Renault evaluează un nou concept de vehicul electric, al cărui acumulator poate fi suplimentat de utilizator

Autor: Aurelian Mihai 02.03.2020
Renault evaluează un nou concept de vehicul electric, al cărui acumulator poate fi suplimentat de utilizator

Luând, deocamdată, forma unui SUV futurist numit Renault Morphoz, noua maşină încearcă să adapteze un concept preluat de la maşinile echipate cu motoare termice, permiţând suplimentarea „combustibilului” (bancul de acumulatori) în doar câteva secunde, la una dintre de staţiile de „alimnentare” special adaptate în acest sens.

De fapt, conceptul porneşte de la o idee la fel de bună, dar care nu presupune înlocuirea acumulatorului de fiecare dată când s-a descărcat. Anume, de a oferi posesorilor de vehicule electrice Renault posibilitatea de opta pentru un acumulator Lite de capacitate 40 kWh, numai bun pentru naveta zilnică spre serviciu sau drumuri prin oraş şi suplimentarea cu un acumulator Long Range potrivit pentru plecările în concediu şi în general, drumuri mai lungi.

Potrivit conceptului propus, acumulatorul principal de 40 kWh nu părăseşte neapărat vehiculul, ci doar este suplimentat prin instalarea unui al doilea acumulator opţional, atunci când este cu adevărat nevoie de autonomie crescută. Astfel, contra unei taxe de închiriere nu foarte mari, şoferii vor putea obţine în doar câteva minute un vehicul cu autonomie de 700 km, suficient pentru a călători oriunde în ţară, sau către destinaţiile de vacanţă din ţările vecine, fără inconvenientul prea multor opriri la staţiile de încărcare.

Pentru a nu irosi spaţiu cu un compartiment ce va rămâne neocupat mare parte din timp, maşina concept este prevăzută cu un şasiu extensibil, permiţând lungirea cu până la 20 cm pentru a găzdui bateria suplimentară. Expansiunea vizează şi cabina pasagerilor, spaţiul suplimentar câştigat la interior putând fi valorificat pentru încărcarea mai multor bagaje, sau ca spaţiu suplimentar pentru întinderea picioarelor. Rezultatul este obţinut printr-un nou concept de „caroserie activă”, inspirată de avioanele de luptă prevăzute cu aripi mobile, care pot fi ajustate pentru îmbunătăţirea capabilităţilor aerodinamice în luptele aeriene. Bara de protecţie din spate, farurile şi deflectoarele de aer se deplasează, pentru a face vehiculul mai aerodinamic pe drum şi mai practic în oraş.

La finalul călătoriei „utilizatorul se opreşte la o staţie pentru a returna bateriile suplimentare, revenind la capacitatea iniţială de 40 kWh din configuraţia de oraş”, urmând ca staţia să reîncarce bateriile astfel încât să fie gata pentru următorul client.

Cu această abordare, proprietarii de maşini electrice au două avantaje majore:

  • Nu trebuie să plătească diferenţa de preţ deloc neglijabilă pentru achiziţionarea unui model Long-range, de care poate se vor folosi la întregul potenţial doar de câteva ori pe an
  • Nu trebuie să suporte zi de zi compromisul unei maşini mai voluminoasă şi îngreunată de acumulatorii prea mari – manevrabilitatea maşinii electrice rămâne la un nivel apropriat soluţiilor bazate pe motoare termice
  • Eficienţa este îmbunătăţită – un acumulator mai mic se traduce în greutate redusă şi consum mai mic de energie în timpul deplasărilor
  • Mai puţină poluare – acumulatorii Li-Ion sunt costisitori şi au o amprentă de carbon deloc neglijabilă, rezultată din consumul de energie şi materii prime asociat fabricării acestora. Echiparea unei maşini electrice cu un acumulator de capacitate mai mică este o alegere ecologică, atât timp cât maşina poate îndeplini în continuare scopul pentru care a fost achiziţionată

Conceptul de design, şi posibil un exemplar prototip Renault Morphoz, trebuiau să fie prezentate la Salonul Auto de la Geneva din 2020, însă evenimentul a fost anulat din cauza actualei epidemii de Coronavirus.

 

Tags: