Uniunea Europeană ar putea obliga producătorii smartphone să asigure 7 ani de actualizări software

Autor: Aurelian Mihai 06.09.2021
Uniunea Europeană ar putea obliga producătorii smartphone să asigure 7 ani de actualizări software

Susținută de Germania, o modificare pregătită legislației UE va obliga producătorii smartphone să asigure până la șapte ani de actualizări software esențiale, cum sunt cele menite să ofere protecție împotriva noilor amenințări de securitate informatică.

Mai ales în cazul dispozitivelor bazate pe Android, suportul software poate fi o reală problemă, producătorii având tendința să „uite” de produsele mai vechi la scurt timp după lansarea unei noi generații. Ce-i drept, situația s-a mai îmbunătățit în ultimii ani, unii producători garantând deja cel puțin 3 ani de suport software. Cu toate acestea, legiuitorii europeni sunt de părere că se poate si mai bine, Apple oferind un bun exemplu în acest sens.

Totuși, noile condiții vor pune presiune pe micii producători care concurează la gama low-end, lansarea de smartphone-uri ieftine și cu acces la șapte ani de suport software garantat prin lege punând sub semnul întrebării profitabilitatea întregului business. Astfel, sunt de așteptat creșteri de prețuri, pe măsură ce producătorii smartphone vor alege să transfere consumatorilor costurile prognozate. La fel de plauzibil este și ca unele branduri smartphone asiatice, cu vânzări mici pe teritoriul UE, să renunțe pur și simplu la această piață, în timp ce alții se vor gândii de două ori dacă pot face business aici.

În afară de timp și resurse umane, există câteva motive tehnice pentru care suportul software pentru un smartphone ar trebui să înceteze după doi sau trei ani. Mai ales la telefoane low-cost, hardware-ul folosit ar putea să nu fie suficient de puternic pentru a suporta tehnologiile software dezvoltate pentru dispozitive lansate câțiva ani mai târziu. Iar dacă complexitatea software-ului depășește capabilitățile hardware, actualizările aduse sistemului de operare și patch-urile vor cauza deteriorarea, posibil inacceptabilă, a performanțelor resimțite.

În forma actuală, perioada de suport tehnic/software este decisă mai degrabă de competiția între diverșii producători de echipamente, un acord nerostit între companii stabilind o limită minimă (ex. 2-3 ani pentru dispozitive low-cost) și maximă (5-7 ani pentru cele din gama premium). În practică, fiecare companie este liberă să decidă pentru propriile produse.

Până la impunerea regulii de 7 ani pentru suport software, actuala versiune a legislației UE (încă nepusă în aplicare) țintește ca smartphone-urile să primească 5 ani de actualizări de software, cerând totodată ca piesele de schimb să fie disponibile în toată această perioadă.