Acer OJO 500 review: un headset VR modular pentru platforma Windows Mixed Reality

22.01.2019
Acer OJO 500 review: un headset VR modular pentru platforma Windows Mixed Reality
Configurare, software, performanţă şi concluzii

Configurare, software şi performanţă

Configurarea pe platforma Windows Mixed Reality este foarte simplă şi a evoluat semnificativ de la generaţia precedentă, dovadă că Microsoft nu se gândeşte să abandoneze această componentă din Windows. Este foarte important însă să aveţi Windows 10 la zi pentru funcţionare. Platforma Mixed Reality nu este compatibilă cu alte versiuni ale sistemului de operare şi nici cu versiuni mai vechi de Windows 10.

După conectarea dispozitivului şi setarea spaţiului de lucru (există posibilitatea de setare pentru utilizare la birou, stând jos, sau pentru utilizare în regim „room scale”, eşti transpus într-un spaţiu personal, unde ai acces la toate aplicaţiile şi jocurile pe care le descarci de pe Windows Store. Această componentă nu s-a schimbat foarte mult între timp.

Ce ar putea atrage mai mulţi clienţi către dispozitivele VR este însă compatibilitate aproape completă cu platforma Steam VR, care oferă o multitudine de jocuri prin intermediul magazinului de jocuri Steam. Controlul se face folosind cele două controllere, care emulează nativ controllerele de HTC Vive. Singurul dezavantaj în comparaţie cu acelea ar fi distanţa la care pot fi folosite, întrucât sistemul Windows Mixed Reality se bazează pe recunoaşterea mişcării în raza de vedere a camerelor de pe cască. Totuşi acestea nu dispar complet atunci când nu le vezi, însă acurateţea este mai bună atunci când sunt folosite direct în faţa utilizatorului.

Fiind vorba despre un dispozitiv Mixed Reality, unul dintre avantajele sale este posibilitatea de a fi folosit fără senzori externi, mişcarea şi poziţionarea fiind realizată folosind senzorii interni din cască. Astfel, nu va fi nevoie de poziţionarea de camere cu infraroşu pe birou sau de staţii laser prin cameră. Acer OJO 500 face totul fără prize în plus ocupate şi fără un mănunchi de de cabluri care intră în computer, ceva ce va conta cu siguranţă pentru cei cu spaţiu limitat.

La nivel de calitate a imaginii, OJO 500 este comparabil cu alte soluţii de pe piaţă, oferind o rezoluţie de 2880 x 1440 (adică 1440 x 1440 per ochi) la 90 Hz. Lentilele par a fi de bună calitate, odată fixat pe cap corespunzător, imaginea fiind clară, inclusiv textul putând fi citit cu uşurinţă. Există posibilitatea ca alte headset-uri de pe piaţă să fie puţin mai bune din acest punct de vedere, însă diferenţele sunt infime şi probabil vizibile doar dacă le ai pe amândouă la îndemână.

La nivel software, dispozitivele Mixed Reality pot oferi un avantaj clar faţă de concurenţă. Nu numai că pot fi folosite pe platforma Microsoft, unde poţi rula toate aplicaţiile de Windows compatibile (sau nu) cu Mixed Reality, însă ai acces şi la întreaga colecţie de jocuri VR de pe Steam. Desigur, suportul nu este 100% nativ, deci diferenţe de funcţionalitate ale controllerelor ar putea să apară, iar libertatea de mişcare în experienţe „room scale” este limitată de lungimea cablului. Dar la preţul corect, OJO 500 ar putea fi o soluţie foarte bună pentru a intra în spaţiul VR pe PC, cu destule alternative atunci când vine vorba despre software.

Problema cea mai mare a headset-ului de anul trecut de la Acer, construcţia, a fost rezolvată, iar designul modular ar putea asigura rezistenţa în timp a dispozitivului, putând fi înlocuite diverse componente, în funcţie de gradul de uzură. Un singur lucru ar mai fi de rezolvat: faptul că dispozitivul este puţin cam greu în comparaţie cu altele de pe piaţă. Pentru o utilizare confortabilă, suportul de fixare pe cap trebuie strâns foarte bine, altfel acesta poate în timp să alunece în jos de pe fruntea utilizatorului. De asemenea, acest lucru înseamnă că vei obosi mai repede în VR în experienţele „room scale”, însă nu este atât de deranjant atunci când dispozitivul este folosit stând jos.

Concluzii

VR-ul este pe piaţă de câţiva ani deja şi încă nu pare să fi atins o maturitate nici pe console, cu PS VR, nici pe PC. În timp ce Sony începe să investească mai serios în partea de gaming, Microsoft încearcă să ofere o platformă „bună la toate”, care să asigure atât partea de entertainment, cât şi o parte de productivitate, precum aplicaţii de creaţie prin intermediul Windows Store.

Este impresionant însă că o platformă atât de „tânără” precum Windows Mixed Reality evoluează atât de repede, fiind deja comparabilă în termeni de performanţă (şi preţ) cu soluţiile VR cu renume precum HTC Vive şi Oculus Rift. Desigur, fiecare dispozitiv, în parte are avatajele sale faţă de concurenţă, însă Mixed Reality pare să fie de departe cea mai versatilă, iar OJO 500 de la Acer oferă o rază de speranţă pentru viitorul acesteia, cât şi pentru viitorul realităţii virtuale pe PC.

Sperăm însă ca preţurile să scadă mai repede, întrucât cei 500 de euro anunţaţi la prezentarea de la IFA de anul trecut nu sunt tocmai justificaţi, având în vedere că dispozitive similare precum PSVR au un preţ la jumătate.

 

Părţi pozitive

Dispozitiv VR performant, comparabil cu concurenţa în materie de calitate a imaginii
Construcţie bine pusă la punct, cu design modular
Include căşti şi controllere în pachet
Necesită puţine cabluri şi se configurează foarte repede
Este compatibil cu platformele Steam VR şi Windows Mixed Reality, oferind acces la foarte mult software

Părţi negative

Puţin cam scump pentru un dispozitiv VR din gama Mixed Reality
Căştile se conectează prin cabluri care nu par foarte rezistente
Este puţin cam greu în partea din faţă
Cablul de conectare la computer nu oferă prea multă libertate de mişcare

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Cătălin Niţu
Cătălin Niţu
Redactor-șef Go4it.ro. Lucrează în presa de tehnologie și gaming din 2008. Absolvent al Facultății de Jurnalism și pasionat de gadget-uri, PC-uri și console de gaming. citește mai mult