Epoca de aur a Chinei în rolul de furnizor global de dispozitive smartphone a ajuns la final?

12.08.2022
Epoca de aur a Chinei în rolul de furnizor global de dispozitive smartphone a ajuns la final?

Retragerea Apple și Samsung spre regiuni precum India și Vietnam, împreună cu restricțiile COVID și înrăutățirea condițiilor economice globale, par să indice ieșirea Chinei din rolul de furnizor global de dispozitive smartphone.

În mod convenabil, China s-a pliat pe cerința venită din partea companiilor occidentale, care aveau nevoie de o soluție ieftină și eficientă pentru fabricarea nenumăratelor gadgeturi de înaltă tehnologice cerute în piețele vestice. Problema pentru China este că regiunea s-a făcut remarcată mai degrabă remarcată prin disponibilitatea de a prelua rolul de fabricant OEM cu tarife extrem de competitive, decât capacitatea de a deveni un lider al industriei. Nici disponibilitatea de a „intercepta” cu orice ocazie tehnologii utile, cu scopul de a le reîmpacheta cu produse „originale”, nu a ajutat la convertirea partenerilor occidentali în parteneri devotați.

Potrivit datelor furnizate de specialiștii companiei de analiză IDC, livrările smartphone din china au scăzut cu 14.7% doar în trimestrul Q2-2022, indicând cea mai mare cădere din istoria modernă a țării. Nici măcar „pilonii” cu rulaj de multe miliarde dolari, precum Xiaomi, Vivo și Oppo, nu au reușit să salveze aparențele, companiile favorizate dar nu și controlate de Partidul Comunist Chinez (PPC) țintind mai degrabă maximizarea profiturilor în piața locală din China, unde promovarea înlesnită de același PPC cu scopul excluderii brandurilor occidentale s-a tradus într-o oportunitate pentru rotunjirea veniturilor. Cu toate acestea, vânzările relativ bune în piața locală vine pe fondul unei înrăutățiri generale a condițiilor economice, situația fiind cu atât mai rea în piețele globale.

Motivată până la nivelul de politică de stat să devină lider pe segmentul mobile, China a investit cu fonduri direcționate de la bugetul de stat în dezvoltarea infrastructurii 4G la nivelul întregii țări, planul continuând la nivel global prin investiții majore în dezvoltarea infrastructurii 5G, implementată cu ajutorul unor companii „prietene” și modelată conform intereselor PPC. În mod absolut predictibil, planul nu a trecut neobservat peste ocean, guvernul SUA luând măsuri pentru blocarea acestor ambiții. Iar de aici, presiunile pentru scoaterea Chinei din rolul de motor al economiei globale, începând chiar domenile care prezintă cel mai mare interes: dispozitive inteligente și echipamente de comunicații.

O bună scuză, poate chiar plauzibilă, pentru prăbușirea livrărilor smartphone din China, ar putea fi chiar politica zero-COVID, pe care PPC o susține cu înverșunare, sfidând consensul global cum că virusul sars cov 2 nu mai prezintă o amenințare chiar atât de mare și ar putea fi gestionat precum alte virusuri sezoniere, cum ar fi cel gripal. Desigur, realitatea este ceva mai complexă de atât. Spre exemplu, măsurile foarte stricte de carantină luate de la începutul pandemiei COVID au „privat” populația din China de beneficiile imunizării treptate pe cale naturală. Totodată, lipsa accesului la vaccinuri de proveniență occidentală cu eficiență dovedită a privat grupul de populație cel mai vulnerabil (ex. vârstnici) de beneficiile imunizării în mod organizat, lăsând drept ultimă soluție măsurile de carantină „perpetuă”.

Deloc de ajutor este și faptul că piața smartphone din China a ajuns demult la saturație, în principal cu ajutorul producătorilor autohtoni. Potrivit datelor oficiale, țara numără o 1.6 miliarde utilizatori de telefoane inteligente (în creștere de la 1.4 miliarde numărați anul trecut), raportați la o populație oficială de 1.4 miliarde locuitori. În mod inevitabil, rata de utilizare smartphone care depășește numărul locuitorilor a determinat o competiție acerbă între producătorii rămași să concureze pentru fiecare nișă de piață posibilă, rămânând foarte puține oportunități pentru continuarea trendului de creștere. Iar în afara Chinei, lucrurile arată mult mai rău, producătorii asiatici având de concurat atât cu brandurile vestice consacrate, precum Apple și Samsung, cât și reticența consumatorilor de a cheltui inutil pe achiziționarea unui nou smartphone, puțin mai bun decât cel actual.

Tags:
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai este cel mai vechi redactor al site-ului Go4it.ro. Are 14 ani de experienţă în presa IT şi cunoștințe ample din sfera tehnologiei. Înainte de a ajunge la Go4it, Aurelian a fost redactor pentru revista XtremPC, acoperind rubrica de știri, desfășurarea de teste comparative și ... citește mai mult