Tehnologie – Reîncărcat

31.07.2007
Tehnologie – Reîncărcat

În viitor vei uita ce înseamnă să schimbi bateria de sub capotă. După 100 de ani, s-a gândit cineva s-o îmbunătăţească. Vei scăpa şi de micile încărcătoare. Spre deosebire de tine, gadget-urile vor învăţa cum să folosească eficient vibraţiile din jur.

Alimentare prin vibraţii

În viitor am putea scăpa de tirania prizelor, pentru că un grup de ingineri englezi de la Universitatea din Southampton au creat un dispozitiv capabil să preia vibraţiile din jur pentru a le transforma în energie electrică. Microgadget-ul are un volum de 1 cm3 şi poate genera 46 microwati dacă "simte" o vibraţie de 57 Hz. Acestă frecvenţă este întâlnită de obicei într-o hală industrială, iar energia produsă ar fi de ajuns pentru a alimenta de pildă un senzor de presiune sau temperatură. Cu cât dispozitivul este mai mare, cu atât creşte puterea produsă.

Echipamente mai puternice ar putea fi montate în structura unui pod, a cărui frecvenţă de vibraţie este cunoscută şi ar putea genera astfel puterea necesară alimentării sistemului de iluminare al acestuia. O altă aplicaţie ar fi încorporarea gadget-ului în stimulatoarele cardiace. Vibraţiile inimii ar putea fi transformate în energie care să alimenteze stimulatorul, un fel de perpetuum mobile. Cercetările sunt în toi, iar aplicaţiile nelimitate. Ce-ar fi să scapi de încărcătorul mobilului?

Bateria cu acid reinventată

Acumulatorul acela greu din maşina ta, în interiorul căruia găseşti acid sulfuric n-a evoluat de mai bine de 100 de ani. O companie americană i-a făcut mici modificări ca s-o facă mai puternică, mai prietenoasă cu mediul şi încărcabilă într-un timp mai scurt. În acest context, o industrie părăsită sau moartă în anii ’90, cea a automobilelor electrice ar putea reînvia. Firefly Energy, divizia de cercetare şi dezvoltare a producătorului de utilaje grele Caterpillar, a venit cu ideea înlocuirii plăcilor interne din plumb, cu grilaje acoperite cu grafit (ca mina de creion) şi impregnate cu o spumă densă compusă din oxizi de plumb. Structura rezistă fără probleme în mediul coroziv din bateriile cu acid sulfuric, asigură o suprafaţă de contact cu electrolitul (cu acidul) mult mai întinsă. Avantaje: curent mai mare şi încărcare mai rapidă.

Tehnologia dezvoltată de Firefly nu favorizează formarea de cristale (cum se întâmplă în cazul obişnuitelor baterii plumb-acid) care ar duce la diminuarea drastică a duratei de viaţă a acumulatorilor.  Oficialii Firefly spun că bateria gândită de ei funcţionează ani la rând, la fel ca-n prima zi.  Crown şi NorthStar Battery Company sunt primele companii care au încheiat parteneriate cu Firefly Energy pentru fabricarea noilor baterii, dar n-au indicat încă data la care omenirea va beneficia de ele. Piaţa bateriilor din toate zările însumează 30 de miliarde USD.

Un singur specialist, pro şi contra

"Tehnologia dezvoltată de Firefly are potenţial imens", recunoaşte Don Hildegard, di­rector al Centrului de Cercetare pentru Transport din cadrul Argonne National Laboratory. Dar acelaşi specialist crede că viitorul în ceea ce priveşte acumulatorii pentru automobile electrice aparţine tehnologiei litiu-ion, aceeaşi utilizată actualmente în bateriile pentru telefoane, laptop-uri şi alte gadget-uri.