Jaguar şi Land Rover vor integra în vehicule o tehnologie care promite să elimine răul de mişcare

05.11.2018
Jaguar şi Land Rover vor integra în vehicule o tehnologie care promite să elimine răul de mişcare

Unul din beneficiile nesperate pe care le descoperă proaspeţii posesori de carnet de conducere este „vindecarea” completă a răului de maşină. Motivul este simplu: odată ajuns în deplin control al autovehiculului, orice neconcordanţă între mişcările acestuia şi stimulii resimţiţi la nivelul corpului aflat în stare de aparentă staţionare pe scaunul pasagerului este anulată.

Statistic, răul de mişcare afectează peste 70% dintre oameni. Însă cauza ţine de un cumul de factori, cum ar fi stilul de condus al şoferului, poziţionarea pasagerului mai în faţă sau în spatele vehiculului, tipul de suspensie, modul de frânare şi accelerare, vibraţiile transmise prin caroserie şi calitatea aerului din habitaclu. Un rol important îl au şi activităţile desfăşurate de pasageri, citirea unei cărţi sau butonarea telefonului mobil în timpul deplasării contribuind la starea de rău. Nu toate aceste variabile pot fi controlate, însă viitoarele generaţii de vehicule vor integra în scaune tehnologii care permit detectarea stării pasagerilor, ajustând automat anumite setări care împreună diminuează cu până la 60% răul de mişcare.

Cel mai adesea, răul de mişcare apare atunci când în câmpul vizual al pasagerului obiectele se deplasează într-o direcţie care nu poate fi confirmată şi de alţi stimuli, cu ar fi simţul de echilibru şi orientare dictat de urechea internă. Având în vederea multitudinea de factori care contribuie la apariţia răului de maşină, sistemul va funcţiona cel mai bine cu vehiculele autonome, ajustând stilul de condus din computerul de bord. Un alt „truc” ar putea fi ajustarea sistemului de divertisment, ridicând ecranul cu aproximativ 10 cm mai aproape de faţă.

Sistemul numit E-Pace integrează şi o tehnologie numită Adaptive Dynamics, capabilă să reducă oscilaţiile de joasă frecvenţă cauzate de balansul autoturismului pe asfaltul denivelat. Sistemul computerizat poate corecta vibraţiile suspensiei la fiecare 10 ms, asigurând un nivel superior de confort pentru pasageri.

Jaguar va finaliza prima etapă de testare a sistemului E-Pace înainte de finalul acestei luni, următorul pas fiind implementarea acestuia pentru proiectele de autovehicule aflate în derulare.

 

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai este cel mai vechi redactor al site-ului Go4it.ro. Are 14 ani de experienţă în presa IT şi cunoștințe ample din sfera tehnologiei. Înainte de a ajunge la Go4it, Aurelian a fost redactor pentru revista XtremPC, acoperind rubrica de știri, desfășurarea de teste comparative și ... citește mai mult