Coşul de gunoi (prea) inteligent: analiză Wi-Fi, profiluri de utilizator şi publicitate particularizată

Autori: Dorian Prodan, Liviu - Andrei Mihai 12.08.2013
Coşul de gunoi (prea) inteligent: analiză Wi-Fi, profiluri de utilizator şi publicitate particularizată

Actualizare: la mai puţin de o zi după ce Renew a dezvăluit noua sa metodă de publicitate, autorităţile londoneze au interzis utilizarea coşurilor de gunoi inteligente şi au cerut dezafectarea lor imediată, o reacţie rapidă care ar trebui să tempereze entuziasmul celor care ar putea avea idei similare.


De cele mai multe ori, coşurile de gunoi stradale sunt destinaţia finală a anunţurilor publicitare nedorite care ne sunt îndesate în mână sau în cutia poştală. Pentru londonezi, câteva dintre acestea au devenit o sursă de reclame încă din vara anului trecut, iar compania care s-a ocupat de montarea ecranelor şi întreţinerea reţelei publicitare afirmă că lucrurile pot deveni şi mai neplăcute pentru pietoni.

O sută de coşuri de gunoi stradale din Londra au fost dotate cu ecrane şi software-ul aferent în timpul Olimpiadei de vară, care a avut loc anul trecut la Londra. Considerând că pietonii nu au fost agresaţi suficient de mult, compania Renew a anunţat că douăsprezce dintre acestea fac parte dintr-un proiect-pilot care nu doar că va servi anunţuri publicitare tuturor celor din jur, dar va permite şi recunoaşterea pietonilor prin scanarea şi memorarea adreselor MAC ale adaptoarelor wireless din telefoanele mobile.

Compania afirmă că, scanând şi memorând acest identificator unic, sistemul va putea analiza ruta, direcţia, orarul şi frecvenţa deplasărilor posesorilor de telefoane, pe baza acestor date putându-se crea un profil de utilizator care va putea fi apoi folosit pentru selectarea reclamelor afişate. Pe baza acestor adrese, sistemul va putea detecta şi producătorul telefonului folosit, oferind un criteriu în plus de selecţie. Pentru a-şi linişti utilizatorii, compania afirmă că cei care doresc să-şi protejeze intimitatea pot opta pentru încetarea urmării adresei MAC, însă, ca orice opţiune opt-out, aceasta nu este satisfăcătoare.

În acest moment, sistemul este folosit doar pentru analiza pieţei de telefonie mobilă din Londra, compania afirmând că, în cele şapte zile pentru probe, cele douăsprezece coşuri de gunoi  au identificat patru milioane de utilizatori unici. Tot ce putem spera că acest proiect se va lovi de directivele Uniunii Europene care se referă la protecţia datelor utilizatorilor şi că va eşua înainte de a lua amploare şi a le da idei şi companiilor din România.

Tags: