China este prima țară din lume cu servicii de robotaxi fără șofer, livrate de Baidu

08.08.2022
China este prima țară din lume cu servicii de robotaxi fără șofer, livrate de Baidu

Recunoscut mai degrabă pentru motorul de căutare cu același nume, Baidu deține acum prima flotă de robotaxi cu care poți călători fără șofer la bord, autoritățile din China încuviințând operarea acestui serviciu fără ajutorul unor șoferi-supraveghetori.

Cu nume complet Apollo RT6 EV, acesta este un hibrid între un SUV convențional și un monovolum, complet cu uși care se deschid prin glisare, spre a putea ieși din mașină chiar într-o parcare mai strâmtă. Însă principalul element distinctiv este bordul fără instrumente și fără volan. Practic, acesta este un vehicul pentru pasageri față-spate, în care te poți așeza pe scaunul șoferului fără a fi incomodat de volan sau pedale.

Presupunând că poți trece peste senzația ciudată, de a te afla pe scaunul șoferului într-o mașină fără volan și necondusă de nimeni, poți petrece întreaga călătorie admirând peisajul, luând micul dejun cumpărat anterior, sau citind o carte.

Noul vehicul electric pentru servicii de robotaxi reprezintă deja ce-a de-a șasea generație de vehicule autonom semnate de Baidu și primul model construit pe platforma proprie, Xinghe. Baidu susține că progresele recente în optimizarea proceselor de fabricație au redus foarte mult costurile de producție, făcând posibilă fabricarea și exploatarea unei flote ce va ajunge să numere zeci de mii de mașini de taxi fără șofer, acoperind principalele metropole din China, cum ar fi Beijing, Shanghai, Guangzhou și Shenzhen, până anul viitor.

Ce-i drept, aprobările primite pentru taxi-uri complet autonome sunt doar pentru un areal relativ restrâns, acoperind Zona Economică și de Dezvoltare Tehnologică din orașul Wuhan (13km²) și districtul Yongchuan din orașul Chongqing (30km²).

Pentru facilitarea acestui serviciu Baidu a colaborat îndeaproape cu autoritățile chineze, optimizând marcajele și sistemele de semnalizare rutieră, anticipând orice situație care ar putea pune în dificultate computerul instalat la bordul autoturismelor. Trebuie precizat că pentru ca serviciul de robo-taxi să funcționeze fără cusur au fost prevăzute mai multe opțiuni de redundanță, începând cu monitorizarea permanentă a vehiculelor aflate în trafic de la un centru de comandă aflat în conexiune directă, până la posibilitatea de a prelua controlul remote asupra oricărui vehicul, un operator conducând mașina în sistem remote, folosind o interfață nu foarte diferită de cea a unui simulator auto pentru gaming.

Aurelian Mihai
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai este cel mai vechi redactor al site-ului Go4it.ro. Are 14 ani de experienţă în presa IT şi cunoștințe ample din sfera tehnologiei. Înainte de a ajunge la Go4it, Aurelian a fost redactor pentru revista XtremPC, acoperind rubrica de știri, desfășurarea de teste comparative și ... citește mai mult