Urmărirea email-urilor folosind ”pixeli spion”, folosită pentru două din trei mesaje ajunse în inbox

Autor: Aurelian Mihai 21.02.2021
Urmărirea email-urilor folosind ”pixeli spion”, folosită pentru două din trei mesaje ajunse în inbox

Potrivit analizei făcute la solicitarea reporterilor BBC, majoritatea email-urilor primite ca rezultat al abonării la liste de tip newsletter conțin așa numiți ”pixeli spion”, elemente grafice fictive adăugate cu rolul de a dacă mesajul trimis și-a atins ținta. Practica este folosită inclusiv de branduri celebre, cu scopul „optimizării” efortului de marketing. Aparent, companiile ”big tech” cu reputație de protejat se feresc de această practică semi-clandestină.

Folosirea metodelor „invizibile” de urmărire a mesajelor email este atât de răspândită în prezent încât poți fi aproape sigur că simpla primire a unui email în inbox este contorizată la expeditor.

La ce folosește inserarea de ”pixeli spion” în mesajele email

  • Expeditorul poate afla instantaneu dacă și când este deschis un e-mail
  • De câte ori este accesat mesajul respectic
  • Ce dispozitiv sau dispozitive sunt folosite pentru accesarea mesajului
  • Locația fizică aproximativă a utilizatorului, extrapolată pe baza adresei IP – în unele cazuri localizarea poate fixa până și strada unde locuiește destinatarul

Aceste informații pot fi apoi folosite pentru a determina impactul unei anumite campanii de e-mail, precum și la completarea unor profiluri mai detaliate ale clienților.

email spion

Pixelii spion din mesajele email pot fi imagini .GIF sau .PNG de dimensiuni foarte mici, de obicei având doar 1×1 pixeli, inserate în antetul, subsolul sau corpul unui e-mail. Deoarece respectiva imagine are de regulă exact culoarea de fundal a mesajului, descoperirea cu ochiul liber este aproape imposibilă, chiar dacă ai știi unde să cauți. În orice caz, practica este aproape imposibil de blocat fără a opri cu totul afișarea imaginilor ce nu au fost primite odată cu mesajul, fapt ce ar strica afișarea corectă a majorității newsletter-elor. Destinatarii nu trebuie să dea click pe un link sau să facă vreun gest anume, simpla deschidere a mesajului email fiind de ajuns.

Utilizatorii pot instala diverse plugin-uri pentru a bloca cât mai cât mai multe dintre metodele de urmărire folosite. Dar în afară de blocarea completă a imaginilor și afișarea mesajelor în mod exclusiv-text nu există soluții complet eficiente, deocamdată.