Logitech G560 review: sistem audio 2.1 „ca pe vremuri”, acum cu luminiţe RGB

10.07.2018
Experienţa de utilizare şi concluzii

Spuneam la începutul acestui articol că G560 este un soi de succesor pentru Z2300, un sistem care se lăuda cu o putere totală de 200 W. Sistemul de faţă beneficiază de „numai” 120 W, conform site-ului oficial. În termeni „normali” pentru cei care nu se pricep, acest sistem ar trebui să fie de ajuns pentru un apartament normal din România. Ba chiar este puţin cam mult în anumite situaţii şi în niciun caz nu este potrivit pentru rularea de jocuri la volum ridicat.

Dacă sunteţi genul de utilizatori care lăsaţi tot timpul volumul la maximum în Windows şi controlaţi volumul sunetului direct de pe boxe sau de pe căşti, veţi avea o surpriză imediat după conectarea boxelor G560, întrucât sunetul din Windows care marchează conectarea unui nou dispozitiv se va auzi probabil şi câteva etaje mai jos (sau mai sus). Aceste boxe nu sunt potrivite pentru audiţie la volum maxim într-o cameră de „doar” 5 x 7 m (cum era cea în care le-am testat). De fapt, nici pe la jumătate nu este tocmai OK să asculţi muzică sau să te joci, întrucât cu siguranţă te vei trezi cu vecinii pe cap sau cu o reclamaţie la poliţie. Un alt lucru ciudat pe care nu prea l-am mai întâlnit până acum este lipsa unui buton de volum sau a unui potenţiometru dedicat subwoofer-ului.

Şi nu exagerăm deloc. Subwooferul este puternic şi redă frecvenţele joase cu un impact pe care îl întâlneam în urmă cu 13 ani pe sistemele Logitech din gama Z, în timp ce sateliţii oferă sunet foarte clar până la puţin peste jumătate cu frecvenţe medii şi înalte redate foarte bine. De pe la 70% în sus, acestea încep să distorsioneze, însă deja de la această valoare nu prea se mai poate numi ascultat muzică activitatea ci „stres pentru vecini”.

Faptul că boxele au butoane digitale pentru volum pe satelitul din dreapta este o sabie cu două tăişuri. Dintr-un punct de vedere este OK, pentru că poate suplini lipsa unor taste multimedia pe tastatură (precum pe G513 pe care am testat-o în paralel), fiind folosite pentru a controla volumul din Windows. Pe de altă parte, am fi preferat volum separat pentru cel „digital” din software şi cel al harwdare-ului pentru mai multă flexibilitate. Cei care duc lipsa unui buton Play/Pause pot seta această acţiune pe butonul G, înlocuind astfel funcţia de schimbare a intensităţii luminii LED-urilor RGB.

Setările pe care le-am reamintit anterior sunt bune atât pentru redarea de muzică, cât şi pentru gaming, putând astfel să deosebeşti toate efectele sonore din joc. La capitolul „spaţiere” a sunetului, boxele nu se vor compara niciodată cu căştile, întrucât acestea trebuie să fie setate la un volum la care probabil nu te poţi juca fără să deranjezi pe cineva pentru a oferi redare comparabilă a sunetului. Chiar şi la volumul de aproximativ 18-20% la care le-am folosit pe aproape toată durata de testare, sunetul în jocuri a fost destul de bun pentru a putea identifica direcţia inamicilor în shootere.

Sistemul de iluminare face o treabă bună în special pentru cei care se joacă seara, pe întuneric, întrucât poate reda alături de profilul Screen Sample un efect similar cu „Ambilight” de pe televizoarele Philips. Această lumină poate ajuta ochii să obosească mai greu, fiind mai relaxaţi atunci când privesc un ecran luminos pe întuneric.

Am testat fugitiv şi conexiunile jack şi Bluetooth şi am tras câteva concluzii. În primul rând, mufa jack este de tip TRS, nu TRRS, deci poate să ofere doar redare de sunet şi nu este compatibilă cu căşti cu mufă TRRS (care au şi conector pentru microfon). Redarea Bluetooth este decentă, cu o latenţă destul de scăzută, cu o rază de aproximativ 10 metri, deci ar putea acoperi un apartament cu uşurinţă pentru redarea de la un smartphone.

Fiind vorba despre un sistem cu conexiune pe USB, este destul de clar că acesta foloseşte o interfaţă audio internă, deci indiferent de placa audio pe care o folosiţi, sistemul G560 nu o va utiliza, procesarea fiind realizată intern. Acest aspect este important în special pentru audiofilii care investesc muţi bani în echipament audio. Aceia însă cu siguranţă nu ar folosi un sistem audio „de gaming”.

Un alt aspect legat de aceste boxe pe care trebuie să îl menţionăm este „măţăraia” care se adună în jurul woofer-ului şi în spatele monitorului. Am menţionat anterior că este vorba despre nişte cabluri destul de groase, acestea fiind greu de „modelat” după bunul plac, şi greu de ascuns. Majoritatea sistemelor de prindere pentru organizarea de cabluri nu pot susţine cabluri de grosimea acestora, în timp ce faptul că sunt destul de lungi asigură un exces în jurul boxei de jos.

Chiar dacă avem de a face doar cu doi sateliţi, un cablu USB şi un cablu nedetaşabil pentru alimentare (un avantaj ar fi utilizarea unei singure prize), pentru anul 2018, G560 nu oferă o soluţie elegantă pentru organizarea firelor. De fapt, nu oferă nicio soluţie. Poate că era o idee mai bună ca sateliţii să se conecteze între ei, cablul USB de satelitul principal şi un singur cablu să coboare până la subwoofer.

G560 este un sistem audio impresionant, în special pentru cei care vor o soluţie performantă, care să adauge şi puţine puncte la categoria „stil”. Pentru pasionaţii de luminiţe RGB şi de sunet puternic, acesta este unul dintre puţinele modele de pe piaţă care într-adevăr merită atenţia. Preţul este piperat, însă nu complet nejustificat, motiv pentru care ne-am dori o versiune mai „simplă”, pentru cei care nu vor să plătească în plus pentru briz-brizuri.

Există întotdeauna loc de îmbunătăţiri în special la capitolul design şi ergonomie, deci probabil că o ediţie viitoare ar putea să rezolve câteva dintre probleme, precum problema cablurilor. O variantă bazată pe aceleaşi difuzoare, dar fără luminiţe, cu redare analog cu volume independente pentru boxe şi woofer, dar care să beneficieze şi de şi opţiunea unui dongle USB (ca în cazul căştilor G433) ar fi o soluţie de buget excelentă pentru un sistem 2.1 „clasic”.

Putere foarte mare, ba chiar peste necesităţile unui utilizator normal
Iluminarea RGB este arătoasă şi poate fi chiar utilă pe întuneric
Oferă posibilitatea de conectare a unei perechi de căşti sau a unui dispozitiv Bluetooth