O echipă de Formula E, amendată pentru că a încercat să colecteze date de la mașinile rivale

26.06.2023
O echipă de Formula E, amendată pentru că a încercat să colecteze date de la mașinile rivale
foto: Profimedia

DS Penske, o echipă de Formula E, a fost sancționată de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) pentru că a încercat să trișeze în cadrul cursei din Portland, SUA. Campionatul Formula E este o variantă cu mașini 100% electrice a Formula 1, iar în cadrul acestui sezon au fost schimbate atât mașinile, cât și cauciucurile, iar DS Penske a instalat un cititor RFID la boxe, care putea „citi” informațiile despre cauciucurile tuturor mașinilor care trec pe lângă el.

Un cititor RFID era instalat în boxele cursei de Formula E, putând colecta date despre cauciucurile concurenței

Mașinile de Formula E au avut cauciucuri care transmit informații prin RFID încă de la începutul acestei competiții, adică din 2008. Astfel, echipele pot monitoriza presiunea din cauciucuri și nivelul de uzură mai ușor, însă fiecare echipă citește doar informațiile transmise de mașinile lor. Instalarea unui cititor RFID la boxe permite însă citirea informațiilor de pe toate mașinile care trec pe lângă el, iar acest lucru poate oferi un avantaj în concurs echipei care înregistrează aceste informații. Instalarea echipamentului a fost depistată în faza calificărilor.

Penalizarea nu a fost foarte mare, însă a afectat întreaga echipă, inclusiv șoferii. Pe lângă o amendă de 25.000 de dolari, dar și mutarea celor doi piloți ai echipei DS Penske la finalul clasamentului în startul cursei. Aceștia au trebuit să aștepte plecarea tuturor celorlalți piloți înainte să poată începe cursa, indiferent de rezultatele lor în calificări.

FIA a oferit și o poziție oficială referitoare la această situație către The Verge:

„Stewardii au fost informați de Delegatul Tehnic că concurentul a instalat echipamente de scanare RFID în intrarea în pit lane în această dimineață, care a putut colecta date live de la toate mașinile. În primul rând, este interzis în general pentru concurenți să instaleze sau să plaseze orice echipament în pit lane. În al doilea rând, colectarea datelor prin această metodă oferă concurentului o mulțime de informații, ceea ce reprezintă un avantaj uriaș și incorect. Luând împreună toate circumstanțele, stewardii consideră că pedeapsa dată este adecvată.”

Probabil că DS Penske a riscat o astfel de mișcare în principal pentru că pe lângă mașinile de generație nouă, acesta este primul an în care cauciucurile din Formula E nu mai sunt produse de Michelin, ci de Hankook iON. Astfel, colectarea de informații de la mai multe mașini decât doar de la cele proprii ar fi putut oferi informații despre felul în care poate fi optimizată utilizarea lor în noul sezon.

sursa: The Verge

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Cătălin Niţu
Cătălin Niţu
Redactor-șef Go4it.ro. Lucrează în presa de tehnologie și gaming din 2008. Absolvent al Facultății de Jurnalism și pasionat de gadget-uri, PC-uri și console de gaming. citește mai mult