Hyperion XP-1 este primul hypercar cu propulsie electrică și alimentare pe bază hidrogen presurizat

Autor: Aurelian Mihai 15.08.2020
Hyperion XP-1 este primul hypercar cu propulsie electrică și alimentare pe bază hidrogen presurizat

Cu design exterior menit să semene cu o navă spațială intergalactică pe roți, Hyperion XP-1 este veritabilă demonstrație de forță în ce privește potențialul sistemelor de propulsie cu hidrogen.

Cu propulsie electrică și autonomie de peste 1600 kilometri, Hyperion XP-1 reprezintă salt uriaș față de actuala generație de mașini electrice alimentate cu acumulatori Li-Ion.

Hyperion XP-1 Reveal from Hyperion on Vimeo.

„XP-1 a fost parțial proiectat pentru a funcționa ca un instrument educațional”, a spus Angelo Kafantaris, membru fondator și CEO al Hyperion. „Inginerii aerospatiali au înțeles de mult timp avantajele hidrogenului ca fiind cel mai abundent, cel mai ușor element din univers și acum, cu acest vehicul, consumatorii vor experimenta avantajele sale extraordinare”.

Hyperion XP-1, o mașină electrică pe care o poți alimenta în câteva minute

Proiectat cu scop demonstrativ, fără o limită de buget, Hyperion XP-1 folosește un șasiu din fibră de carbon infuzat cu elemente structurale din titan. În loc de acumulatori, sursa de energie este păstrată într-o serie de rezervoare ultra-ușoare, confecționate din fibră de carbon. Cu greutate de numai 1248 kg, comparabilă unui autoturism convențional, dar echipat cu motoare electrice totalizând 2000 de cai putere, Hyperion XP-1 are un timp de accelerație 0-100 km/h de sub 2.2 secunde, constrâns doar de limitele aderenței între anvelope și suprafața asfaltului. Viteză maximă este limitată electronic la de 355 km/h.

Spre deosebire de alte mașini cu propulsie bazată pe hidrogen, în cazul de față gazul extras din rezervoarele presurizate nu este trimis unui motor cu combustie internă, ci unui generator electric bazat pe tehnologia Fuel Cell, mult mai compact și ușor decât un banc de acumulatori. Soluția tehnică bazată pe conversia energiei potențiale a hidrogenului în electricitate folosind o reacție care implică oxigen atmosferic implică mai puține pierderi (ex. prin căldură reziduală). La final, motoarele electrice conectate la roți fără complicațiile unei transmisii și cutie de viteză reprezintă elementul final a unui sistem ultra-eficient.

Și spre deosebire de o mașină electrică, este nevoie de doar câteva minute pentru a umple rezervorul într-o stație de alimentare cu hidrogen. Un alt avantaj pentru acest sistem de propulsie este densitatea energetică a hidrogenului presurizat, raportat la spațiul ocupat și greutatea rezervoarelor.

Hyperion intenționează să construiască propria rețea de stații de alimentare cu hidrogen asemănătoare rețelei de încărcare Tesla. Diferența este că fără constrângerile autonomiei limitate, posesorii de mașini bazate pe hidrogen nu vor avea nevoie să viziteze prea des stațiile de alimentare și nici nu vor pierde prea mult timp pe acolo, fiind nevoie de doar câteva minute pentru a umple rezervorul într-o stație de alimentare cu hidrogen. Mai mult decât atât, fiind vorba de butelii ușoare și relativ compacte, acestea vor putea fi suplimentate pentru obținerea unei autonomii și mai mari.