Facebook nu poate deosebi conturile false de cele reale. Numărul de utilizatori, sub semnul întrebării

Autor: Aurelian Mihai 24.10.2021
Facebook nu poate deosebi conturile false de cele reale. Numărul de utilizatori, sub semnul întrebării
foto: shutterstock.com

Confruntat cu scandaluri în serie, acuzând colectarea abuzivă a datelor despre utilizatori, plus o întrerupere globală a serviciilor care a ajuns subiect de știri, Facebook are probleme acum și în a dovedi câți utilizatori mai numără, de fapt, platforma de socializare.

Potrivit dezvăluirilor dintr-un raport intern, publicate de publicația The Wall Street Journal, compania are probleme majore cu numărarea utilizatorilor încă activi pe platformă. Aparent, problema conturilor duplicat (înregistrate de același utilizator) și răspândirea conturilor false (create de diverse entități cu scopul propagării de spam, dezinformări sau acordarea de Like-uri pentru susținerea anumitor pagini de Facebook) este atât de atât de mare încât pune sub semnul întrebării chiar anvergura reală a rețelei de socializare.

O prezentare pentru uz intern a companiei, folosită în primăvară, arată că printre conturile nou create există și o ”mare prevalență” a utilizatorilor individuali pentru deținerea de conturi multiple. Dând drept exemplu 5000 de solicitări recente pentru înregistrarea de conturi noi, prezentarea Facebook arată că între 32% și 56% dintre acestea sunt create de utilizatori care dețin deja cel puțin un cont pe platforma de socializare.

În timp ce practica înregistrării de conturi multiple nu este tocmai nouă în sfera rețelelor de socializare, faptul că administratorii Facebook nu iau nicio măsură pentru descurajarea acesteia ridică unele suspiciuni privind intenția companiei de a ascunde un eventual declin al platformei de socializare.

În plus, un alt document pentru uz intern redactat în luna mai 2021 arată că numărul de utilizatori reportați din Statele Unite, care se cadrează în grupa de vârstă 20+ și activi pe platformă cel puțin o dată pe lună,  adesea depășește întreaga populație a SUA pe respectiva categorie de vârstă. Altfel spus, numărul de utilizatori activi raportați de Facebook nu este de încredere.

În mod evident, lipsa de credibilitate a datelor furnizate de Facebook pune sub semnul întrebării tarifele solicitate pentru publicitate și autenticitatea rezultatelor obținute. Până la urmă dacă, fără a lua în considerare și conturile fake deja foarte răspândite, între 32% și 56% dintre conturile nou înregistrate pe Facebook sunt duplicate, cât anume dintre reclamele plătite de clienții Facebook mai ajung de fapt la consumatori reali, unici.

Contactat pentru un răspuns oficial, un reprezentat Facebook a declarat că  „Nu este o revelație faptul că studiem conturi duplicat, iar setul de informații apărut nu spune povestea completă. Nimic din această poveste nu schimbă estimarea conturilor duplicate pe care le dezvăluim în documentele noastre publice, care include noi utilizatorii sau pe care le oferim în context cu produsele noastre publicitare, interfețele publicitare, în centrele noastre de ajutor și în alte locuri. În cele din urmă, agenții de publicitate folosesc Facebook deoarece văd rezultate – îi ajutăm să își îndeplinească obiectivele de afaceri și să furnizăm valori adecvate în instrumente de raportare”.

Tags: