Dacă Google e noul Microsoft, Microsoft de ce nu poate fi noul Google?

Dacă Google e noul Microsoft, Microsoft de ce nu poate fi noul Google?

Partea de utilizator a vieţii noastre este influenţată de numele
mari, de branduri şi de deciziile pe care companiile importante le
iau. Dacă în domenii precum hardware-ul sau gadgeturile avem de-a
face cu brand-uri precum Intel, Nvidia, Nokia sau HTC, de cealaltă
parte, pe software şi Internet, două companii sunt deasupra
celorlalte: Microsoft şi Google. Nu neapărat în ordinea asta.

Iată un exemplu de decizie a unei companii care a influenţat
viaţa online a utilizatorilor. La începutul anilor 2000, dacă
primeai 6 MB pentru stocarea mesajelor din partea serviciilor de
e-mail, te puteai considera norocos. Şi asta pentru că Microsoft şi
Yahoo!, deţinătorii celor mai importante servicii de mail, aveau un
pact tacit de neagresiune şi scădeau treptat spaţiul de stocare.
Schimbare a venit în 2004, când Google a lansat provocarea: Gmail
cu 1 GB pentru stocare. Iar de atunci spaţiul a tot crescut,
inclusiv la Microsoft şi Yahoo!.

Cei de la Microsoft sunt nemulţumiţi şi se miră că
Google se bucură de mai multă atenţie din partea presei şi
mai multă simpatie din partea utilizatorilor
. Păi,
răspunsul este evident: când tu, Microsoft, ofereai 2 MB, Google a
venit şi a oferit 1 GB. Mai e ceva de spus?

Inter-ware

Software-ul şi Internetul sunt două domenii între care va fi din
ce în ce mai greu de făcut diferenţa. Pe măsură ce tehnologiile web
se dezvoltă, vom asista la apariţia unor aplicaţii şi servicii
online care vor concura din ce în ce mai insistent cu sistemele de
operare şi programele de calculator.

Microsoft ştie asta. Şi mai ştie că software-ul va fi eventual
alipit online-ului aşa cum marile imperii anexau ţările care nu se
putea apăra în Evul Mediu. De asta, Microsoft, dacă nu vrea ca
teritoriul să i se micşoreze până ajunge o insulă minusculă,
trebuie să se adapteze şi să facă pe online ce a făcut acum 40 de
ani pe software.

Google

Doar că nu va fi la fel de facil. Google nu va putea fi dat la
fel de uşor la o parte precum Apple şi IBM. Plus că Google
e conştient că este rege pe domeniul viitorului
şi vrea să
grăbească evoluţia pentru a nu da timp concurenţei să prindă
rădăcini.

Tot ce face Google este pentru a grăbi
evoluţia
. Insistenţa cu HTML5,
cu Chrome OS
, cu aplicaţii web gen Google Docs, Gmail şi
altele, totul este pentru ceea ce va lua cândva locul actualului
sistem. Pentru vremea când cea mai mare parte a componentelor
software ale unui calculator se vor afla online.

Noul Microsoft

Foarte mulţi văd în Google noul Microsoft. Şi pe bună dreptate,
zic eu. Google a ajuns un gigant care, deşi face eforturi, nu mai
este la fel de sprinten ca odinioară. Pe măsură ce devin mai mari,
mai importante, companiile precum Google şi Microsoft devin greu de
manevrat. Se adaptează mai greu schimbărilor şi capătă o aroganţă
care le face antipatice.

Google este Microsoft-ul Internetului nu neapărat ca politică şi
comportament, ci pentru simplul fapt că este gigantul care domină
piaţa şi impune condiţiile jocului aşa cum o face Microsoft pe
partea de software. Google este Microsoft-ul Internetului pentru că
fondatorii săi ar putea oricând face de râs PIB-ul României.


Windows Live

De ce nu este Microsoft noul Google

Microsoft se pricepe la software. Nimeni nu poate combate
aceasta afirmaţie, chiar dacă produsele lor sunt departe de
perfecţiune. Însă Microsoft, după atâţia ani, încă are momente când
pare un amator pe online.

Cu toate eforturile financiare şi resursele de care dispune,
Microsoft nu a reuşit să dezvolte un motor de căutare care să
concureze de la egal la egal cu Google. Sau măcar cu Yahoo!. A
trebui să plătească pentru a implementa Bing în serviciile Yahoo şi
a-şi creşte cota de piaţă.

Nici în cazul serviciilor online Microsoft nu stă mai bine.
Aplicaţiile online din suite Live sunt o dezordine în care
cu greu te poţi descurca
. Utilizatorii încurcă, din cauza
numelui, programele de calculator din suita Windows Live, cu
serviciile online. Confuzia este cuvântul de ordine.

Microsoft nu poate fi, cel puţin în viitorul apropiat, noul
Google, pentru că nu are o strategie coerentă realizată de un cap
limpede şi pentru că serviciile proprii nu sunt la nivelul
tehnologic al concurenţei. Este nevoie de mai mult, de mult mai
mult efort coordonat.

În 2004, Bill Gates a prezis că „în maxim doi ani spam-ul va fi
eradicat”. Pentru mine, această afirmaţie a marelui filantrop este
un exemplu pentru modul în care Microsoft înţelege sau, mai bine
spus, nu înţelege Internetul. De aceea, Microsoft nu poate fi noul
Google.