Gartner: piaţa de aplicaţii pentru mobil în creştere accelerată, utilizatorii preferă gratuităţi

12.09.2012
Gartner: piaţa de aplicaţii pentru mobil în creştere accelerată, utilizatorii preferă gratuităţi

Piaţa de aplicaţii mobile este o oportunitate importantă pentru dezvoltatorii software şi, conform analizelor Gartner, această tendinţă se va accelera în anii următori. Cei care doresc să-şi monetizeze ideile trebuie să fie însă atenţi, aplicaţiile gratuite reprezintă un procent zdrobitor din numărul de produse descărcate iar afinitatea pentru acestea este în creştere.

Conform analizei făcute de Gartner, anul în curs va aduce o dublare a numărului de aplicaţii descărcate, totalul urmând să ajungă la 46 de miliarde de la cele 25 de miliarde înregistrate în cursul anului trecut. Dintre acestea însă, 89% vor fi aplicaţii gratuite iar preţul produselor software din diversele magazine de aplicaţii este şi el în scădere, 90% dintre acestea costând mai puţin de 3 dolari.

Prognozele Gartner până în 2016

Conform prognozelor făcute de companie, numărul aplicaţiilor descărcate va continua aproape în acelaşi ritm până în 2016, când numărul total de descărcări va depăsi cifra de 300 de miliarde. În acelaşi timp însă, procentul actual al aplicaţiilor gratuite va creşte şi el la 93%, ceea ceea ce reprezintă o provocare pentru dezvoltatori. Pe lângă obişnuitele bannere publicitare, aceştia vor trebui să-şi atragă utilizatorii cu abonamente sau cumpărături în cadrul aplicaţiilor pentru a-şi putea monetiza eforturile. Conform Gartner, 41% din veniturile din 2016 vor fi aduse de cumpărăturile din cadrul aplicaţiilor.

App Store, care cuprinde în prezent 25 de procente din numărul total de aplicaţii, are deja o tendinţa descrescătoare. La finele anului, magazinul Apple va fi utilizat pentru obţinerea a mai puţin de jumătate din numărul total de produse software descărcate din toate magazinele disponibile în prezent. Cele 21 de miliarde de aplicaţii pentru iPhone, iPad şi iPod care sunt estimate pentru sfârşitul anului reprezintă o creştere de 74 de procente pentru Apple, sub media creşterii de 83 de procente.

În 2016, App Store, Play Store şi Windows Phone Marketplace vor fi încă magazinele către care atenţia utilizatorilor se va îndrepta, însă Gartner avertizează dezvoltatorii să nu ignore noile pieţe, cum ar fi Amazon Appstore, Facebook App Center sau magazinele de aplicaţii din China, deoarece importanţa lor este în creştere.