Rivian, un producător american de vehicule electrice, cunoscut pentru camioanele, SUV-urile și autoutilitarele de livrare electrice premium, a făcut o nouă afirmație îndrăzneață despre viitorul condusului.
Compania, care se concentrează în mare măsură pe software avansat și tehnologie de energie curată, spune că mașinile sale ar putea deveni atât de autonome încât proprietarii nici măcar nu vor mai trebui să se afle în interiorul lor pentru a le conduce.
Potrivit CEO-ului RJ Scaringe, Rivian își propune să atingă acest nivel de capacitate completă fără șofer până în 2030, permițând vehiculelor să facă servicii de livrare, de transport persoane și să călătorească fără să fie nevoie de un șofer.
Scaringe explică faptul că următoarele caracteristici majore ale Rivian includ conducerea „hands-free everywhere” și navigarea punct-la-punct similară cu FSD de la Tesla. Aceste sisteme vor necesita în continuare atenția șoferului la început.
Dar el crede că la scurt timp după aceea, mașinile nu vor mai avea nevoie de monitorizare. Până în 2028 sau 2029, el sugerează că vehiculele Rivian ar putea efectua călătorii singure, în timp ce proprietarii stau acasă.
Robotaxiurile precum Waymo fac curse, deja, fără șoferi, în anumite orașe, arătând cât de repede avansează domeniul. Sistemele de asistență a șoferului, cum ar fi Super Cruise de la GM și FSD (Supervised) de la Tesla, permit condusul hands-free, dar depind în continuare de supravegherea umană.
Provocarea acum este de a face tehnologia complet fără șofer sigură, accesibilă și disponibilă în mașinile de zi cu zi. Cine realizează acest lucru primul va obține un avantaj uriaș, oferind oamenilor timp suplimentar pentru a se odihni, a lucra sau a se relaxa în timpul navetei.
Și CEO-ul Tesla, Elon Musk, face eforturi mari pentru a atinge acest obiectiv. Potrivit Reuters, Tesla testează vehicule Model Y complet fără șofer în Austin și își propune să livreze primele unități până în iunie.
Musk spune că aceste mașini vor funcționa fără implicarea șoferului. Alte rapoarte spun că Tesla va lansa în curând FSD nesupravegheat în Austin, permițând vehiculelor să navigheze fără monitorizare umană. Aceste actualizări arată că Tesla rămâne un competitor major în cursa către autonomia completă.
Dezvoltarea de mașini fără șofer sigure și fiabile s-a dovedit mult mai dificilă decât sugerau predicțiile inițiale. Rămân multe provocări, inclusiv validarea siguranței, scenarii rutiere rare și aprobarea autorităților de reglementare. Totuși, progresul rapid în domeniul inteligenței artificiale împinge industria înainte.
Vechile abordări bazate pe reguli sunt înlocuite cu modele de inteligență artificială care învață, se adaptează și generalizează mai bine.
Având în vedere că Rivian, Tesla, GM și Waymo își îmbunătățesc toate sistemele autonome, visul mașinilor personale fără șofer este mai aproape ca niciodată, deși nu este garantat.