Stingerea incendiului la o mașină Tesla poate consuma de 40 ori mai multă apă decât pentru o mașină convențională

17.08.2021
Stingerea incendiului la o mașină Tesla poate consuma de 40 ori mai multă apă decât pentru o mașină convențională

Alimentate cu mii de celule Li-Ion împachetate sub podea, autoturismele Tesla creează mari probleme echipajelor de pompieri venite pentru stingerea incendiilor.

Spre deosebire de incendiile survenite la autoturismele echipate cu motoare termice, nu este de ajuns să inunzi totul cu apă până ce vezi că au dispărut și ultimele flăcări. Folosirea electricității ca și sursă de energie aduce în ecuație riscul electrocutării și pericolul ca apa introdusă pentru stingerea incendiului să inducă scurt-circuite, transformând bancul de acumulatori într-un fel de bombă cu efect întârziat. În plus, particularități ale tehnologiei Li-Ion, cum ar fi folosirea de electroliți volatili și sensibilitatea la temperaturi înalte fac posibilă apariția efectului în cascadă. Sub acest efect, un acumulator deteriorat se poate aprinde spontan, deteriorând-ul pe cel aflat în imediata vecinătate, care izbucnește și el în flăcări câteva minute sau zeci de minute mai târziu. Și cum un banc de acumulatori din echiparea unei mașini Tesla (sau de la alt producător) poate conține sute și mii de celule Li-ion, efectul de domino poate dura zile în șir, autoturismul reizbucnind în flăcări oricât de multă apă ar vărsa echipajele de pompieri.

tesla baterii

Potrivit informațiilor furnizate de pompierii chemați la stingerea incendiului survenit la acumulatorii unui vehicul Tesla Model X, este nevoie de 100000 – 150000 litri de apă pentru a stinge definitiv un incendiu de acest tip, de aproximativ 40 ori mai multă apă decât în cazul unui autoturism convențional pe benzină sau motorină. Problema nu este că focul nu poate fi stins, ci că incendiul se reaprinde spontan timp de multe ore și chiar zile după momentul inițial, o astfel de mașină neputând fi mutată în condiții de siguranță și nici depozitată, fiind nevoie ca pompierii să rămână efectiv de pază până ce incendiul poate fi declarat stins în mod definitiv.

Pompierii admit că în acest moment nu există pe piață niciun agent de stingere capabil să facă față acestui tip de incendiu. Cu toate acestea, unele soluții improvizate și-au arătat deja eficacitatea.

tesla

Deși costisitoare, metoda presupune folosirea unui recipient de mari dimensiuni (ex bena detașabilă a unei mașini pentru transportarea deșeurilor) transformată într-o piscină ad-hoc pentru imersarea mașinilor electrice care au suferit incendii la acumulatori. Scufundate de pe o zi pe alta, mașinile avariate au astfel timp suficient să se răcească, apa înăbușind rapid orice explozie survenită la acumulatorii Li-ion individuali.

Confruntați cu această problemă, oficialii Tesla susțin în continuare că vehiculele electrice sunt cele mai sigure mașini din lume. De asemenea, compania precizează că „în perioada 2012-2020, a existat aproximativ un incendiu de vehicul Tesla pentru fiecare 330 milioane de kilometri parcurși. Prin comparație, datele oficiale arată în cazul mașinilor echipate cu motoare termice, rata de apariție a incendiilor este un vehicul pentru fiecare 30 milioane de kilometri parcurși

Aurelian Mihai
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai este cel mai vechi redactor al site-ului Go4it.ro. Are 14 ani de experienţă în presa IT şi cunoștințe ample din sfera tehnologiei. Înainte de a ajunge la Go4it, Aurelian a fost redactor pentru revista XtremPC, acoperind rubrica de știri, desfășurarea de teste comparative și ... citește mai mult