Submarinul de mare viteză, mai rapid decât locomotivele româneşti

29.07.2009
Submarinul de mare viteză, mai rapid decât locomotivele româneşti

Trăim în epoca în care totul se mişcă repede (mai puţin în România). Vedem automobile şi avioane care bat de la an la an noi recorduri de viteză, dar şi mijloacele de transport mai puţin pomenite se dezvoltă vertiginos. DARPA va testa anul acesta un submarin militar capabil să se deplaseze pe sub apă cu o ameţitoare viteză de 100 de noduri (185 Km/h). În prezent, cele mai iuţi ating maximum 30 de noduri.

Pentru a face posibilă atingerea acestei bariere, submarinul a fost construit astfel încât, atunci când se deplasează, să se formeze în jurul său o bulă mare de aer care aproape elimină forţa de frecare. Fenomenul fizic este cunoscut sub denumirea de “super-cavitaţie” şi nu reprezintă o nouă descoperire – spre sfârşitul celui de-al Doilea Război Monidal, sovieticii au proiectat torpile care se deplasau pe sub apă cu viteze foarte mari tocmai datorită acestui fenomen. Sigur, în cazul de faţă, este mult mai greu de obţinut din cauza dimensiunilor mari ale submarinului (30 de metri lungime). Primele teste vor fi efectuate pe un model realizat la o scară de 1:4 faţă de original.

Imaginează-ţi cum ar fi să parcurgi Marea Neagră de la Constanţa la Istanbul în mai puţin de două ore? La ora actuală, un vapor obişnuit face cam 10 ore. Prototipul de submarin ultra-rapid este realizat de agenţia DARPA în colaborare cu Electric Boat şi poartă numele de Underwater Express.

Submarin Express