Google va plăti către Apple mai mult decât PIB-ul Republicii Moldova, pentru a rămâne motorul de căutare de pe iPhone

Autor: Aurelian Mihai 27.08.2021
Google va plăti către Apple mai mult decât PIB-ul Republicii Moldova, pentru a rămâne motorul de căutare de pe iPhone

Apple și Google sunt companii concurente pe piața de smartphone, fiecare încercând să-și impună propria platformă software. Influența Google se oprește însă la ecosistemul Android, tratamentul preferențial în rândul fanilor iPhone fiind cumpărat pe bani grei.

Constrânse de circumstanțe, cele două companii colaborează mai mult decât ar părea la prima vedere, beneficiile reciproce fiind reflectate în plăți astronomice, anunțate în cele din urmă pentru transparență în fața autorităților fiscale.

Analizând informațiile apărute ”documentele publice Apple”, specialiștii companiei de analiză Bernstein estimează că Google va vira către Apple 15 miliarde de dolari în 2021 și 18 miliarde dolari în 2022.

Potrivit lui Toni Sacconaghi, specialist Bernstein, Google „probabil  că plătește pentru a se asigura că nu este depășit de către Microsoft”. În susținerea acestei ipoteze, Bernstein prezintă și două riscuri potențiale pentru actualul aranjament dintre Google și Apple: riscul de reglementare și posibilitatea ca Google să decidă pur și simplu că tranzacția nu mai merită.

Pe partea de reglementare, o eventuală măsură care să împiedice favorizarea unui anume motor de căutare ar putea avea nevoie de câțiva ani pentru a fi transpusă în lege, pierderea pentru Apple fiind estimată la 4-5% din profitul anual. În schimb, dacă Google alege să nu mai plătească Apple pentru a fi motorul de căutare implicit sau caută să renegocieze termenii și să plătească mai puțin, pierderea pentru Apple ar putea fi ceva mai mică, dar aplicabilă de la momentul semnării noii înțelegeri.

Decizia Apple de a păstra Google ca motor de căutare implicit pe iPhone, iPad și Mac a fost întâmpinată -a lungul timpului cu critici tot mai aprige, acuzând cei doi giganți de aranjarea unui monopol pe bani grei. În propria apărare, Apple justifică susținerea acordată prin faptul că, în prezent, Google este cel mai popular motor de căutare. În același timp, susținerea pentru alternative precum Microsoft, Yahoo! Sau DuckDuckGo este mai mult la nivel figurativ, prin adăugarea acestora în lista cu motoare de cătare opționale, pe care mai nimeni nu o accesează. Interesant este că și aceștia plătesc anumite sume de bani către Apple, doar pentru a fi listate drept opțiuni alternative la Google Search.

Tags: