Facebook a cumpărat WhatsApp pentru impresionanta sumă de 19 miliarde de dolari

Autor: Dorian Prodan 20.02.2014
Facebook a cumpărat WhatsApp pentru impresionanta sumă de 19 miliarde de dolari

„Dacă nu îi poţi învinge, alătură-li-te” este o strategie bună atât timp cât rivalii sunt prea puternici, însă dacă ai buzunarele bine garnisite, o strategie şi mai bună este să-i cumperi cu totul. Aşa a gândit şi Facebook, compania anunţând ieri seară achiziţia celebrei reţele de mesagerie instantanee WhatsApp contra ameţitoarei sume de 19 miliarde de dolari.

Facebook încearcă de multă vreme să lupte împotriva noilor rivali precum mai coloratele şi mai facilele reţelele de socializare Instagram şi Snapchat sau îndrăgitele reţele de mesagerie instantanee WhatsApp sau Viber. Aceste medii de comunicare atrag utilizatorii tineri, care nu mai sunt interesaţi de ceea ce oferă cea mai mare reţea de socializare a momentului, iar Facebook ştie foarte bine că această migrare a generaţiei următoare către alte meleaguri virtuale este o ameninţare la adresa viitorului său.

După ce a cumpărat Instagram în aprilie 2012 contra sumei de un miliard de dolari, Facebook a anunţat o altă achiziţie importantă: WhatsApp. Compania a implementat o serie de facilităţi similare celor oferite de reţeaua de mesagerie instantanee WhatsApp în cadrul propriului său produs Facebook Messenger, însă se pare că cei 450 de milioane de utilizatori sunt o clientelă mult prea atractivă care merită un preţ pe măsură.

Preţul pe care Facebook îl va plăti pentru WhatsApp este de 16 miliarde de dolari, din care 4 miliarde bani gheaţă şi 12 miliarde în acţiuni. La această sumă se mai adaugă încă 3 miliarde de dolari, şi ei sub formă de acţiuni, care vor ajunge direct în buzunarele fondatorilor.

Valoarea totală a tranzacţiei se ridică astfel la ameţitoarea sumă de 19 miliarde de dolari, ceea ce reprezintă circa 10 procente din valoarea de piaţă a companiei Facebook. Achiziţia este cea mai mare tranzacţie din domeniul online din ultimii 14 ani, aceasta fiind depăşită valoric doar de fuziunea dintre AOL şi Time Warner din 2000.

De ce ar plătit Facebook o sumă atât de piperată, care depăşeşte până şi bugetul NASA pe anul în curs, pentru o reţea de mesagerie? Motivul este nevoia de securizare a viitorului şi captura unei bucăţi semnificative dintr-o piaţă în creştere explozivă.

În luna aprilie a anului trecut, Informa a anunţat că tradiţionalul SMS a fost detronat de noile reţele de mesagerie instantanee în cursul lui 2012, rata utilizării celor din urmă depăşind-o pentru prima oară pe cea a obişnuitelor mesaje SMS. În 2012, noile medii de comunicare au transmis circa 19 miliarde de mesaje instantanee pe zi, în timp ce operatorii au atins doar o cifră de 17,6 miliarde de SMS-uri pe zi.

Conform Informa, în 2014, reţelele de mesagerie instantanee vor transmite zilnic circa 50 de miliarde de mesaje, în timp ce operatorii se vor mulţumi doar cu 21 de miliarde de SMS-uri. Această migraţie deja provoacă pagube operatorilor, estimându-se că aceştia încasează anual cu 23 de miliarde de dolari mai puţin din cauza concurenţei online gratuite. Iar Facebook, ale cărui venituri sunt proporţionale direct cu numărul de utilizatori, în mod evident nu vrea să fie lăsată în urmă.