FIFA 2009 – un joc sub aşteptări

07.10.2008
FIFA 2009 – un joc sub aşteptări

Simulatoarele de fotbal FIFA (Electronic Arts) şi PES (Konami) se află de doi ani într-o dispută aprigă, însă până în prezent FIFA se bucură de o popularitate mai mare (deşi mulţi spun că PES este net superior), mai ales datorită licenţei oficiale de care beneficiază. Între timp, Konami a obţinut în exclusivitate licenţa Uefa Champions League pentru următorul PES, ceea ce s-ar putea să conteze în lupta directă dintre FIFA 2009 şi PES 2009.

Avantajul simulatorului distribuit de Electronic Arts este că a apărut mai devreme (3 octombrie), în timp ce PES 2009 va putea fi cumpărat/descărcat undeva la jumătatea lunii octombrie. Şi, pentru că tot a apărut FIFA 2009, am zis să nu ne aglomerăm şi să-i facem o prezentare, cu noutăţile pe care le aduce dar şi cu impresiile lăsate de gameplay.

FIFA 2009 = FIFA 2008 + 1 ?

Poate că subtitlul de mai sus este un pic răutăcios şi exagerat, dar vreau să subliniez încă de la început că FIFA 09 nu diferă cu mult faţă de precedentul. Logic, au intervenit câteva modificări grafice, însă acestea nu impresionează. Jucătorii sunt mai detaliaţi dar inexpresivi şi destul de departe de adevăraţii protagonişti. Singura îmbunătăţire de care puţini vor ţine cont este aceea că, în timpul meciului, după un efort susţinut, li se observă sudoarea pe faţă. Terenul de joc este acoperit cu “iarbă 3D” (3D Grass) care ar trebui să dea un oarecare realism gazonului, însă culoarea verde, extrem de ţipătoare şi obositoare, nu prea are legătură cu realitatea. Spectatorii sunt 2D, slab reprezentaţi, cu aceleaşi mişcări haotice. Nu am văzut “valuri” în tribune sau alte acţiuni de efect.

Fifa 2009 - Cristi Chivu

Cât despre joc, bug-urile nu sunt numeroase şi prea deranjante, dar există. Ce am observat eu: arbitri schimbaţi la pauză (poate că primul se accidentase, cine ştie), jucători care insistă să treacă prin panourile publicitare, aceeaşi enervantă problemă legată de distanţele şi poziţiile predefinite de executare a loviturilor libere (19,2 metri, 24,6 etc.), nu mai zic de cornere unde nu eşti niciodată susţinut de fundaşi.

Pe latura pozitivă, să spunem că tacticile sunt mai avansate, se poate schimba mentalitatea echipei (atac, neutru, apărare) apăsând tasta “5”. În modul ofensiv, faci un adevărat asediu la poarta adversă, dar dacă nu reuşeşti să marchezi sau să finalizezi cumva faza şi eşti prins pe contra-atac, adversarul va scăpa singur cu portarul.

Golurile se marchează mult mai uşor şi din tot felul de poziţii (vezi clipul de mai jos). Fifa 2008 era monoton din acest punct de vedere, pentru că în majoritatea cazurilor trebuia să te deplasezi către nişte zone binecunoscute de unde să centrezi, pasezi sau să şutezi ca să fii sigur de reuşită. La FIFA 09 am reuşit să marchez din locuri neaşteptate, poate şi în criză de idei tactice. Dar aşa e mult mai plăcut decât să tot repeţi anumite faze la nesfârşit, doar de dragul rezultatului.

Tot legat de gameplay, Fifa 2009 mai aduce câteva “inovaţii”:

coliziuni realiste, în funcţie de forţa fizică a jucătorilor şi tipul contactului; •protejarea balonului, prin apăsarea tastei de “sprint” în poziţie statică. În funcţie de puterea jucătorilor implicaţi, vei reuşi sau nu să menţii posesia.

simularea şutului şi a paselor se face simplu dacă foloseşti combinaţia tastatură + mouse sau gamepad-ul.

•la loviturile libere, poţi păcăli portarul prin alegerea unei direcţii iniţiale (false) a şutului, apoi cu butonul din mijloc al mouse-ului blochezi poziţia şi o alegi pe cea reală cu tastele direcţionale.

•poţi apela la un truc similar şi în cazul aruncărilor de la margine.

Un alt aspect interesant este posibilitatea de a folosi în tandem tastatura şi mouse-ul. Deşi iniţial pare o tortură a minţii, datorită nesincronizării şi proastei coordonări, cu timpul te obişnuieşti şi observi că se pot realiza scheme şi mai complexe, inclusiv driblinguri spectaculoase.

FIFA 2009 FIFA 2009
FIFA 2009 FIFA 2009

Nimic nou la vestiare şi în birouri

Am tot vorbit ce se întâmplă pe teren, acum a venit vremea să vedem ce e nou prin culise şi la vestiare. Cred că singura noutate este aşezarea formaţiei în teren, după tacticile antrenorilor din lumea reală. Ea poate fi schimbată după bunul tău plac într-o aşezare clasică. În rest, meniurile ce ţin de staff-ul tehnic şi conducere au rămas neschimbate, până şi mesajele care te întâmpină după un anumit meci sau după atingerea/ratarea unui obiectiv sunt aceleaşi. Nu mai zic de comentarii, la fel de enervante şi stereotipe. Sincer, oare cei de la Electronic Arts nu sunt în stare să găsească nişte voci mai plăcute. Aceşti doi indivizi au căzut de mult în dizgraţia microbiştilor, sigur nu ei sunt vinovaţi pentru că producătorii îşi bat joc de cei care cumpără jocul original, un joc nou şi foarte aşteptat care ar trebui să te ţină înţepenit în faţa monitorului.

Dar, când vezi că este de fapt tot un FIFA 2008 cu mici schimbări grafice şi nu neapărat în bine (vezi gazonul verde extraterestru), îţi cam vine să te reorientezi către un simulator făcut cu o responsabilitate mai mare.

Era cât pe ce să uit, în FIFA 2009 apar câteva ligi noi care pe mine cel puţin mă lasă rece. Nu îmi vine în minte acum decât cea poloneză. Descoperă-le tu pe restul. Aşadar, “liga lu’ Mitică” lipseşte din nou. Nici nu e de mirare, din moment ce super-vedeta Adrian Mutu este trecută la Fiorentina drept „Murgu”. Nu vreau să mă gândesc ce jucători s-ar afla pe lista C.F.R. Cluj, în viziunea Electronic Arts. Mai bine lăsăm treaba aceasta în mâinile unor persoane mai tacticoase şi mai bine informate.

Două lucruri mai am să adaug la această prezentare. Unul este widget-ul “Adidas Live Season” – se conectează la un server şi îţi actualizează pe PC informaţiile despre jucători, raportat la ce se întâmplă în realitate. Cu alte cuvinte, forma jucătorilor va fi importată în joc. Actualizarea se face printr-un fişier ce se descarcă manual sau automat, dacă activezi opţiunea “Auto Download”. Al doilea, modul de joc Be-A-Pro, prezent şi în Fifa 2008. Pentru cine nu ştie, aici controlezi un singur jucător pe tot terenul şi trebuie să îndeplineşti diverse obiective: să nu faci mai mult de “x” faulturi, să marchezi “y” goluri etc.

FIFA 2009 Be a Pro Mode FIFA 2009 Be a Pro Mode

Plusuri şi minusuri

[+] Gameplay îmbunătăţit;

[+] Adidas Live Season;

[+] Introducerea controlului cu mouse-ul şi tastatura;

[+] Schimbarea mentalităţii echipei în timp real.

[-] Gazonul are o culoare verde intens, foarte obositoare;

[-] Comentarii neschimbate, monotone şi enervante;

[-] Feţele jucătorilor sunt inexpresive;

[-] Spectatori 2D;

[-] Modul “manager” nu aduce nimic nou.

Concluzie: FIFA 2009 nu se ridică la nivelul aşteptărilor. Dacă la FIFA 2007 şi 2008 stăteam luni întregi să avansez “cinstit” în cariera de manager, acum lipsa noutăţilor face ca experienţa să fie una destul de plictisitoare, încă de la început. Nici grafica nu impresionează. Un joc mediocru căruia îi dau nota 6/10.