Prima revistă cu copertă electronică, în toamnă

24.07.2008
Prima revistă cu copertă electronică, în toamnă

Au trecut 75 de ani de la prima ediţie a Esquire, o revistă foarte populară în SUA, prilej de lansare a uneia mai speciale. Una ce semnifică trecerea de la era print la era digitală. Astfel numărul aniversar  ce va ajunge pe standuri în luna septembrie va avea copertă din hârtie electronică (e-paper) pe care va apărea intermitent mesajul „SECOLUL 21 ÎNCEPE ACUM”

„Aceasta este doar versiunea 1.0”, explica Kevin O’Malley – publisher Esquire. „Imaginaţi-vă cum se va simţi consumatorul în faţa unui stand, văzând că publicaţia este însufleţită”.
“Sper că se va regăsi şi la muzeul Smithsonian”, spune David Granger – editor şef Esquire într-un interviu recent pentru New York Times, demonstrând câteva prototipuri, practic nişte coperţi în versiune ‘alfa’ din care ies fire legate la o baterie.
Revista, aşa cum se va găsi la vânzare va fi echipată cu o baterie (integrată în copertă) care se va consuma după 3 luni. Tehnologia pe baza căreia este confecţionată coperta se foloseşte deja în unele panouri publicitare din supermarketuri, dar niciodată nu a fost inclusă în ceva atât de subţire precum coperta unei reviste.
„Revistele nu şi-au schimbat în mare măsură înfăţişarea de 150 de ani încoace”, spune Granger. „M-am simţit frustrat pentru lipsa de inovaţie a industriei de reviste”.

E Ink, compania care s-a ocupat de fabricarea coperţilor, este cunoscută şi pentru că tehnologia sa stă la baza funcţionării dispozitivului de citire a cărţilor electronice (e-book) pe care Amazon.com îl comercializează sub brandul Kindle. Firma cu sediul în Cambridge are ca acţionar majoritar Hearst Corporation – compania ce editează revista Esquire. Acesta este probabil şi motivul pentru care Esquire va deţine exclusivitatea utilizării tehnologiei E Ink pe parcursul anului viitor.

„Prin 2000 am plecat la Cambridge pentru a vedea cum funcţionează tehnologia (e-ink). Făceau displayuri pentru magazine, aşa că era prematură utilizarea ei în reviste” . recunoaşte David Granger care a revenit asupra ideii în urmă cu doi ani când cei de la E Ink au confirmat însă posibilitatea utilizării tehnologiei lor în publicaţii print cu condiţia ca cineva să creeze o baterie ultrasubţire.

Legat de sistemul de alimentare al modelului final de copertă, Esquire a fost nevoită să angajeze un inginer chinez pe bani frumosi (5 zerouri), ca acesta să dezvolte o baterie îndeajuns de mică ca să încapă în bucata respectivă de carton. Bateriile sunt trimise în SUA şi introduse manual în fiecare revistă. Către distribuitorul de presă, revistele sunt expediate cu maşini ce dispun de lăzi frigorifice, asta pentru conservarea bateriilor până la lansarea din toamnă. 

Procesul costisitor de fabricare a ediţiei speciale nu e suportat întru-totul de Esquire. Revista a apelat la Ford Motor Company pe post de sponsor. Producătorul de autovehicule va avea o reclamă pe interiorul coperţii, de-asemenea animată de tehnologia de la E Ink, ce va promova noul model Ford Flex.
„Am vrut ca planul de marketing pentru lansarea acestei maşini să includă pe cât posibil reclame animate” – Usha Raghavachari, director de comunicare Ford. „Ne-am dorit ca lansarea campaniei de marketing să fie la fel de unică ca şi automobilul. Iar asta (reclama pe coperta e-paper – nr.) face ca planul nostru de advertising pe print să pară mai viguros”.

Vor fi trimise spre standurile de difuzare a presei tipărite 100.000 de exemplare cu copertă electronică. Revista  are o  circulaţie de circa 720.000 de exemplare.

Esquire

Nu mai devreme de sfârşitul lui iunie, anul acesta, Ryosuke Kuwata – vicepreşedinte E Ink, a afirmat că pe la finele lui 2009 ne putem aştepta la o explozie a industriei de ziare electronice. Evidend Kuwata se referă la ziare pe care le vom citi de pe hârtie electronică. Oficialul mai spune că există deja unele trusturi de presă print interesate de trecerea la noua tehnologie în timp scurt, în Japonia, America, dar şi în Europa.  Testele de verificare a uzabilităţii publicaţiilor pe dispozitive e-paper vor începe în a doua parte a lui 2008 şi în acest scop vor fi lansate câteva mii de asemenea terminale.