Problema aplicaţiilor Freemium în Europa: Google se supune, Apple consideră că a făcut deja destul

21.07.2014
Problema aplicaţiilor Freemium în Europa: Google se supune, Apple consideră că a făcut deja destul

În luna februarie a acestui an, autorităţile europene au demarat o serie de discuţii cu companiile Apple şi Google în cadrul cărora s-a urmărit descoperirea unor căi pentru schimbarea modului în care sunt oferite aplicaţiile gratuite care includ opţiuni pentru micro-tranzacţii interne, adică infamele produse Freemium. După aproape jumătate de an,  Google a prezentat schimbările pe care intenţionează să le aplice, în timp ce Apple consideră că deja a făcut destul până acum.

Unii consideră că aplicaţiile Freemium pentru platformele mobile sunt o cale optimă de distribuţie a unor produse software gratuite care necesită doar opţional plăti suplimentare, în timp ce alţii afirmă că In-App Purchase este o extorcare meschină de bani care ameninţă să distrugă industria software, şi în special pe cea a jocurilor. O problemă deja veche, aceasta a devenit suficient de importantă pentru ca Uniunea Europeană să o pună pe masa de lucru.

Din punctul de vedere al Comisiei Europene, modelul de vânzare Freemium este defectuos deoarece facilitează abuzarea încrederii utilizatorilor şi nu corespunde legislaţiei europene pentru protecţia consumatorilor. Autoritatea europeană intenţionează să caute, împreună cu cele două companii,  metode mai bune pentru controlul acestor tipuri de tranzacţii, de natură să rezolve cele patru mari probleme critice care au fost ridicate.

Prima dintre doleanţele Comisiei Europene este promovarea mincinoasă folosită de producători, care afirmă că este vorba de un produs gratuit, deşi acesta are costuri ascunse. Dintre aceste produse, de o atenţie specială se bucură jocurile Freemium care sunt destinate copiilor, lipsa de discernământ a celor mici fiind exploatată de producători în dauna părinţilor. Cea de-a treia doleanţă priveşte necesitatea implementării unui sistem care să necesite în mod explicit consimţământul înaintea unei achiziţii In-App, iar ultima urmăreşte înştiinţarea clară prin email a proprietarilor conturilor Google Play sau App Store de cumpărăturile In-App efectuate.

Într-un final, Google a acceptat să trateze diferit aplicaţiile Freemium. Începând de la sfârşitul lunii septembrie, aplicaţiile care nu au preţ de achiziţie, însă includ micro-tranzacţii interne, nu vor mai putea fi promovate sau încadrate în categoria produselor gratuite. În plus, autentificarea Google Play va fi deveni obligatorie pentru fiecare micro-tranzacţie (dar va putea fi oprită opţional), iar producătorii de software vor fi nevoiţi să ofere metode vizibile de contract pentru a le permite clienţilor să-şi rezolve mai repede problemele legate de achiziţiile nedorite.

Uniunea Europeană nu este la fel de entuziasmată însă de poziţia Apple. Platforma iOS oferă de ceva vreme mesaje clare înainte de finalizarea unei micro-tranzacţii sau chiar posibilitatea blocării complete a acestor achiziţii, iar viitorul iOS 8 va aduce un mod superior de control parental : Family Sharing. Comisia Europeană afirmă însă că Apple nu a oferit rezolvări pentru alte probleme, cum ar fi etichetarea corecta a acestor produse software, şi nici nu lămurit când va rezolva toate cele patru doleanţe exprimate de autorităţile europene. Compania afirmă însă că a făcut deja destule şi că va continua să facă după lansarea iOS. Uniunea Europeană nu are însă putere de decizie în acest subiect, penalizarea companiilor care abuzează de modelul Freemium căzând în sarcina autorităţilor ţărilor membre.