BenQ EX3501R review: monitor ultrawide bun la toate

16.04.2018
BenQ EX3501R review: monitor ultrawide bun la toate
Design, construcţie şi specificaţii

BenQ produce sub brandul Zowie unele dintre cele mai performante monitoare de gaming de pe piaţă, acestea fiind optimizate în special pentru un timp de răspuns cât mai mic. Acestea sunt însă realizate într-un format standard, cu raport de aspect 16:9 şi diagonale cuprinse între 24 şi 27”, aceste dimensiuni fiind ideale pentru cei care le folosesc în jocuri competitive. Desigur, BenQ oferă produse şi pentru cei care preferă gaming-ul pe PC ca pe o activitate relaxantă, care folosesc monitorul şi pentru alte activităţi precum vizionarea de filme sau joaca pe console, unde timpul de răspuns este mai puţin important, iar calitatea imaginii primează. Pentru aceştia, compania taiwaneză propune EX3501R, un model ultrawide curbat foarte mare, care se doreşte să fie soluţia „bună la toate”.

Design, construcţie

La prima vedere, n-am zice că modelul EX3501R de la BenQ este un monitor pentru gaming. Acesta pare să fie mai degrabă un model multimedia, cu un spate elegant de culoare gri şi un picior cromat din metal. Spre diferenţă de alte modele similare de pe piaţă, acesta nu necesită niciun fel de asamblare, monitorul fiind montat din fabrică pe suport. Din acest motiv, nu avem nici un suport VESA, însă BenQ vinde separat un adaptor pentru cei care doresc să pună EX3501R pe un stativ reglabil sau pe perete.

La o diagonală de 35” şi cu un panou VA, curbura de 1800R este ideală, întrucât oferă o imagine uniformă pe întreaga suprafaţă atunci când este privit din centru. În general, panourile VA pierd din intensitatea culorilor atunci când sunt privite de la un unghi, iar în lipsa curburii, monitorul ar fi afişat culori şterse pe laterale. Din păcate, tehnologia nu este perfectă, iar pe un fundal complet alb, la margini se pot observa tente de roz, ceva în mare parte inevitabil în cazul unor astfel de monitoare. În general însă, nu pot fi observate alte probleme de afişare, chiar şi tenta de culoare roz fiind greu de observat pentru cineva cu un ochi neantrenat.

Suportul monitorului beneficiază de ajustare pe verticală generoasă, asemeni modelelor de gaming produse de BenQ, însă nu există posibilitatea de a orienta monitorul în mod „portret”. Acesta poate fi de asemenea înclinat câteva grade în sus sau în jos (-5 – +20 grade), însă probabil că mulţi utilizatori vor dori să îl păstreze drept şi să ajusteze înâlţimea scaunului.

La capitolul conectică, EX3501R beneficiază de două port-uri HDMI 2.0, un DisplayPort 1.4, un HUB USB 3.0 cu două port-uri pentru conectarea de accesorii, căşti sau unităţi de stocare pentru PC şi chiar şi de o mufă USB Type-C care poate fi folosită pentru transmiterea semnalului video. Cei care beneficiază de un laptop ultrasubţire cu mufe Type-C precum un MacBook vor aprecia cu siguranţă această capabilitate.

Ajustarea setărilor este realizată folosind cele şapte butoane din partea de jos. Primele două sunt Power şi Input, care au funcţii prestabilite şi nu pot fi configurate, în timp ce următoarele cinci asigură navigarea prin meniuri, iar primele trei pot fi setate ca scurtături pentru câteva dintre funcţiile speciale (moduri de afişare, etc.).

Senzaţia pe care EX3501R o lasă în urma montării pe un birou este cea de produs premium, design-ul elegant şi dimensiunile impunătoare atrăgând imediat privirile oricui intră în camera în care este montat.

Specificaţii

  • Nume: BenQ EX3501R
  • Diagonală: 35” (88,9 cm)
  • Rezoluţie: 3440 x 1440 pixeli @ 100 Hz
  • Suprafaţă de afişare: 819,41 x 345,89 ‎ mm
  • Tip panou: VA, 8-bit
  • Luminozitate: 300 cd/mp
  • Contrast nativ: 2.500:1
  • Unghiuri de vizibilitate: 178 / 178 (orizontal / vertical)
  • Timp de răspuns: 4 ms GtG
  • Conectori video: 2x HDMI, Display Port 1.2, USB Type-C, USB-B 3.0
  • Alţi conectori: hub 2 x USB 3.0, jack 3,5 mm
  • Consum: 65,7 W
  • Accesorii: cablu de alimentare, cablu DisplayPort, cablu HDMI, cablu USB 3.0 pentru conectarea la PC
  • Dimensiuni: 504,02 x 833,95 x 224,08 mm (high) / 444,02 x 833,95 x 224,08 ‎ mm (low)
  • Greutate: 10,4 kg

 

Configurare, setări şi experienţa de utilizare

Configurare, setări

Întrucât EX3501R are destul de multe funcţii, configurarea lui poate fi puţin mai complicată pentru o parte dintre utilizatori. Din fericire, meniurile sunt destul de bine organizate, încât fiecare opţiune în parte poate fi găsită cu uşurinţă. Monitorul este compatibil 100% cu standardul sRGB şi l-am folosit în acest mod pe toată perioada de test, panoul afişând culori naturale. Acurateţea culorilor nu este necesară atât de mult în jocuri competitive, însă va îmbunătăţi experienţa de joc în titlurile de console şi în titluri single player, unde grafica este mai importantă decât timpii de răspuns reduşi. Luminozitatea implicită pentru modul sRGB este la valoare maximă (100), şi părea puţin cam stridentă, aşa că am scăzut această valoare la 80 pentru confort ridicat în utilizare pe timp îndelungat.

Atunci când este setat modul sRGB, controlul pentru valorile contrast, gamma şi temperatura de culoare sunt inaccesibile. Singurele alte setări rămân Sharpness, care este implicit la valoarea 5 şi este foarte bine aşa şi AMA (Advanced Motion Acceleration). Aceasta din urmă este o setare pe care o întâlnim şi pe alte monitoare ale companiei şi este implementată pentru a reduce efectul de ghosting şi pentru a îmbunătăţi timpul de răspuns al monitorului. Pentru a atinge cele 4 milisecunde pe care BenQ le laudă în specificaţii, această opţiune trebuie activată.

De fapt, aceasta trebuie activată oricum, întrucât în modul obişnuit, cu AMA oprit, monitorul este foarte lent, nefiind recomandată utilizarea lui în jocuri altfel. Atunci când foloseşti monitorul fără AMA într-un joc rapid acesta este atât de lent încât parcă simulează un efect de motion blur. Recomandăm utilizarea monitorului pe valoarea AMA High, care este la mijlocul între timp de răspuns mic şi blur insesizabil. Valoarea maximă, „premium”, este ceva mai rapidă în teorie, însă aportul de performanţă este greu de observat în utilizare. Din păcate, această valoare adaugă ghosting (urme în spatele mişcării).

Există şi câteva profile pentru gaming şi chiar un profil destul de bine calibrat pentru computere MacBook, însă în toate situaţiile am preferat utilizarea modului sRGB. Profilele pentru gaming sunt prea „şterse”, iar avantajul în jocuri nu este deloc sesizabil. Ba chiar în jocuri cu iluminare foarte puternică, performanţa jucătorului ar putea avea de suferit întrucât nu ar vedea mare lucru pe ecran.

O altă setare care ne-a atras atenţia este SuperResolution. Este foarte ciudată implementarea acesteia, întrucât pare să fie o alternativă la sharpness. Orice valoare peste zero adaugă artefacte de sharpness şi în niciun caz nu face ceea ce sugerează numele, adică să ofere o rezoluţie crescută pe care să o micşoreze la rezoluţia nativă a monitorului, adăugând astfel definiţie în plus (asemeni supersampling).

Cei care vor control manual asupra tuturor setărilor, pot alege modul Standard, unde sunt disponibile şi setări pentru lumina albastră a LED-urilor din spate, intensitatea culorilor sau contrast dinamic, dar cu greu poţi realiza setări personalizate mai bune decât „clasicul” sRGB din fabrică.

Fiind un monitor cu mai multe intrări (patru în total), există posibilitatea de afişare în mod picture-in-picture. Fie poţi seta două dintre surse să fie afişate una lângă cealaltă, fie poţi suprapune o a doua sursă peste cea principală. Personal nu am găsit întrebuinţare pentru acestea, însă cu siguranţă există cineva care tot cere integrarea sa, având în vedere că o tot întâlnim pe monitoare şi televizoare.

Experienţa de utilizare

Spuneam la început că EX3501R este un monitor bun la toate, acesta fiind încadrat în categoria „Video Enjoyment” de către BenQ. Acest lucru sugerează că acesta este un monitor recomandat în special pentru vizionarea de clipuri video, însă noi l-am testat în mai multe situaţii. De altfel, faptul că monitorul beneficiază de o frecvenţă de reîmprospătare a imaginii de 100 Hz sugerează că acesta este orientat şi către gameri, majoritatea monitoarelor ultra-wide de gaming oferind această capabilitate.

În cazul filmelor, este greu să găseşti online un serviciu care să afişeze în format 21:9. Majoritatea, precum YouTube sau Netflix, care includ în mare parte clipuri video în format 16:9 şi vor afişa bare negre pe laterale, însă există câteva extensii de Chrome care ajută la afişarea clipurilor în format ultrawide. Acestea vor decupa din extremităţile superioare şi inferioare, însă vor afişa mai bine conţinutul anamorfic, adică formatul standard de cinema, cu bare negre mult mai subţiri sus şi jos. În cazul clipurilor video redate într-un player local, lucrurile sunt mai simple, întrucât pot fi setate rapid opţiunile de raport de aspect.

Monitorul este foarte util şi pentru cei care lucrează cu mai multe aplicaţii, dar nu vor să apeleze la o soluţie dual-monitor. Poţi avea practic două ferestre în format 4:3 simultan pe ecran, ceva ce în domeniul nostru de muncă înseamnă în general un browser şi o fereastră de Word. Faptul că monitorul este calibrat din fabrică la standardul sRGB asigură şi o experienţă foarte plăcută pentru editarea de fotografii sau clipuri video, culorile fiind redate natural. Desigur, vorbim despre un monitor cu panou pe 8 biţi, deci materialele pe 10 sau 12 biţi precum clipurile video înregistrate în format HDR vor necesita un monitor mai performant.

Şi că tot veni vorba despre HDR, acest monitor este compatibil cu standardul HDR10. Panoul pe 8 biţi dă însă de gol faptul că nu avem parte de „wide color gamut”, adică nu vom putea vedea toate nuanţele de culori din materialele HDR. De asemenea, luminozitatea de 300 cd/m2 îl poziţionează pe nivelul inferior de performanţă HDR, similar cu cel al televizoarelor ieftine care sunt compatibile cu această tehnologie.

Cu toate acestea, cei care vor consuma materiale HDR pe EX3501R vor avea parte de o experienţă îmbunătăţită faţă de clasicul „SDR”, culorile în acest mod fiind mai „naturale”. Din păcate, pentru PC, suportul pentru HDR este în continuare slab implementat, fiind încă probleme cu driverii producătorilor de plăci video şi cu compatibilitatea lor cu sistemul de gestionare a funcţiei HDR din Windows.

Întrucât nu sunt nici aşa multe filme şi nici multe jocuri cu HDR pe PC, această funcţie va fi probabil ignorată de mulţi dintre utilizatori. Netflix de exemplu oferă suport pentru HDR prin intermediul aplicaţiei oficiale de pe Windows Store şi în browser-ul Edge, însă este necesară utilizarea unui procesor din ultimele două generaţii de la Intel şi cea mai nouă generaţie de la AMD pentru compatibilitate.

Gaming şi concluzii

Gaming

La capitolul gaming, avem două cazuri de utilizare: PC şi console.

Pe PC, monitorul beneficiază de rezoluţie înaltă şi frecvenţă ridicată, plus opţiunea de a folosi tehnologia FreeSync pe sistemele echipate cu plăci video AMD. Aceasta din urmă sincronizează framerate-ul jocurilor cu frecvenţa de afişare a monitorului pentru a elimina efectul de „tearing” şi pentru a scădea latenţa care apare atunci când cadrele sunt randate la intervale de timp diferite.

Fiind vorba despre un monitor care afişează 100 de cadre simultan, mai ales la o rezoluţie înaltă precum 3440 x 1440 pixeli, pentru a rula jocuri la aceste valori, este necesar un hardware foarte puternic. Cei care nu deţin o placă video modernă (minimum un GTX 1070 sau 1080 de la NVIDIA sau plăcile Vega de la AMD), probabil că nu vor putea folosi acest monitor la capacitatea sa reală, rezoluţia alături de posibilitatea de a atinge 100 de cadre pe secunde fiind foarte solicitante chiar şi în jocuri puţin mai vechi, nu doar în cele foarte recente.

Întrucât jocurile de PC au suport scăzut pentru tehnologia HDR, iar activarea acestei funcţii este greoaie, am ales să folosim monitorul pentru rularea de jocuri în „SDR” (Standard Dynamic Range). Întrucât PUBG este unul dintre cele mai populare jocuri ale momentului, acesta a fost subiectul principal, rulat la un framerate de peste 100 de cadre pe secundă, cu VSYNC dezactivat pentru latenţă cât mai mică şi cu setarea AMA pe High. Experienţa de joc a fost foarte plăcută pe parcursul multor ore de joc, rezoluţia ultrawide oferind un avantaj enorm, câmpul vizual fiind mult extins pe orizontală. Frecvenţa ridicată a monitorului asigură afişarea a 100 de cadre în fiecare secundă, însă pe un sistem NVIDIA, precum cel folosit de noi, efectul de tearing poate apărea în cazul fluctuaţiilor de framerate. Setarea AMA High asigură un timp de răspuns mic, dar nu atât de mic precum monitoarele bazate pe panouri TN şi cu frecvenţă ridicată. Setarea este însă destul de eficientă încât să satisfacă un utilizator care nu participă în concursuri de eSports.

În cazul consolelor, discuţia este puţin mai simplă, însă există şi aici câteva particularităţi interesante. În primul rând, monitorul poate prelua semnal de pe console în rezoluţie 4K (3.840 x 2.160 pixeli), în ciuda faptului că panoul nu poate afişa această rezoluţie. Aceasta este implicit „întinsă” pe întreaga suprafaţă a monitorului, deformând imaginea, însă există posibilitatea de a afişa conţinutul pe centrul ecranului în format „normal” 16:9. De asemenea, monitorul este compatibil cu standarul HDCP 2.2, care asigură compatibilitate cu formatul HDR, disponibil pe consolele PlayStation 4/Slim, PlayStation 4 Pro sau Xbox One S şi Xbox One X.

Cei care vor folosi monitorul alături de o consolă va avea astfel acces atât la avantajele unei rezoluţii 4K (prin supersampling de la 2160p la 1440p pe centrul ecranului), cât şi la formatul de imagine HDR. În acest mod, monitorul este blocat la 60 Hz, întrucât consolele nu pot în acest moment oferi suport pentru frecvenţe mai mari, însă în curând consolele Xbox vor putea recunoaşte atât rezoluţii mai „ciudate” precum QHD (2.560 x 1.440 pixelI), cât şi monitoarele cu suport pentru FreeSync.

Imaginea redată pe acest monitor de pe o consolă 4K este semnificativ mai bună decât pe un televizor Full HD. În ciuda barelor negre de pe laterale, avem de a face cu o imagine afişată folosind mai mulţi pixeli, cât şi cu o concentraţie mai mare a acestora, imaginea fiind la fel de mare precum cea de pe un monitor de 27” cu rezoluţie QHD. În general jocurile de console sunt optimizate pentru a compensa pentru latenţa unui monitor sau televizor „non-gaming”, însă în cazul de faţă monitorul ar putea oferi o experienţă de joc chiar mai bună faţă de un televizor „lent”.

HDR Off HDR on

În cazul în care vă întrebaţi despre diferenţele dintre SDR şi HDR în jocuri, am ataşat mai sus câteva capturi de ecran din noul God of War şi din Assassin’s Creed Origins în care sunt evidente imediat diferenţele. Culorile în modul HDR sunt mai puternice, contrastul de culoare între zonele întunecoase şi cele luminoase este mai mare, în timp ce luminozitatea pe suprafaţa întregii imagini este crescută. În general, modul HDR asigură culori mai naturale şi posibilitatea de a vedea mai multe detalii atât în zonele luminoase, cât şi în cele întunecate. Din păcate fotografiile de faţă nu oferă o prespectiva 100% corectă asupra efectului HDR. Ce poate fi sesizat rapid din aceste imagini este o tentă prea accentuată a culorilor, fie spre spectrul rece, fie spre cel cald, în SDR, în timp ce HDR-ul tinde spre o paletă de culori mai balansată. Singura metodă de a vedea efectul HDR şi diferenţele între acesta şi cel SDR este să îl vedeţi în persoană, în cazul în care nu aveţi deja un monitor sau televizor compatibil. Dacă aveţi ocazia să testaţi un display HDR, nu ar fi o idee rea să încercaţi God of War sau Assassin’s Creed: Origins, ambele compatibile cu formatul HDR pe console (alături de multe alte jocuri de Xbox One şi PlayStation 4).

Probabil că niciun utilizator nu va alege modelul EX3501R pentru a-l folosi exclusiv pentru console, însă având în vedere că este compatibil cu toate capabilităţile lor mai avansate, pentru cei care au nevoie de un monitor pentru toate dispozitivele din casă (PC, laptop, console, player multimedia, Chromecast, etc.), acest model este foarte atrăgător. Având la îndemână şi un televizor 4K Samsung cu panou pe 8 biţi compatibil cu tehnologia HDR, putem spune că experienţa de vizualizare este comparabilă, dacă nu chiar mai bună pe monitorul BenQ, distanţa mai mică de utilizare a monitorului oferind o imagine la fel de luminoasă şi clară, chiar dacă nu beneficiază de o rezoluţie la fel de mare.

Concluzii

Pentru gamerul care beneficiază de un PC de gaming, dar care are lângă acesta şi o consolă de gaming modernă pentru jocurile exclusive, EX3501R oferă o experienţă de bază interesantă, la un preţ competitiv pentru performanţa pe care o oferă. Avem de a face cu un panou de rezoluţie mare (cea mai mare rezoluţie disponibilă pe monitoare ultrawide), cu compatibilitate cu tehnologia HDR, cu multe port-uri de conectivitate pentru utilizarea mai multor dispozitive simultan şi cu un panou de calitate, care poate să afişeze culori naturale, indiferent de tipul de conţinut.

Pe lângă toate acestea, avem un monitor foarte bun chiar şi pentru cei care au nevoie de un monitor productivitate, acesta oferind rezoluţie înaltă şi mult spaţiu pentru afişarea de conţinut, care poate „găzdui” multe ferestre simultan.

Momentan nu am găsit EX3501R în oferta magazinelor autohtone, însă acesta urmează să apară în viitorul foarte apropiat. În magazinele din afara ţării preţul acestui monitor este undeva în jurul a 800-850 de dolari, un preţ comparabil cu cel al monitoarelor cu performanţă similară dar care nu au suport pentru tehnologia HDR, sau chiar mai ieftin, în funcţie de magazin.

Părţi pozitive

Design premium
Panou VA foarte bun
Compatibilitate cu conţinut HDR
Multe port-uri de conectivitate
Recomandat pentru gamerii care au PC şi console

Părţi negative

Jocurile de consolă sunt afişate cu bare negre pe laterale (format 16:9)
Setarea AMA funcţionează bine doar pe profilul „High”

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Cătălin Niţu
Cătălin Niţu
Redactor-șef Go4it.ro. Lucrează în presa de tehnologie și gaming din 2008. Absolvent al Facultății de Jurnalism și pasionat de gadget-uri, PC-uri și console de gaming. citește mai mult