General Motors și Michelin vor echipa viitoarele mașini electrice cu anvelope care nu necesită aer

23.02.2022
General Motors și Michelin vor echipa viitoarele mașini electrice cu anvelope care nu necesită aer

Lipsa spațiului pentru roata de rezervă ar putea să nu mia fie o problemă pentru viitoarele generații de mașini electrice, o nouă tehnologie pentru anvelope care nu necesită aer eliminând cu totul riscul de a face pană.

Proiectate de Michelin şi intenţionate pentru echiparea vehiculelor de pasageri, anvelopele Uptis (Unique Puncture-proof Tire System) înlocuiesc camera de aer presurizată cu o structură flexibilă confecţionată din materiale compozite, capabilă să absoarbă denivelările drumurilor fără riscul de a ceda structural în eventualitatea perforării său tăierii accidentale.

Înainte de toate, trebuie spus că versiunea finală a anvelopelor Uptis va acoperi inclusiv părţile laterale cu un înveliş din cauciuc foarte asemănător celui întâlnit la anvelope convenționale. Aspectul estetic va putea fi personalizat prin aplicarea de capace decorative, structura de susţinere bazată pe spiţe elastice rămânând ascunsă la interior.

Confecţionată dintr-un amestec de răşini şi fibră de sticlă, noul tip de anvelopă este proiectat pentru folosire la viteze de autostradă şi ar trebui să aibă o durată de exploatare cel puţin egală cu durata de viată a anvelopelor tradiționale, cu câteva diferețe majore. Spre exemplu, în cazul vehiculelor care nu vin prevăzute din fabrică cu acest tip de anvelopă va trebui înlocuită și janta. De fapt, conceptul de jantă și anvelopă separată dispare cu totul, partea de jantă urmând să integreze și porțiunea structurală a anvelopei, cea care înlocuiește camera de aer. În schimb, deși noul tip de jantă auto probabil va fi mai scumpă la achiziția inițială, partea de „înlocuire” a anvelopei ar putea deveni considerabil mai ieftină și cu mult mai puțin material uzat de aruncat sau reciclat. Practic, în loc să înlocuiești întreaga anvelopă vei putea schimba doar porțiunea care intră în contact direct cu asfaltul. De sigur, vor fi necesare vulcanizări auto specializate, înzestrate cu echipamente care să înlesnească această operațiune.

În mod ideal, structura de rezistență a anvelopei va avea o durată de viață de câteva ori mai mare decât partea care intră efectiv în contact cu asfaltul, viitorii proprietari putând trece prin mai multe schimbări a benzii de rulare, înainte ca înlocuirea întregului ansamblu să fie necesară.

Potrivit inginerilor Michelin, absorbţia denivelărilor din asfalt şi amortizarea vibraţiilor este la fel de bună ca la anvelopele convenţionale, structura elastică putând fi optimizată alegând între confort şi o ţinută de drum mai sportivă.

Dacă nu apar alte întârzieri neprevăzute, primele modele de autoturisme electrice echipate cu anvelope care nu necesită umflare ar putea fi livrate de General Motors în preajma anului 2024. Tot cam atunci am putea găsi în ofertele magazinelor și anvelope Uptis produse de Michelin, gata de echipat modele selecționate de autoturisme, care nu au venit cu această tehnologie în echiparea de fabrică.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai este cel mai vechi redactor al site-ului Go4it.ro. Are 14 ani de experienţă în presa IT şi cunoștințe ample din sfera tehnologiei. Înainte de a ajunge la Go4it, Aurelian a fost redactor pentru revista XtremPC, acoperind rubrica de știri, desfășurarea de teste comparative și ... citește mai mult