2007
În casă la Bang & Olufsen
Vitrina B&O

În rest, în vitrinele B&O am regăsit multe dintre produsele despre care am scris şi pe care le văzusem doar în poze. Printre ele se numără: telefonul Serene, telecomanda Beo5 sau perechea de căşti Form2.

BeoSound 2

Serene Mobile

BeoCom 2

BeoCenter 2

BeoSound 9000

BeoLab 5

BeoSound 1

La plecare

Concluzionez prin a spune că Bang & Olufsen înseamnă calitate, lux şi istorie, compania fiind una dintre pionierele produselor electronice ce a participat de-a lungul timpului cu inovaţii în domeniu. Aşa cum am mai zis, echipamentele lor sunt adresate unui public foarte bine definit şi foarte restrâns. Există însă şi portiţe. De exemplu, un telefon mobil Serene îl veţi găsi la 3.500 lei, sau căştile denumite sugestiv Earphones, în jurul a 500 lei. Dacă vrei să îţi cumperi un produs al companiei doar de dragul de a purta brandul şi de a te face remarcat, mai bine nu o face. B&O înseamnă calitate şi nu snobism.

Inovatori şi exclusivişti

Răsfoind catalogul de produse şi istoria B&O, am realizat că sunt cu adevărat inovatori. Invenţiile lor au fost mai mult sau mai puţin copiate de multe companii de echipamente electronice şi din IT&C (prefer să nu dau nume). Printre invenţiile companiei se numără diverse modalităţi de control ale echipamentelor (rotiţe, funcţii touch-sensitive), dar şi concepte, aşa cum este cel de casă digitală.

Cu toate acestea, B&O au mers mai departe cu ideea lor de a rafina tehnologiile existente atât la nivel de calitate cât şi ca design. Acum în portofoliul lor regăsim boxe de mii de waţi, televizoare LCD şi cu plasmă Full-HD, DVD şi CD playere, proiectoare şi telecomenzi care să controleze totul, chiar şi intensitatea luminii din cameră şi jaluzelele de la geamuri. Ceea ce nu au în momentul de faţă sunt playere HD (Blu-ray şi HD-DVD), din simplul motiv că piaţa nu s-a decis pe care dintre cele două standarde să-l aleagă.

Nu produse, ci soluţii

Cam aceasta este filozofia B&O. Cum s-ar spune: soluţie „la cheie”. Este exact ceea ce îmi place să caut: utilitatea într-un produs şi nu produsul în sine. Un preţ pentru o soluţie nu am putut obţine, iar asta deoarece variază de la un client la altul. Oricum, B&O activează pe o nişă foarte exclusivistă, determinată în mare parte de preţ.

Când vorbesc de soluţii, cei de la B&O se referă la un produs care mobilează de la zero camera clientului, incluzând aici: integrarea spoturilor de lumină, a proiectorului în tavan, a firelor prin pereţi şi terminând cu vopsirea boxelor după bunul plac al clientului. Evident, produsele pot fi achiziţionate şi separat, diferă de la client la client şi de la un buzunar la altul.

Bang & Olufsen

Aplicaţie practică

În cadrul showroom-ului B&O am fost invitaţi în sufrageria ideală, din punctul meu de vedere. Enumăr pe scurt dotările tehnice: plasmă, proiector, CD player, DVD player, boxe pretutindeni aranjate în sistem 7.1, telefon şi telecomanda Beo5.

Beo 5

Puterea sistemului audio sare de 6.000W. Doar cele două boxe centrale au fiecare 2.500W, la care se adaugă 250W corespunzători fiecărui satelit. Despre calitatea audio putem vorbi doar la superlativ, iar dacă miile de waţi deranjează, se poate apela la sistemul „auxiliar” integrat în televizor, de „doar” 700W.

La baza întregului ansamblu audio / video stă un server pe care sunt păstrate filme, poze, melodii şi adresele de Internet preferate. Tot prin Internet se poate accesa orice post de radio din lume.

Soluţia este cam tot ce îţi poţi dori de la un cămin digital. Poţi asculta muzică sau vedea un film din orice cameră a casei. Toate boxele au propria amplificare, iar astfel sunt complet independente de sursa de sunet. Unde mai pui că în momentul în care sună telefonul (fix în cazul de faţă) volumul boxelor se reduce automat.

Ceea ce deosebeşte B&O de alţi integratori de soluţii asemănătoare sunt însăşi echipamentele folosite. Compania colaborează cu diverse nume mari din domeniu, precum Samsung sau Panasonic, care produc exclusiv pentru B&O subansamblele necesare.

Tradiţia B&O

Bang & Olufsen. Este un nume care pentru
mulţi nu spune nimic. Însă este compania la care ar trebui să te
gândeşti când vrei maximum de calitate audio /
video şi design inovator. În portofoliul lor
regăseşti sisteme audio, amplificatoare, televizoare, căşti,
proiectoare, telefoane mobile etc., totul la o calitate
excepţională. Sunt produse de lux la care mulţi
doar visează să şi le cumpere, printre care mă aflu şi eu.

Nu vorbesc doar din auzite deoarece am avut marea plăcere de a
vizita zilele acestea cele două magazine Bang & Olufsen
din România
, ambele în incinta Hotelului Marriott.
Compania activează la noi în ţara din 2004, însă
habar nu aveam de existenţa lor.


Bang & Olufsen

Cum staţi cu istoria?

După câteva minute petrecute în interiorul showroom-ului, am
realizat ce puţine lucruri cunosc despre B&O.
Istoria lor începe încă din 1925 când
Peter Bang şi Svend Olufsen (un
tehnician şi un businessman) au fondat compania care le poartă
numele. Şi ca mai toate afacerile de succes şi aceasta a pornit
în podul casei unde locuiau. Primii 15 ani s-au
ocupat doar de producerea de radiouri, altceva
nici nu prea exista în acele vremuri. Ei sunt inventatorii
stabilizatorului de curent, fără de care radiourile puteau fi
folosite doar cu acumulatori, care însă trebuiau schimbaţi destul
de des la centre specializate. B&O a fost
astfel prima companie care a oferit un radio care se alimenta de la
priză, un fapt destul de important la acea vreme, primit cu
reticenţă de public. În acea perioadă se credea că te expui la un
risc imens dacă foloseai un echipament alimentat de la priză.

Bang & Olufsen

În anii ’40 B&O şi-au extins domeniile de
activitate şi au trecut la producţia de amplificatoare şi
sisteme audio
. În anii ’60, când au
intrat şi pe domeniul televizoarelor, erau acuzaţi
că produsele lor nu au un design în pas cu moda. De atunci însă,
situaţia s-a schimbat, iar B&O au fost mereu
cu un pas înaintea concurenţilor, ghidaţi fiind de mottoul
forma susţine conţinutul„.

B&O s-a mai remarcat de-a lungul timpului cu introducerea
primei telecomenzi fără fire cu care puteai controla principalele
funcţii ale televizorului (audio şi video), al unui
pick-up care scana în prealabil pistele discurilor
ajutat de un laser, dotat şi cu funcţiile de
shuffle şi repeat dar şi cu
primul echipament audio fără butoane, controlul său fiind făcut
prin zone sensibile la atingere. Toate acestea
s-au întâmplat la sfârşitul anilor ’70, începutul anilor ’80, iar
tehnologiile respective ţineau de domeniul SF-ului la acea vreme.
Tot de domeniul SF aparţinea şi primul telefon mobil al companiei,
care a apărut foarte devreme, în 1992.

Interesant la istoria B&O este că firma nu
a fost vândută, deşi cu siguranţă au avut multe ocazii. În momentul
de faţă aparţine în mare parte unui nepot al lui
Bang
, ea fiind listată şi la bursă.